skillnad mellan zx7r och.......

PuDDy

pedalbiker
Gick med
7 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
sorry
Tjena.
Står lite och tänker villken min nya hoj ska bli. Undrar därför vad det är som skiljer zx7r mot te.x zx6r och zx9r. och då tänker jag inte på motor. Zx7r ser ut att ha en annan körställning och kåpor. Hoppas det finns några av er som kan upplysa mig lite?
 
Jag har ägt en 7-a -97 och provkört två 9-or, en -97 och en -99. Den spontana reaktionen är att min 7-a har sportigast körställning och -97 9:an minst sportig. Motorkaraktären är att 9-orna har ett bredare register som gör dem mer touringvänliga. Jag är ca 177 cm lång och normalbyggd. 7-an är ju snyggast imho...
 
ZX6R - supersportmaskin, för lite HK för motorväg.

ZX7R - tung blyklump, snyggast av alla hojar.

ZX9R - stor touringhoj.

ZX7/9R - Nu snackar vi hoj :brynad

750RR
 
PuDDy skrev:
Tjena.
Står lite och tänker villken min nya hoj ska bli. Undrar därför vad det är som skiljer zx7r mot te.x zx6r och zx9r. och då tänker jag inte på motor. Zx7r ser ut att ha en annan körställning och kåpor. Hoppas det finns några av er som kan upplysa mig lite?

Har haft en zx7-97 och har kört zx6 98 och 01. man sitter mycket mer framåtlutad på 7:an, längre till handtagen. Mkt bra köregenskaper på både 6:an och 7:an men 6:an är mer lättstyrd. Dock går detta att förbättra avsevärt på 7:an bara genom att höja bakramen(finns sådan justering original).
Lika smidig som 6:an blir den dock aldrig utan grova mod's.
7:an är ju mycket snyggare men annars tycker jag det är hugget som stucket!
 
Tackar för era svar. det gjorde det lite klarare för mig. Hittade nämligen en på blocket som säljer en zx7-r som har försäkring i klass 5. Tyckte jag lät intressant.
 
tänk på att du kan bli utan stålar om du försäkrar hojen i fel klass och sen ställer till en olycka, dvs om den ska föreställa strypt men är ostrypt.
 
Kan man gämnföra sittställningen mellan en gsxr-600 -97 och zx7-r??Har nämligen provat en gixxer. Då har jag något att relatera till.
 
Silwer skrev:
tänk på att du kan bli utan stålar om du försäkrar hojen i fel klass och sen ställer till en olycka, dvs om den ska föreställa strypt men är ostrypt.

Nej, det stämmer inte.
Ett muntligt avtal som görs via telefonen är lika bindande som ett skriftligt.

Får du ner en ZXsjua i klass 5 så är det den premien hon säger till dig som gäller. Hur fan ska du veta att den ligger i klass 7 om hon den sak-kunniga säger att den ligger i klass 5? Hon är den som ska veta alltså får hon/bolaget ta skiten om du välter.
Säg inget annat för att då har du bara fel :cool:

750RR
 
stopp nu killen som äger hojen har den i klass 5, men det kan han ha fått genom att strypa hojen. Sen har han kanske ostrypt den hemma igen men knappast berättat det för f-bolaget.
Nu ska han sälja hojen, som ju är en klass 5 hoj på pappret, hänger du med?
 
Men så gör ganska många. inte sant. Men om nån annan köper den så borde samma klassning gälla eller?
 
PuDDy skrev:
Tackar för era svar. det gjorde det lite klarare för mig. Hittade nämligen en på blocket som säljer en zx7-r som har försäkring i klass 5. Tyckte jag lät intressant.


Heads up.

Ta regnummret och ring försäkringsbolagen själv och kolla upp det där. För det var nog fan den dummaste jag hört.
Om du lyckas få ner den till klass 5, så kan du väl PM:a mig och berätta hur du bar dig åt.

ZX7R = klass 7 hoj hos alla försäkringsbolag (strypning eller ej, det skiter dem i).
Skulle vara att du har lyckats få ner "original effekten" på pappret, men de flesta går ändå på fabrikspapprerna när de ger dig premien.

Sorry lad!
//Fredda
 
PuDDy skrev:
Men så gör ganska många. inte sant. Men om nån annan köper den så borde samma klassning gälla eller?

Skulle de komma på dig att den har nån annna effekt så är det bedrägeri.
Är den strypt och typad med den effekten på regeviset så är det ju i sin ordning, men du hade väl inte tänkt dig en 50hk hoj antar jag?

Det finns som exempel ett antal R1 98 med nån fånig effektangivese på regpappren 25kw eller nåt sånt, de är billiga att försäkra, men det är inte en chans att de kommer få ut nåt om de ställer till nåt.
 
maverick_750rr skrev:
Nej, det stämmer inte.
Ett muntligt avtal som görs via telefonen är lika bindande som ett skriftligt.

Får du ner en ZXsjua i klass 5 så är det den premien hon säger till dig som gäller. Hur fan ska du veta att den ligger i klass 7 om hon den sak-kunniga säger att den ligger i klass 5? Hon är den som ska veta alltså får hon/bolaget ta skiten om du välter.
Säg inget annat för att då har du bara fel :cool:

750RR
En liten parantes: Avtal brukar inte gälla om man ljuger om förutsättningarna...

/A
 
nä de går bara efter vad som står i papprena på hojen, skulle det stå fel effekt där så får man en lägre premie efter de klasser som finns.
Men vid en olycka kommer de att besikta hojen och då kan skallen sitta löst.
 
Man får ju inte lägre premie om man strypt hojen. kör ni oförsäkrat eller vet ni ingenting om försäkringar?
Man går på ursprungseffekten ju.
Det har man gjort i alla bolag som jag ringt till.

Köper man en Retta och ringer bolaget när man kommer hem och får 5000kr om året för en helförsäkring så är det 5000kr som gäller och då ÄR det helförsäkrad.

750RR
 
Du förenklar, en gång i tiden gällde inte de reglerna som är nu, på nåt sätt kan denna hojen fått lägre effekt på regpappren, vilket gör att den går i klass5.
tom du förstår ju att det är en klass 7 hoj det där.
 
maverick_750rr skrev:
Man får ju inte lägre premie om man strypt hojen. kör ni oförsäkrat eller vet ni ingenting om försäkringar?750RR
Fel igen. Om man har mellankort och strypt hoj får man lägre premie hos en del bolag.

/A
 
Rundningsmärke skrev:
Fel igen. Om man har mellankort och strypt hoj får man lägre premie hos en del bolag.

/A

Det är korrekt, men så fort du inte längre innehaver ett mellankort bryr de sig inte längre om strypningarna utan du får en försäkring beräknad på ursprungseffekt.

R1or som åker runt strypta bryr de sig inte heller om, det är ursprunglig effekt som gäller. Man har inte en suck att komma ner i klass 5 med en ZX7R. Enda sättet är om du har tur:
Ta hem en strypt ifrån Tyskland 25kw.
När du då inregistrerar den hoppas du att de inte kan Tyska och skriver att ursprungseffekten faktiskt är 25kw (vanligtvis står det ju om motorn är strypt i regbeviset, det måste undvikas om man skall klara detta).

Sedan ringer du ett försäkringsbolag som inte har egna listor på hojarna utan går blint på ditt regbevis.
Då kan det gå vägen, men om den inte har 25kw i verkligheten och du kraschar, då är det kört ändå.

//Fredda
 
Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top