Skillnad mellan Yamaha r1 -98 och -01 ?

Är det någon som vet service intervallen på en yamaha r1?
Min nuvarande r1 -98 har gått ca 4500mil

och den r1 -01 som jag kollat på 3200mil. Tänkte om det kanske är dags för service för den?

tack på förhand

Är det som för R1 -02 och framåt är intervallerna 100,1000,2000,3000,4000 osv. Lite större service vid 2000 (stift osv), och ventilspelsjustering vid 4000. Så ja, snart är det dags för ventiljustering på R1:an du kikar på om det nu är samma intervall.

Är det någon som vet service intervallen på en yamaha r1?
Min nuvarande r1 -98 har gått ca 4500mil

och den r1 -01 som jag kollat på 3200mil. Tänkte om det kanske är dags för service för den?

tack på förhand

På förgasarmodellerna är det var 600:e mil och på insprutmodellerna var 1000:e mil.

Som andra nämnt tidigare så är 98-01 väldigt lika i utförande & prestanda. -00 blev dock R1:an uppdaterad på 150 punkter.

Klicka här för en jämförelse: http://www.yamaha-motor.se/rseries1...16866&model=tcm:36-216867&model=tcm:36-216868

(Klicka sedan på respektive motorcykels årtal för mer information).

Last edited:
Vad är det för oljemängder R1 98-99 tar vid vanlig körning? Blir ju lite skraj om man ska behöva fylla på varje månad typ...

Är sugen på en 98 främst för försäkringen.

Vad är det för oljemängder R1 98-99 tar vid vanlig körning? Blir ju lite skraj om man ska behöva fylla på varje månad typ...

Det beror väl på hojen. Min behöver aldrig påfyllning, men å andra sidan har den bara gått 5000mil.

Sen det där med försäkringen är lite lurigt. Min är reggad på 55Kw, men länsförsäkringar skickade en rättelse och tredubblade premien (25' trafik) när jag försäkrade hos dem. Folksam gick på orginaleffekten och TH också tror jag (skiljde inte så mycket i pris). I år fick jag dock en premie under 5k trots att folksam sade att den skulle gå på 9k :va

Ursäkta en offtopicfråga, men på vilket bolag är 98:an billigare att försäkra?:confused::)

Med risk för reklam.
Trygg Hansa för min del. Betalar inte många pesetas i månaden (halvförsäkring).

Jag måste vara lyckligt lottad eftersom min inte drar olja som en gammal Ford. Lådan funkar klockrent too med drygt 2400 mil på mätaren.

/ Peter

Herregud, så som alla säger att dom tar olja som fan stämmer inte med min hoj.

Har inte tagit nån olja alls sen jag köpte den.

Jag har själv lite planer på att sälja den, och köpa en nyare. Men vet inte hur jag ska göra.. Är otroligt nöjd med den.

Är det någon skillnad i körställning mellan yamaha r1 -98 och -01?

Skönare körställning på nån av dem?

Har hört att -98 har rätt så "extrem" körställning. Dock inget jag direkt upplevt.

Tacksam för svar.

Herregud, så som alla säger att dom tar olja som fan stämmer inte med min hoj.

Har inte tagit nån olja alls sen jag köpte den.

Jag har själv lite planer på att sälja den, och köpa en nyare. Men vet inte hur jag ska göra.. Är otroligt nöjd med den.

sitter i samma dilema! Ska man uppdatera till en "bättre" hoj så lär man hoppa på 04 lr nyare och då smäller f-säkringen upp som satan mot gammel rettan!Det är inte speciellt mycket mer mos i de nyare hojarna förän man passerar 230+ så igentligen är det bara det estetiska man vinner med en nyare hoj(om man inte är banracing putte förstås):)

Jo precis, men är det någon skillnad i körställning mellan yamaha r1 -98 och -01?

Har hört att -98 har rätt så "extrem" körställning. Dock inget jag direkt upplevt.

Tacksam för svar.

Jo precis, men är det någon skillnad i körställning mellan yamaha r1 -98 och -01?

Tacksam för svar.

Det är ju "samma" modell.
Bara lite plast osv som skiljer ju !
Det är inte förren 02 det kom en uppdaterad modell, dvs de bytte från RJXX till RJXX (Kan inte Rettornas betäckningar)

Det är ju "samma" modell.
Bara lite plast osv som skiljer ju !
Det är inte förren 02 det kom en uppdaterad modell, dvs de bytte från RJXX till RJXX (Kan inte Rettornas betäckningar)

RN01; 98-99
RN04; 00-01
RN09; 02-03

Väldigt många tror att alla delar passar 98-01, vilket inte är fallet. De kan se i princip identiska ut, men så är det alltså inte.

Man uppdaterade en hel del mellan RN01 och RN04. Större uppdatering dock till RN09, då man nästan kan prata om en ny hoj.

Last edited:
RN01; 98-99
RN04; 00-01
RN09; 02-03

Väldigt många tror att alla delar passar 98-01, vilket inte är fallet. De kan se i princip identiska ut, men så är det alltså inte.

Man uppdaterade en hel del mellan RN01 och RN04. Större uppdatering dock till RN09, då man nästan kan prata om en ny hoj.

mybad, är som sagt inte så insnöad på rettorna, ser bara i en massa listor att det är samma grejor mest hela tiden 98-01 i närheten av r6:an när jag leter grejor till min.... :gnissla

Tacksam för svar.

Jag skulle nog bytta till en 04a-> om jag skulle bytta...jag tycker 98-03 är för lika för att det ska va värt att bytta.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT