Skillnad mellan Yamaha r1 -98 och -01 ?

Ahlgren88

Medlem
Gick med
14 Oct 2008
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00 Yamaha WRF450 -03 *SÅLD* Honda Fireblade 929RR -00 *SÅLD* Yamaha R1 -98 *SÅLD*
Jag har en Yamaha R1 -98 och går i köptankar och funderar på att köpa mig en Yamaha R1 -01..

Men funderar på om det är någon större skillnad mellan dessa?

Jag har hört lite folk säga att en -98 är skönare att köra eftersom den har skönare "gång".. med förgasare m.m.


Nån som kan ge mig lite mer fakta?


Tacksam för svar.
 
Insprut kom -02, om jag inte minns fel.

Nedan taget från en Amerikansk sida men men...

1998:
Engine
Type: Liquid Cooled, in-line 4-stroke 4cyl
Valve arrangement: 5 valves/cyl
Displacement: 998cc
Bore x Stroke: 74.0 x 58.0 mm
Compression ratio: 11.8:1
Carburation: 4, 40mm Mikuni CV downdraft BDSR40 with TPS
Ignition Digital: Digital TCI
Transmission
Type: 6-speed w/multi-plate clutch
Gear Ratio - 1st Gear: 39/15 (2.600)
Gear Ratio - 2nd Gear: 35/19 (1.842)
Gear Ratio - 3rd Gear: 30/20 (1.500)
Gear Ratio - 4th Gear: 28/21 (1.333)
Gear Ratio - 5th Gear: 30/25 (1.200)
Gear Ratio - 6th Gear: 29/26 (1.115)
Final Drive: 43/16 #530 chain 114 link
Chassis
Front Suspension: 41mm inverted telescopic fork w/adj. preload, compression and rebound damping; 5.3" travel (135mm)
Rear Suspension: Single shock w/piggyback reservoir and adjustable preload, compression and rebound damping; 5.1" travel (130mm)
Front Brake: Dual 298mm floating discs w/4-piston calipers
Rear Brake: 245mm disc w/2-piston caliper
Front Wheel: 3.50 x 17 in., cast aluminum
Rear Wheel: 6.00 x 17in., cast aluminum
Front Tyre: 120/70-ZR17
Rear Tyre: 190/50-ZR17
Dimensions
Height: 43.1" (1,095mm)
Length: 80.1" (2,035mm)
Width: 27.4" (695mm)
Rake/Trail: 24.0º/3.6 in.(91mm)
Wheelbase: 54.9 in (1394mm)
Seat Height: 32.0 in. (813mm)
Fuel Capacity: 4.7 gallons (18 liters)
Oil Capacity w/filter replacement: 3.1 Qt. (2.9 l)
Weight: 437 lbs (198kg) wet, 390 lb (177kg) dry
Instruments: Digital speedometer, tachometer, clock, temp. guage, lights for neutral, high beam, turn signals, and low fuel
Performance
Fuel Consumption: 41 mpg average
Horsepower: 128.2 @ 10,000 rpm
Torque: 70.8 ft.-lbs.@ 7750 rpm
1/4 Mile: 10.22 @140.15
Top Speed: 165.8 mph

2001:
Engine
Type: Liquid Cooled, in-line 4-stroke 4cyl
Valve arrangement: 5 valves/cyl
Displacement: 998cc
Bore x Stroke: 74.0 x 58.0 mm
Compression ratio: 11.8:1
Carburation: 4, 40mm Mikuni CV downdraft BDSR40 with TPS
Ignition Digital: Digital TCI
Transmission
Type: 6-speed w/multi-plate clutch
Gear Ratio - 1st Gear: 35/14 (2.500)
Gear Ratio - 2nd Gear: 35/19 (1.842)
Gear Ratio - 3rd Gear: 30/20 (1.500)
Gear Ratio - 4th Gear: 28/21 (1.333)
Gear Ratio - 5th Gear: 30/25 (1.200)
Gear Ratio - 6th Gear: 29/26 (1.115)
Final Drive: 43/16 #530 chain 114 link
Chassis
Front Suspension: 41mm inverted telescopic fork w/adj. preload, compression and rebound damping; 5.3" travel (135mm)
Rear Suspension: Single shock w/piggyback reservoir and adjustable preload, compression and rebound damping; 5.1" travel (130mm)
Front Brake: Dual 298mm floating discs w/4-piston calipers
Rear Brake: 245mm disc w/2-piston caliper
Front Wheel: 3.50 x 17 in., cast aluminum
Rear Wheel: 6.00 x 17in., cast aluminum
Front Tyre: 120/70-ZR17
Rear Tyre: 190/50-ZR17
Dimensions
Height: 43.5" (1,105mm)
Length: 80.1" (2,035mm)
Width: 27.4" (695mm)
Rake/Trail: 24.0º/3.6 in.(91mm)
Wheelbase: 54.9 in (1394mm)
Seat Height: 32.0 in. (813mm)
Fuel Capacity: 4.7 gallons (18 liters)
Oil Capacity w/filter replacement: 3.07 Qt. (2.9 l)
Weight: 428 lbs (194kg) wet, 385 lbs dry (175 kg.)
Instruments: Digital speedometer, tachometer, clock, temp. guage, lights for neutral, high beam, turn signals, and low fuel
Performance
Fuel Consumption: 36.9 mpg average
Horsepower: 133 @ 10,250 rpm
Torque: 73.8 ft.-lbs. @ 8250 rpm
1/4 Mile: 10.36 @ 138.2
Top Speed: 167 mph

/R
 
Tror skillnaden är så mikroskåpiskt liten...har själv kört 99:an(99:an är som 98 kan jag tänka mig..) o 00:an knappt märkbart där, så varför ens fundera..nog för att r1:an förbättrades på 200 punkter till 2000:an. Hade det varit en 2004:a hade jag förstått bytestankarna annars inte, förutom ett par årsmodeller på på pappret:) Och komsmetisk skillnad/förbättring som knappt insatta/oinsatta märker..

Vet inte när insprutet kom:vaMen tror inte de första motorerna där heller är någon direkt skillnad då effekten är princip kopierbar rakt av..
 
Last edited:
Helt annan bakdel, spetsig i bakant. Mycket snyggare i min mening. Annan instrumentpanel.

Men om din hoj har "många" mil och kör många mil per säsong, kan det vara värt att byta till en nyare med några färre. Folk här i sverige blir ju vettskrämda om en hoj har gått mer än 4000mil.
 
Last edited:
Tror skillnaden är så mikroskåpiskt liten...har själv kört 99:an(99:an är som 98 kan jag tänka mig..) o 00:an knappt märkbart där, så varför ens fundera..nog för att r1:an förbättrades på 200 punkter till 2000:an. Hade det varit en 2004:a hade jag förstått bytestankarna annars inte, förutom ett par årsmodeller på på pappret:) Och komsmetisk skillnad/förbättring som knappt insatta/oinsatta märker..

Instämmer fullständigt.
Har själv kört -98 & -00'a
Spara pengar ett år till och satsa på en -04'a istället.

/R
 
kan bara hålla med föregående talare, satsa helt klart på 04:an, mycket nytt jämfört med 98-03 hojarna. Även om jag tycker 98:an polkarkettan är bland det snyggaste som skapats =)
 
Vill minnas att 00/01 har lite mindre problem med hög oljeförbrukning och något starkare växellåda, dvs mindre risk att 2an hoppar ut när den har blivit lite misshandlad.

Annars är det nog inga exceptionella skillnader, som folk tidigare skrivit så är det 04 dom stora skillnaderna kommer och 02 som den får insprut. 98/99 kan ev vara lite billigare att försäkra då många har lägre originaleffekt på pappret men det har väl dom flesta försäkringsbolag koll på nuförtiden...
 
Jag hade nog satsat på en senare generation av R1. Vill minnas att den första generationen drogs med en del sjukdomar. Bl a drog de en hel del olja. Hur stor omfattningen av problemet var vet jag inte. Finns säkert de på forumet som kan flika in stor kunskap om modellen i fråga. Annars kan du använda sökmotorn och finna massor av information. R1 är trots allt en rätt vanlig hoj i sporthojs kretsar.

Lycka till.
 
Jag blev väldigt nöjd med bytet till R1 -04, dock bytte jag inte från R1 -98 men effektskillnaden var den samma.
Effektökningen är påtaglig, som att få en extra växel till.
 
Vill minnas att 00/01 har lite mindre problem med hög oljeförbrukning och något starkare växellåda, dvs mindre risk att 2an hoppar ut när den har blivit lite misshandlad.

00'an jag körde drack lika mycket olja som 98'an. Tilläggas bör att dem bara drack olja vid hårdkörning, wheelies, etc.

Hur det är med växellådan låter jag vara osagt då jag inte vet. Hade iofs inga problem med vare sig 98'an eller 00'an men då var de ju rätt nya.

/R
 
00'an jag körde drack lika mycket olja som 98'an. Tilläggas bör att dem bara drack olja vid hårdkörning, wheelies, etc.

Hur det är med växellådan låter jag vara osagt då jag inte vet. Hade iofs inga problem med vare sig 98'an eller 00'an men då var de ju rätt nya.

/R

Problemet var inte att de drack olja vid hårdkörning, det gör många hojar (även om R1an kanske är värre än dom flesta). Problemet var att dom efter några tusen mil även började dricka olja vid snällare körning och DET ska vara bättre på 00 än 98.
 
Jag har haft både 99 å 01,somsagt 01an ser vassare ut dricker mindre olja och sånt.Utväxlingen är annorlunda på 01an,98an är mer wheeliebenägen ;-) Jag hade tagit 01an mest för utseendets skull:tummenupp
 
Last edited:
Problemet var inte att de drack olja vid hårdkörning, det gör många hojar (även om R1an kanske är värre än dom flesta). Problemet var att dom efter några tusen mil även började dricka olja vid snällare körning och DET ska vara bättre på 00 än 98.

Aha, där ser man.
Man lär sig något nytt varje dag :tummenupp

De först generationernas R1'or var dock exceptionellt törstiga på olja, hade alltid en halvliter i kutsen. 04'an hade jag aldrig detta problem med.

/R

Jag har haft både 99 å 01,somsagt 01an ser vassare ut dricker mindre olja och sånt.Utväxlingen är annorlunda på 01an,98an är mer wheelie benägen ;-) Jag hade tagit 01an mest för utseendets skull:tummenupp

OT och först hojjen du åkte bak på var en Yamaha FZ600, om jag inte tar fel på person...eller

/R
 
Last edited:
Vill minnas ......., som folk tidigare skrivit så är det 04 dom stora skillnaderna kommer och 02 som den får insprut. 98/99 kan ev vara lite billigare att försäkra då många har lägre originaleffekt på pappret men det har väl dom flesta försäkringsbolag koll på nuförtiden...

"Jag har hört lite folk säga att en -98 är skönare att köra eftersom den har skönare "gång".. med förgasare m.m."

Vilka R1:or har trottlar och insprutning? Fungerar det bra?
Hur det än är så.. förgasare fungerar väldigt bra. Ibland tom bättre än en halvbra insprutning.

Mats
 
"Jag har hört lite folk säga att en -98 är skönare att köra eftersom den har skönare "gång".. med förgasare m.m."

Vilka R1:or har trottlar och insprutning? Fungerar det bra?
Hur det än är så.. förgasare fungerar väldigt bra. Ibland tom bättre än en halvbra insprutning.

Mats
98-01 Förgasare 02- å framåt insprut
 
Man kan säga så här 98-01 så ser dom ungefär likadana ut och 150hk,02-03 så gjorde dom en stor förändring bla på utseende och insprutning och med 152hk,04 kom dom med uppdragnablås plus en massa mer hk,tror det var 175hk?Och 08an(eller 07an) å framåt med 184hk om jag inte minns fel?
 
"Jag har hört lite folk säga att en -98 är skönare att köra eftersom den har skönare "gång".. med förgasare m.m."

Vilka R1:or har trottlar och insprutning? Fungerar det bra?
Hur det än är så.. förgasare fungerar väldigt bra. Ibland tom bättre än en halvbra insprutning.

Mats

Insprutet som kom 2002 till R1:an fungerar som en semi-förgasare kan man säga. Bränslet sugs in genom motorns vakum, och inte genom konventionella spridare som på senare modeller. Det skulle tydligen ge ett mindre ryckigt insprut. Blanding kontrolleras självklart elektroniskt som på senare modeller, men som sagt, själva "insprutningen" var någon semi-förgasarvariant.

Kanske det du menade? Detta system levde kvar på -03:an, innan det byttes ut 2004 när nya modellen kom.

//morphine
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top