Skillnad mellan XT 125 R och X?

Kom igen nu, välj DTn, du kommer inte att ångra det.

Bensin är långt ifrån den enda kostnaden för mc. Däck, service, oförutsedda kostnader (krash, ras osv..), försäkring, värdeminskning m.m

Försäkringen är antagligen dyrare på en 5 år nyare hoj. Värdeminskningen är oftast större och det är svårare att hitta dyra delar på skroten om man krashar. Tänk på det.

Billigaste WR125X jag hittar kostar 28 papp.




PunGt.
 
Kom igen nu, välj DTn, du kommer inte att ångra det.

Bensin är långt ifrån den enda kostnaden för mc. Däck, service, oförutsedda kostnader (krash, ras osv..), försäkring, värdeminskning m.m

Försäkringen är antagligen dyrare på en 5 år nyare hoj. Värdeminskningen är oftast större och det är svårare att hitta dyra delar på skroten om man krashar. Tänk på det.

Billigaste WR125X jag hittar kostar 28 papp.




PunGt.

2-taktare = More bang for the buuck,

das punkt!
 
Ni ger mig beslutsångest :D WR125X eller DT125X är ju de jag pendlar emellan...Vad är för och nackdelar med en 4-taktare samt 2-taktare då?
 
Ni ger mig beslutsångest :D WR125X eller DT125X är ju de jag pendlar emellan...Vad är för och nackdelar med en 4-taktare samt 2-taktare då?

Andreas fyll på är du snäll om du inte hunnit före :tummenupp

4-taktare är bara att tanka och dra igång å sen brassa på. Själv tycker jag ju att 4-taktarna låter goare. Kan finnas strypning men det gör det endå inte.

2-taktare låter som vilken moped som helst. Om du kommer till besiktningen ostrypt så kan du få åka hem igen med körförbud(?) tills du strypt den igen. Dock så brukar de flesta skratta och låta dig få godkänt med strypningar borta.

En 4-takt enligt min uppfattning är det lätt att bara dra igång den och köra då 2-takt behöver lite mera skruvande och då menar jag byta munstycken och sånt så den går som den ska.

I motorerna så byter du motorolja i 4-taktarna till lameller(koppling) och växellådan, i 2-taktarna är det oftast bara växellådan som behöver bytas olja i.
 
Last edited:
Andreas fyll på är du snäll om du inte hunnit före :tummenupp

4-taktare är bara att tanka och dra igång å sen brassa på. Själv tycker jag ju att 4-taktarna låter goare. Kan finnas strypning men det gör det endå inte.

2-taktare låter som vilken moped som helst. Om du kommer till besiktningen ostrypt så kan du få åka hem igen med körförbud(?) tills du strypt den igen. Dock så brukar de flesta skratta och låta dig få godkänt med strypningar borta.

En 4-takt enligt min uppfattning är det lätt att bara dra igång den och köra då 2-takt behöver lite mera skruvande och då menar jag byta munstycken och sånt så den går som den ska.

I motorerna så byter du motorolja i 4-taktarna till lameller(koppling) och växellådan, i 2-taktarna är det oftast bara växellådan som behöver bytas olja i.
Låter som att en 4 taktare är det bättre valet för en nybörjare? inte fan behöver ja ha en jäkla 2-takts monster eller ja har inte kört nå värstingar i hela mitt liv men dom klena jag har testat har ändå vart hur roliga som helst :)

Vad är nu detta, http://www.bikez.com/motorcycles/yamaha_wr125x_2011.php
och
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/yamaha/yamaha_dt125x 05.htm
bara 0.25 mer Hk i DTn??? :O

(-05a och -10a såg jag nu precis)
 
Last edited:
Låter som att en 4 taktare är det bättre valet för en nybörjare? inte fan behöver ja ha en jäkla 2-takts monster eller ja har inte kört nå värstingar i hela mitt liv men dom klena jag har testat har ändå vart hur roliga som helst :)

Vad är nu detta, http://www.bikez.com/motorcycles/yamaha_wr125x_2011.php
och
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/yamaha/yamaha_dt125x 05.htm
bara 0.25 mer Hk i DTn??? :O

(-05a och -10a såg jag nu precis)

Effekten där är den som ges när hojen är strypt, ostrypta har dem (enligt nån i tråden) 24 hk. Tillräckligt för att lyfta framhjulet på 1:an, 2:an och 3:an med mycket gas och ryck i styret, enligt en forumsmedlem... Man måste vara rejält skillad för att det ska gå med en Yamaha WR, om det ens går.

Mitt tips till dig är att ge dig in på youtube och bilda en uppfattning om hur de hojarna rör på sig. Wheelie-filmer är utmärkta till det, eftersom att det är där effekten skiljer sig markant. I en kurva kan man säkert ha nästan lika kul med en 4-taktare, eftersom hojarna i övrigt är same-same...

2-takt = :rock:kulspruta

http://www.youtube.com/watch?v=UdlVwZaClrM

http://www.youtube.com/watch?v=xgCsBh3EZCg
Fyrtaktaren som filmar kan ju inte ens köra lika snabbt som 2-taktaren
stegrar :rofl

Att hitta liknande klipp på youtube, fast med 4-taktare är ganska svårt... Jag kan rekommendera dig på att söka på [Nittenau DT] [Vertical limit] [DT germany] och liknande. Finns tusentals DT-klipp från tyskland på youtube :krama
 
Jag kan intyga att Husky SM125 är brutal, och då har den inte så mycket mer pulver än en DT!
Min gamla WR125X gick upp på bakhjulet ifall jag gav full gas och släppte kopplingen samtidigt som jag ryckte som en idiot i styret, jäkligt klumpig hoj IMO.
 
Jag kan intyga att Husky SM125 är brutal, och då har den inte så mycket mer pulver än en DT!
Min gamla WR125X gick upp på bakhjulet ifall jag gav full gas och släppte kopplingen samtidigt som jag ryckte som en idiot i styret, jäkligt klumpig hoj IMO.

Du är dessutom en som styrker min teori, man vill gå från 4-takt till 2-taktare, inte tvärt om nu när det gäller 125:or :D Det är alltid bättre att löpa linan fullt ut...
 
Hur går en xt 125?
fönderar på att införskaffa en sån



En 4-takt, 10-11 hästar och inte världens mest påkostade motor.
Tycker du inte ska köpa den, den har alltså ca 3 hästar mindre än din CBR.

Honda XR 125, Yamaha DT 125 mm.m....


Om man räknar bara positivt på både 4-takt och 2-takt.

2-takt har prestandan (topp-fart, acc mm.m...)

Dom riktigt råa tvåtakt som KTM kan det behövas mycket service på men DT:n är inte så farligt antar jag.
Har själv åkt en 34 årig tvåtakts puch och den paja en gång under ett år, men det va inte dens fel utan det va helt och hållet mitt fel kan jag ju bara säga :)

4-takt har ekonomin (bränsle, service mm.m...)


Om du ska trimma köp 2-takt
Då dom nya 4-taktarna inte ligger så långt ifrån effekten hos en strypt 2-takt (beror på vad man jämför med).
 
Hur går en xt 125?
fönderar på att införskaffa en sån

En XR 125 -04 -06 är värd ca 14 000:-

Om du ska köra på bana så tycker ju jag du bör köra 4-takt på gatan så känar du mer pengar att ha på bana sen. Du skaffar dig nog snart mellan behörigheten.
 
Intrycket av XR125an är att det är en slö och allmänt opåkostad hoj (halvdana komponenter etc), kan ju vara värt att kolla upp lite omdömen innan köp
 
Om det nu verkligen är XR ni pratar om - JJ(CBR)JJ frågade om XT - så kan jag direkt avråda dig JJ(CBR)JJ från den. Dens bromsar är urusla, och nu när du vant dig vid bra bromsar på din CBR (ser så ut på bild iaf) kommer ju en XR kännas katastrofalt dålig inför svängarna. Då måste du bromsa tidigare etc, vilket ger lägre tempo i körningen... och det verkar som att du vill köra snabbt :krama
 
Om det nu verkligen är XR ni pratar om - JJ(CBR)JJ frågade om XT - så kan jag direkt avråda dig JJ(CBR)JJ från den. Dens bromsar är urusla, och nu när du vant dig vid bra bromsar på din CBR (ser så ut på bild iaf) kommer ju en XR kännas katastrofalt dålig inför svängarna. Då måste du bromsa tidigare etc, vilket ger lägre tempo i körningen... och det verkar som att du vill köra snabbt :krama

De låter som XT e ett dåligt val för mig :(
klart ja vill köra snabbt :yoparty
håller på att lära mig eller fall;)
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top