Skillnad mellan olika turboaggregat?

lahi skrev:
Hehe, jo det händer ju att den visar 11... men inte så ofta som man kan tro. För det mesta får jag växla runt 8500. Annars hamnar framhjulet alldeles för högt :hihi Ska jag varva mer så får det bli på en högre växel men då går det ju så jäkla fort :gnissla Jaja!

Står här i mina papper att vid 2,5 bar gav Hondamotorn 685 hästar vid 12500 varv och 423 Nm vid 10000 varv.

Visste du att de till och med hade en "economy mode" till motorn för 1988 års säsong? De drack ju så in i helsike och de fick bara ha med sig 39 gallons from -88. Om de hade för lite soppa kvar eller ledde ordentligt så kunde de leda ännu mer luft förbi intercoolern så att de hamnade på runt 70 grader i insuget. Då fick den ännu bättre förångning och förbränning och de kunde därigenom leana ut soppan liiiiite. Höjde de insugstempen mer så behövdes alldeles för mycket retard på tändningen.
De kunde även leda soppan i några rör förbi kylvätskan så att bränslet värmdes upp till runt 80 grader. Ännu bättre förångning och de kunde leana ut den lite till.
Det är mycket med det tekniska... :hihi

En snubbe jag känner som bor här i krokarna jobbade hos Koenigsegg, och han sa att när de köpte upp någon Italiensk motorfirma, de som byggde boxer-12:an som egentligen skulle sitta i CC:n (innan några investerare tyckte att det skulla vara en Ford V8 i den), så fick de med ungefär 70 st turbo-F1 motorer med aggregat och allt :banana Skulle enligt uppgift ligga i en lagerlokal i Göteborg nu. Skulle vara kul att ha en sådan motor! De ligger ju bara där...

En sådan spis skulle man ha ute i garaget och gå ut och varmköra lite på vintern.:drool

Drkosmos skrev:
Körde dom verkligen på "bensin".
Har fått för mig att dom körde på metanol pga. dess kylande effekt.
Nja, soppan har alltid varit petroleumbaserad, men i Cart kör de ju metanol.
Vad jag har läst mig till så var bränslet i F1 liknande bensin men ändå inte.. Elf och Honda blandade 84% toluen och resten heptan. I alla fall 1987. Skulle motsvara bensin med 120 oktan.

Saxat någonstans:

"They ran on high-octane petroleum.

HOWEVER, there was a famous incident when it came to light that oil company BASF-Wintershall had been using a fuel concoction, (passed by FISA as legal) that was in fact, literally, a rocket fuel from WW2 - ironically for the BMW engine.

There was lots of "innovation" from fuel companies back then. Elf were supplying Renault with 20-odd different high-octane mixes and supposedly inluding 2 mixes in the car. At the touch of a switch the driver could switch to a higher octane for short "boost" on the straights :) Couldn't do it for long as it destroyed the valves !!!

Some of the esoteric additives ( and even the well known ones ) were highly dangerous in contact with skin so FIA changed the rules to limit what additives were permissable. BUT it has always been a petroleum base."

:hihi Boostknappen var tuff...

Mycket fusk från alla håll på den tiden :hihi Ken Tyrrell lade i blyvikter i sina bilar vid sista depåstoppet för att klara minimumvikten vid målgång...

BMW-motorn som det står om ovan skulle vara den starkaste någonsin i F1-cirkusen har jag för mig, med över 1350 hästar på kvalen. Ur en rak 4:a på 1,5 liter och i en bil på 700 kg...

Last edited:
Hoppas nu bara att inte DrSwizz tar illa upp för att vi har kapat hans tråd :gnissla

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage