Drkosmos
Asfalt och träd är hårda !!!
lahi skrev:Hehe, jo det händer ju att den visar 11... men inte så ofta som man kan tro. För det mesta får jag växla runt 8500. Annars hamnar framhjulet alldeles för högtSka jag varva mer så får det bli på en högre växel men då går det ju så jäkla fort
Jaja!
Står här i mina papper att vid 2,5 bar gav Hondamotorn 685 hästar vid 12500 varv och 423 Nm vid 10000 varv.
Visste du att de till och med hade en "economy mode" till motorn för 1988 års säsong? De drack ju så in i helsike och de fick bara ha med sig 39 gallons from -88. Om de hade för lite soppa kvar eller ledde ordentligt så kunde de leda ännu mer luft förbi intercoolern så att de hamnade på runt 70 grader i insuget. Då fick den ännu bättre förångning och förbränning och de kunde därigenom leana ut soppan liiiiite. Höjde de insugstempen mer så behövdes alldeles för mycket retard på tändningen.
De kunde även leda soppan i några rör förbi kylvätskan så att bränslet värmdes upp till runt 80 grader. Ännu bättre förångning och de kunde leana ut den lite till.
Det är mycket med det tekniska...![]()
En snubbe jag känner som bor här i krokarna jobbade hos Koenigsegg, och han sa att när de köpte upp någon Italiensk motorfirma, de som byggde boxer-12:an som egentligen skulle sitta i CC:n (innan några investerare tyckte att det skulla vara en Ford V8 i den), så fick de med ungefär 70 st turbo-F1 motorer med aggregat och alltSkulle enligt uppgift ligga i en lagerlokal i Göteborg nu. Skulle vara kul att ha en sådan motor! De ligger ju bara där...
En sådan spis skulle man ha ute i garaget och gå ut och varmköra lite på vintern.

Ska jag varva mer så får det bli på en högre växel men då går det ju så jäkla fort
Jaja!
Skulle enligt uppgift ligga i en lagerlokal i Göteborg nu. Skulle vara kul att ha en sådan motor! De ligger ju bara där...