Skillnad mellan ny 1000cc och 600cc på kurvig väg?

Kollar man enbart på bana så är ofta hundradelar och inte sekunder det skiljer mellan en 600 och en 1000 i varvtider, personligen gillar jag en 1000 bättre.

Visst att det är kul och varva som man får göra på en 600 men det tröttnar man på ganska snabbt.

2003 var jag och en kompis ute en heldag på krokiga vägar i roslagen med en R1 och en R6 av 2003 års modeller. Vi bytte hojar efter halva dan.

Vi var riktiga rookisar (det var min första tur på en riktig sporthoj) men på krokiga vägar hade inte R1 en chans.

Visst, det kanske bara är så att vi var totalt okunniga och R6 är lättare att köra men jag tyckte R1 var "klumpig" på dessa små vägar.

Som nämnts tidigare så har det väl mer med roterande massa att göra istället för vikt.

Än idag skulle jag, utan tvekan, välja en 600 om mitt primära syfte var att köra krokiga vägar.

Med krokiga vägar menar jag VÄLDIGT krokiga vägar. Sällan farter över 130.
(Vi körde motard då och det var våra favoritvägar med motarderna.)

/Lucky9

H4 skrev:
152 hk har den väl, hur kan den gå jämnt med din 600:a?

Uppger dom verkligen 152hk på 954an? Hmm... Hur som helst så har jag både kört en samt kört mot en och ja, den går i stort sett lika med zx6rr...

Fred00 skrev:
Jag har inte alls bestämt mig för vad jag ska köpa för någon hoj. Jag tittar på alla (japanska) märken

Varför bara japsar?

Jag fick möjlighet att testa en Ducati 748 idag och den var heeeeelt sjukt underbar i kurvorna. Körde en gixxer 750 häromdagen men den kom jag inte alls överens med. Ingen känsla, ingen komunikation. Bara tokvarva och tokbromsa. Men det är väl som någon sa, det beror på vad man är van att köra. Sen är duccarna inte så roliga i farter mellan 200 och 300, det ser jag som bara kör landsväg som något bra.

H4 skrev:
152 hk har den väl, hur kan den gå jämnt med din 600:a?

152 Honda hästar ja. Motsvarar ca 142 Kawasaki, Yamaha eller Suzuki hästar.
Honda har alltid angett högre effekt än vad tester visar.
Se bara på cbr1000 den ska ju ha samma effekt som zx10,R1 och GSX1000 k5
men visar sig i testerna ligga 10-15 hästar lägre. Inte för att det spelar någon roll,
utom i moppefuckar diskussioner, men det är lite irriterande att Honda inte kan kalibrera sin bromsbänk.

Förövrigt anser jag CBR1000 vara den vackraste supersporthojen och enligt
de omdömmen jag läst mig till, borde passa mig bäst. Skulle jag köpa en ny sporthoj blev det en CBR1000. Helst då i Repsollacken.

Bifogat

• 05_CBR1000RR_Repsol mindre.JPG
    05_CBR1000RR_Repsol mindre.JPG
    79.8 KB · Visningar: 47
hur går det ihop...

Silwer skrev:
Han har kanske hittat en och annan kuse till i den, 954orna brukar väl inte ge så mycket mer än kanske runt 130 hk på slangen.

Håller man makaroners på en 600 så är det ju inte som ett möte om man kör med litershojar, men för sjutton man får ju varva skiten i bitar för att det ska gå med.

Jag har bänkat min 929:a å jag hade 138 på slangen ska inte 954:an va vassare än 929:an ?

(min é förövrigt original sånär som på ett micron slipon..)

frekke skrev:
Varför bara japsar?

Jag fick möjlighet att testa en Ducati 748 idag och den var heeeeelt sjukt underbar i kurvorna. Körde en gixxer 750 häromdagen men den kom jag inte alls överens med. Ingen känsla, ingen komunikation. Bara tokvarva och tokbromsa. Men det är väl som någon sa, det beror på vad man är van att köra. Sen är duccarna inte så roliga i farter mellan 200 och 300, det ser jag som bara kör landsväg som något bra.
Tyvärr är jag inget fan av twinnar (gillar inte ljudet). Det är där skon klämmer :3freak

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park