Skillnad mellan ny 1000cc och 600cc på kurvig väg?

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Jag tänkte höra hur stor skillnad det är i kvickstyrdhet mellan exempelvis en CBR 600RR och en ZX-10R? Jag har tidigare kört R6 några säsonger och funderar på att skaffa hoj igen nästa säsong. Dock vill jag gärna ha en riktigt smidig maskin igen. Alltså hur är de nyaste 1000-kubikarna jämfört med en 600-kubikare på en kurvig väg (viktskillnaden är ju nästan försumbar)? Enligt de uppmätta vikterna i Masterbike skiljer det endast 3kg fulltankat mellan CBR 600RR och ZX-10R. Det vore ju trevligt med en 1000-kubikare om den svänger som en 600cc:tummenupp
 
Vikten är en sak, hjulbasen är en annan...har iofs inte kört mer än Kawan av Masterbikehojarna men personligen har jag svårt att se en mer lyckad kombination mellan effekt och hanterbarhet än en rejs 600 för den vanlige dödlige. Kan inte minnas att jag någonsin blivit totalt avhängd på en krokig väg av en 1000 men det kan ju förstås ha med piloterna att göra..... :rolleyes: På Gelleråsen har jag kört avgjort fortast med min favvo 600: R6.
 
De nya 1000cc är klart mycket bättre än t.ex R1 -00 osv. En ZX10r är löjligt kvickstyrd. Den stora skillnaden ligger inte i totalvikten utan den större massan som roterar i motorn. Det gör att 1000cc-hojarna känns aningen mer trögstyrda men skillnaden är absolut inte stor.
 
Don Quixote skrev:
De nya 1000cc är klart mycket bättre än t.ex R1 -00 osv. En ZX10r är löjligt kvickstyrd. Den stora skillnaden ligger inte i totalvikten utan den större massan som roterar i motorn. Det gör att 1000cc-hojarna känns aningen mer trögstyrda men skillnaden är absolut inte stor.
Är trögstyrdheten något som drar ner farten/varvtiderna eller kan man kompensera det med mera muskler?
(Frågan förutsätter självklart att de har samma effekt)
 
Skilnaden på trögheten gör nog i och för sig inte så dunderstor skillnad på farten på landsväg. Men det kan väl kanske vara roligare med en hoj som är lättsvängd som inte behöver så engagemang :)

Ska man dessutom köra sådär fort så är fortfarande inte en landsväg att rekomendera.

@Sandstream: Njaa till en viss gräns kanske, men sen tar man i så mycket så man bryter omkull cykeln istället.
 
Går säkert lika bra med en ZX-10R då. Det verkar vara en riktigt trevlig hoj.

Är skillnaden i kvickhet väldigt stor jämfört med förra generationens 1000cc?
 
Fred00 skrev:
Går säkert lika bra med en ZX-10R då. Det verkar vara en riktigt trevlig hoj.

Är skillnaden i kvickhet väldigt stor jämfört med förra generationens 1000cc?
Körde Fireblade 00:a förra året, och R1:a-04 i år.. där är det iaf riktigt stor skillnad i kvickstyrhet !
 
Fred00 skrev:
Går säkert lika bra med en ZX-10R då. Det verkar vara en riktigt trevlig hoj.

Är skillnaden i kvickhet väldigt stor jämfört med förra generationens 1000cc?

Ja, jag tycker det! 954-bladarna känns som 600or men har å andra sidan knappt mer effekt heller. Har kört de nya ZX10 och R1 och skillnaden mot äldre R1or tycker jag är klart markant!
 
sandstream skrev:
Är trögstyrdheten något som drar ner farten/varvtiderna eller kan man kompensera det med mera muskler?
(Frågan förutsätter självklart att de har samma effekt)

Jag kör långsammare på en bana med en 1000 än en 600 men det beror framför allt på att jag har mycket mer erfarenhet av en 600 och vågar köra den mycket hårdare. Är feg på gasen på en 1000 och tycker det är obekvämt mycket motorbroms in i kurvorna och abrupt gassvar ut ur dem på en 1000.

Men mest är det vad man vänjer sig vid. Som sagt, nya 1000 är väldigt smidiga!
 
Don Quixote skrev:
Ja, jag tycker det! 954-bladarna känns som 600or men har å andra sidan knappt mer effekt heller. Har kört de nya ZX10 och R1 och skillnaden mot äldre R1or tycker jag är klart markant!

Det förstnämnda stämmer. 954:orna känns verkligen som 600or.

Farsan har en, hade en ZX9R innan av 2002 årsmodell och han sa att det är stor skillnad. Hondan har ännu mer kubik, men ändå är den kvickstyrd och känns som hans gamla 600.
 
H4 skrev:
Farsan har en, hade en ZX9R innan av 2002 årsmodell och han sa att det är stor skillnad. Hondan har ännu mer kubik, men ändå är den kvickstyrd och känns som hans gamla 600.

Jepp, till dess nackdel kan väl sägas att 954an går jämt med min 600a nerför Anderstorpsrakan. Med 35% mer kubik ;)
 
Don Quixote skrev:
Jepp, till dess nackdel kan väl sägas att 954an går jämt med min 600a nerför Anderstorpsrakan. Med 35% mer kubik ;)

152 hk har den väl, hur kan den gå jämnt med din 600:a?
 
Jag har gått från en 02:a GSXR 1000 till en 600 och upplever 600:an otroligt mkt smidigare men så hade jag ju en pansarvagn till 1000-kubikare oxå. 600 verkar som sagt vara mer förlåtande.

Tror inte det går att kompensera en 1000cc effekt med mer muskler men troligtvis med bättre teknik

För en kurvig väg skulle jag välja en Zx10R för att kunna köra på lite högre växlar men ändå ha lite vrid.
 
Last edited:
Det är nog större skillnad mellan olika generationer än det är mellan olika klasser. Min sjufemtia (sista generationen) är t ex smidigare äm min förra 600 (förra generationen). Den är också betydligt smidigare än en R1 av sista generationen. Jag har tyvärr inte testat de nya 600:orna, men det skulle förvåna om inte är betydligt smidigare än de nya 1000.
 
Tack för svaren!

Jag har inte alls bestämt mig för vad jag ska köpa för någon hoj. Jag tittar på alla (japanska) märken och kubikklasser, men 1000cc lockar allt mer med tanke på att de knappt är mer tungstyrda än en 600cc.
 
Den stora skillnaden på gatan är ju att litershojen har så otroligt mycket mer kraft på lägre varv, så gillar man inte att köra med attack hela tiden för att hålla lite fart så är den ju bäst på gatan.
 
Bingo skrev:
Jag har tyvärr inte testat de nya 600:orna, men det skulle förvåna om inte är betydligt smidigare än de nya 1000.
Enligt dem som har testat, se ovan i tråden, så kommer du mao att bli förvånad...
 
H4 skrev:
152 hk har den väl, hur kan den gå jämnt med din 600:a?
Han har kanske hittat en och annan kuse till i den, 954orna brukar väl inte ge så mycket mer än kanske runt 130 hk på slangen.

Håller man makaroners på en 600 så är det ju inte som ett möte om man kör med litershojar, men för sjutton man får ju varva skiten i bitar för att det ska gå med.
 
Fred00 skrev:
Tack för svaren!

Jag har inte alls bestämt mig för vad jag ska köpa för någon hoj. Jag tittar på alla (japanska) märken och kubikklasser, men 1000cc lockar allt mer med tanke på att de knappt är mer tungstyrda än en 600cc.
Häng inte upp dig på ordet tungstyrd. Det täcker upp skillnaderna ganska dåligt. Det är helt enkelt två olika körupplevelser. Testa först och välj sedan.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top