Skillnad mellan E- och CE-godkänt framlyse?

M.Davidsson

Micke
Gick med
28 Mar 2006
Hoj
KTM 660 -04
Hej.
Är det någon skillnad mellan ett E-godkänt och ett CE-godkänt framlyse?
Syftar märkningen på samma sak?

Dom lysen jag jämför är:
www.biltema.se
och
www.24mx.se

Behöver byta för att besiktningen säger att mitt orginallyse på min KTM 660 -04 spretar för mycket och är för vänstertrafik. (Men det är orginal :huvet:huvet)

Den ursprungliga betydelsen av s.k. CE- märkning var Communauté Européenne, Europeiska gemenskapen. Varan ska alltså vara godkänd för handel inom hela EU. Nu har dock fiffiga kinser börjat använda samma förkortning för "Chinese Export". Om du köper en CE-märkt pryl direkt från Kina så kan den alltså lika gärna vara tillverkad av ddt, arsenik och radium som gammal hederlig PVC-plast.

Så en CE-märkt lyckta är inte godkänd vid besiktning, det är E-märkningen som är viktig? Eller?

Det skall vara ett E-märke och numret talar om vad prylen är godkänd för. Så det är inte bara ett E som krävs.

Är det en 660SMC? Ny framlampa kostar 850:-. Eller kolla din modell på http://www.ktmshop.se/ så kan du se om det är värt att krångla igenom med någon eftermarknadspryl.

Eller så köper man en E godkänd lykta i glas på biltema & försöker passa in utan lykthuset för att den skall gå igenom bes sen vad du gör efter bes är ju en annan sak om du monterar tillbaka den gamla!

Är det en 660SMC? Ny framlampa kostar 850:-. Eller kolla din modell på http://www.ktmshop.se/ så kan du se om det är värt att krångla igenom med någon eftermarknadspryl.

Ja det är en 660 SMC som jag försöker besikta. Problemet är att det är en orginallyckta på den nu (utan skador), lycktan har klarat flera besiktningar innan men nu vägrar dom att släppa igenom den :mad: (jag har provat att byta glödlampa utan resultat)
Så då tänkte jag att jag köper tex. biltema lycktan och besiktar med den så får man se om man byter tillbaka till orginal igen efter åt.

Ja det är en 660 SMC som jag försöker besikta. Problemet är att det är en orginallyckta på den nu (utan skador), lycktan har klarat flera besiktningar innan men nu vägrar dom att släppa igenom den :mad: (jag har provat att byta glödlampa utan resultat)
Så då tänkte jag att jag köper tex. biltema lycktan och besiktar med den så får man se om man byter tillbaka till orginal igen efter åt.

Jo men även om den har klarat sig i flera år så är det allmänt känt att KTM reflektorer suger ......
Om du skall köpa på biltema så undvik denna, knappt ljusbild alls!!!
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Belysning/Frontkapa-med-stralkastare-82583/

Jag köpte lyktan på biltema. (Såg inte ditt svar innan köpet Gnutten)
Skruvade dit skiten som knappt passade och åkte och besiktade, gick igenom på noll tid.
Skönt att det är över men tråkigt att behöva knöla.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!