skillnad mellan 600/750/1100

Terence

Medlem
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Världens finaste GSX-R600
Tjenixen.... funderar på en gixxer av modell 99- och nyare. HAr dock svårt att bestämma mig vilken modell man skall satsa på, ur kubik sätt. Att det blir en GSXR e klart iaf.

Det är ju några saker som styr, försäkring, körställning, motor etc.
Vet att 600 och 750:n är identiska förutom motorn men har ngn lite tips vad som eg. skiljer dessa 3 hojjar från varandra? Blir man trött på en 600? vad är skillnaden mellan 750/1100? vad gäller upplevelse etc.

Vill inte köpa och sedan ångra att man inte köpte större... eller vice versa.

Hojjen kommer mest att användas på gata och som transportmedel leksak :hihi

grymmt tack!

Last edited:
1100 finns inte så ny, sista året är ca -97. Tror du menar 1000R.
1100 är betydligt äldre chassie- och motormässigt, närmsta "släkting" är 750 -95.

750 -96/-99-puffran rasar lite då och då. Har hört att -98/-99 skulle hålla bättre än -96/-97 men tvivlar på det eftersom det är samma motor.
Själv tycker jag inte om 750 -96/-97 eftersom de är så toppiga, jag vill ha ork även i botten och mellanregister. -98/-99 har insprut som uppges ge bättre mellanregister, jag tvivlar dock på att skillnaden är markant eftersom det är exakt samma puffra i övrigt. Ett insprut kan inte åstadkomma jättestora förändringar i sig.
-96 750 är helt ny relaterat -95, bättre chassie, mer effekt men inte lika skottsäker puffra som de äldre.

-00 kom helt ny 750, lägre vikt och mer effekt, gissar att motorn är ännu toppigare men har ingen egen erfarenhet. Borde vara toppigare eftersom den ger mer effekt. Har 5,5" bakfälg, -96/-99 har 6" (samma som på TLR, Busa med fler). 4-kolvsok fram som sägs vara bättre än de 6-kolv som sitter på -96/-99. Själv tycker jag att 6-kolvsoken bromsar så att ögonen nästan hoppar ur skallen, inga problem att göra stoppies med varken -96/-99 eller TLR (samma ok men tyngre knarr).
Vet ingenting om hållbarhet -00 och framåt men har inte hört något.

600 har väl inte USD-gaffel tror jag.

Edit: körställning är för mig lite tröttande på längre sträckr (172 cm, 70 (75?) kg). Men det är så individuellt. Du måste provköra själv. De gamla 1100 har (för de flesta förare) mer vilsam körställning. De nyare GSXR och TLR har rätt hopkrupen körställning med "arschlet högt". Men som sagt, prova själv.
Och ni som tänker svar att "jag sitter minsann bra": Det är mina personliga åsikter om körställningen!

Last edited:
GSX-R1100 är en sporttourer som tillverkades till och med -98. De sista årsmodellerna hade uppåt 157hk orginal och kostade 115 papp nya. Detta är en motorcykel som är underbar vid långfärder på större landsvägar, men som inte har mycket att komma med på banan eller vid små snåriga vägar.

Satsa på en 1000 istället om du har råd :tummenupp

750 SRAD är en kul liten hoj, kvickstyrd som satan och man åker helt ok på den. En 99 är nog att föredra då den enligt uppgift inte ramlar i bitar lika ofta som de tidigare.

Och där fick jag mardrömmar igen... :gnissla
men skulle det hända nåt finns alltid Robban_C :D

Robban_C skrev:
750 -96/-99-puffran rasar lite då och då. Har hört att -98/-99 skulle hålla bättre än -96/-97 men tvivlar på det eftersom det är samma motor.

tja
har haft 6olika gsxr hojar genom åren, en 1100 och resten 750.
skulle rekommendera dig en gsxr750 från 1998, borde finns till rätt pris nu och det är en jäkligt trevlig hoj. visst får du mer mos på en 1000R och även en gammal 1100R är fint om du kan leva med lite högre vikt och så.

Pejo skrev:
Och där fick jag mardrömmar igen... :gnissla
men skulle det hända nåt finns alltid Robban_C :D
Kände jag inte Pejo skulle jag tolka det där annorlunda!
Nä, jag kan inte lösa sånt. Men jag har lite motorbitar ligger om nån behöver. Tyvärr är det ju som så att de bitar som det är åtgång på oftast är de som redan är kraschade. :gnissla
Men som sagt, några bitar har jag ligger.

Han frågar om -99 och nyare, varför pratar ni om äldre hojar?

600:an har andra bromsar, annan gaffel samt annan sving.

Angående körställning mellan den första vattenbuffeln(-92-95(750)~98(1100)) och den nyare (-00-03) är att det är kortare mellan sadel och styre på den nyare. Sadeln sitter även längre upp på den nya som nämts ovan!

750 SRAD '96/'97 har en sämre vevstake, tror det var lilländan som gav upp, '98 kom en bättre. Många har bytt till '98 stakar i dom äldre...för att inte tala om hur många olika kamkedjesträckare som byttes på garantin, är det 3 nu??

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8