skillnad mellan 525exc-sx

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Hoj
StArHoLk 1000R TURBO , Aprilia RSV4. www.starholk.n.nu
Är det nån som vet vad det är för skillnad mellan 525exc och sx i motorerna. sx:en är ju mkt starkare på låga varv. jag vet att exc:n har mindre förgasare men det måste vara nåt mer som skilljer för det är väldigt stor skillnad på dom.

Ja, i växellådan är det en närmast hysterisk skillnad.
Nån sa att SX:en har en annan kam, vet dock inte säkert om det stämmer....

Jag är bra sugen på en 525:a till nästa säsong, men vilken ska jag välja tro.. :va Ska försöka köra så många tävlingar jag kan, men även gatbus.
SX kan man väl inte regga för gata, och den är ju 4-växlad. EXC har väl 5 växlar, eller är det 6 tillåmed?
Har även hört att det skiljer fler saker i motorn, nån som vet vad?
Fjädringen är ju inte heller samma, blir EXC för mjuk tro?

:confused:

Vad jag vet finns det följande skillnader:

Motor:
Förgasardiameter 39 mm på EXC respektive 41 mm på SX.
Lättare svänghjul på SX.
Tändkurva, något "tuffare" på SX (olika "tändboxar").
Öppnare ljuddämpare på SX.
Fram till -03 olika kammar, från och med -04 samma i båda modellerna.
Växellåda, 6 vxl EXC och 4 vxl SX.
Chassi:
Generellt mjukare fjädrar på EXC.
Justerbar förspänning på gaffel saknas på EXC.

Detta gäller 525......., om man jämför en 450 SX och 450 EXC är det större skillnader........

tycker verkligen du ska köpa en 525 SMR. går förstås inte att rega men du får en färdig racer direkt. motor från sx med sexväxlad låda och riktig låg, hård motardfjädring. annars köper man en Husa 650 och får ALLT inkl regat!
//m

Håller såklart med ovanstående till att börja med. Både om 525SMR och om att köpa Husa.
Väljer man det första alternativet så har faktiskt en handlare jag känner till erbjudit sig att kränga 525SMR MED möjlighet att regga. Man får såklart greja all el och skräp själv men han grejar pappren.

SuperKnutte skrev:
Jag är bra sugen på en 525:a till nästa säsong, men vilken ska jag välja tro.. :va Ska försöka köra så många tävlingar jag kan, men även gatbus.
SX kan man väl inte regga för gata, och den är ju 4-växlad. EXC har väl 5 växlar, eller är det 6 tillåmed?
Har även hört att det skiljer fler saker i motorn, nån som vet vad?

Fjädringen är lite mjukare än crossens. jag har ställt på mina lite hårdare. kör mkt på crossbanan och det funkar bra för mig. lådan är 6vxl. ca 170 blås på 6:an.

Frekal skrev:
Vad jag vet finns det följande skillnader:

Motor:
Förgasardiameter 39 mm på EXC respektive 41 mm på SX.
Lättare svänghjul på SX.
Tändkurva, något "tuffare" på SX (olika "tändboxar").
Öppnare ljuddämpare på SX.
Fram till -03 olika kammar, från och med -04 samma i båda modellerna.
Växellåda, 6 vxl EXC och 4 vxl SX.
Chassi:
Generellt mjukare fjädrar på EXC.
Justerbar förspänning på gaffel saknas på EXC.

Detta gäller 525......., om man jämför en 450 SX och 450 EXC är det större skillnader........
tror du man kan byta tändbox på exc:n och få den lika hysterisk på låga varv som crossen? eller vad ska man göra? det räcker inte o byta ljuddämpare i alla fall. har provat det.

starholk skrev:
tror du man kan byta tändbox på exc:n och få den lika hysterisk på låga varv som crossen? eller vad ska man göra? det räcker inte o byta ljuddämpare i alla fall. har provat det.

SX har mindre svängmassa än EXCn på veven, därav det snabbare svaret.
SMR har ännu mindre än SX

starholk skrev:

Håller med Holy Rider, är nog den mindre svängmassan som gör den fina responsen.
Går att sätta på en SX tänbox på en EXC men vad jag vet påverkar detta mera på de höga varvtalen. EXC är programmerafd för en flackare mer "skogsvänlig" momentkurva medan SX är programmerad för en spetsigare/högvarvigare karaktär mer lämpad för MX/SM.

Frekal skrev:
Håller med Holy Rider, är nog den mindre svängmassan som gör den fina responsen.
Går att sätta på en SX tänbox på en EXC men vad jag vet påverkar detta mera på de höga varvtalen. EXC är programmerafd för en flackare mer "skogsvänlig" momentkurva medan SX är programmerad för en spetsigare/högvarvigare karaktär mer lämpad för MX/SM.
skulle vilja ha den mer som en cross. kör mest motard/crossbanan. kör nästan alldrig i skogen. tycker den är lite för klen på låga varv när jag kör på crossbanan.

starholk skrev:
skulle vilja ha den mer som en cross. kör mest motard/crossbanan. kör nästan alldrig i skogen. tycker den är lite för klen på låga varv när jag kör på crossbanan.

köp ett 580 kit då snålis :7peta

:D

SuperKnutte skrev:
Jag är bra sugen på en 525:a till nästa säsong, men vilken ska jag välja tro..

de finns ju mxc oxå
crossens fjädring
4 första växlarna från sx och 5:an o 6:an från exc
gatreggad

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...