Skillnad mellan 4.25" och 5"

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Har blivit rekommenderad att byta från 4.25" till 5" bakfälg.

Några här som gjort detta och kan berätta hur det blev efteråt?

Jag förstår innebörden, vilket är att få mer kontaktyta mot underlaget. Men ändå, nån här som testat?
 
Ja du skall byta utan tvekan, de värsta grabbarna kör med 5.5" tillomed.
Jag bytte mitt i säsongen -03 och märkte klar skillnad i grepp ur kurvorna.
 
Edit: Fan jag är sen i varje tråd idag, men jag håller med, ett byte är helt klart på sin plats, betydande skillnad.
 
Tack, byter dom direkt.

Någon som såg på mässan att Aprilias nya Supermotard faktiskt hade 180-däck monterade?
 
Swedie skrev:
Tack, byter dom direkt.

Någon som såg på mässan att Aprilias nya Supermotard faktiskt hade 180-däck monterade?

Det ser rätt fett ut med 5,5" fälg!!!
 

Bifogat

  • DSC001551.JPG
    DSC001551.JPG
    125.4 KB · Visningar: 188
Det är inte bara att man får lite mer gummi backen. De vanliga 160- och 165-däcken får rätt profil på en 5"-fälg. En 4,25"-fälg kan bara köras med smalare däck om det ska funka bra. Hojen blir aningens trögare in i svängar, men det är ju relativt förstås och inget som gör att man ska dra sig för att gå över till 5".

Sedan kan man iofs råka ut för intressanta sidoeffekter. Jag kunde göra hyfsat med slicks och på 3,5" och 4,25" med sunkig endurofjädring. Men när jag gick över till 5" bakfälg, fick jag studsande framhjul och väldiga problem med att inte hitta rätt fjädringsinställningar. Ombyggd fjädring var enda lösningen.
 
Swedie skrev:
Tack, byter dom direkt.

Någon som såg på mässan att Aprilias nya Supermotard faktiskt hade 180-däck monterade?
Var på mässan på lördagen och såg mest en massa människor.. pust..!
Men ett 180 på en motard är ju riktigt "maffigt"..
 
rejser skrev:
Ja du skall byta utan tvekan, de värsta grabbarna kör med 5.5" tillomed.
Jag bytte mitt i säsongen -03 och märkte klar skillnad i grepp ur kurvorna.
Tydlingen är det nästan bara Martin och några mera som kör 5,5" i VM. Dom flesta har gått tillbaka till 5" så lägg istället pengarna på en16,5" framfälg.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top