Skillnad mellan 120/60 och 120/70 däck??

jiGGa

Fegis - Nu med nya ögon!
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
Retta
Hur stor är skillnaden(i köregenskaper)? Har lagt märke till att hojar i 600 klassen kör med 120/60(fram) medans 1000 klassen kör med 120/70. Sedan så blir det bredare och lägre profil oxå på större hojar baktill.

Vad ska man ha om man vill köra blandat sport/touring? 60%/40%

UrbanTiger skrev:
Kolla vad som står om däcksdimension i din instruktionsbok. Att avvika från rekomenderad däcksdimension brukar inte vara till någon fördel.

Det är absolut ingen fara att köra med 70 profil, oftast levereras alla 600:a tex med 60/65 profil. Men kör egenskaperna blir faktiskt bättre med 70 profil.

Alla ( 99%) i SS600, Veidec, Superbike (601-1000) mfl kör med 70 profil.

Mvh//ZS

Zilversurfer skrev:
Det är absolut ingen fara att köra med 70 profil, oftast levereras alla 600:a tex med 60/65 profil. Men kör egenskaperna blir faktiskt bättre med 70 profil.

Mvh//ZS
Fast jag ska inte köra bana. Inte heller streetrace. Utan en blanding mellan höga varv och låga. Vill kunna dra på när jag känner för det utan att behöva tänka på fäste och liknande. Vill inte heller att det ska bli svårt att köra när man håller 90 eller 110

Zilversurfer skrev:

Mvh//ZS

Kanske för att Rennsport som många kör med.. inte finns i 60 profil!
Nä... skillnad är det, men 70 funkar utmärkt!!

Last edited:
McAmir skrev:
Fast jag ska inte köra bana. Inte heller streetrace. Utan en blanding mellan höga varv och låga. Vill kunna dra på när jag känner för det utan att behöva tänka på fäste och liknande. Vill inte heller att det ska bli svårt att köra när man håller 90 eller 110

Det som händer med hojjen när du byter från 60 till 70 profil är att den blir lite mjukare...eller hur man ska utrycka sig.. trögare kanske!!

En låg profil gör hojjen mer snabbsvängd.. förstår du?
Fäste eller slitage är samma på båda profilerna!!

Så... kör med 70 profil det går alldeles utmärkt!

Nu är du helt ute och cyklar. Högre profil gör hojen mer snabbsvängd och du har mer grepp vid fullt nerlägg.
70-profil funkar finfint så köp du det om däcket du vill ha finns i den profilen.

Kostet78 skrev:
Det som händer med hojjen när du byter från 60 till 70 profil är att den blir lite mjukare...eller hur man ska utrycka sig.. trögare kanske!!

En låg profil gör hojjen mer snabbsvängd.. förstår du?
Fäste eller slitage är samma på båda profilerna!!

Så... kör med 70 profil det går alldeles utmärkt!

För er som inte vet vad "profil" står för så är det hur många % av bredden som däcket är högt. Ett 180/70-17 (70% av 180 = 126 mm högt) är alltså högre än ett 170/70-17 (70% av 170 = 119 mm högt).

Last edited:
Don Quixote skrev:
Nu är du helt ute och cyklar. Högre profil gör hojen mer snabbsvängd och du har mer grepp vid fullt nerlägg.
70-profil funkar finfint så köp du det om däcket du vill ha finns i den profilen.

Fast ska man kunna dra nytta av 70-profildäckets egenskaper måste man sänka hojen fram eller höja den bak för att inte få rmer chopperstuk fram då ett 70-däck är "högre" totalt sett. Sätter man bara på det utan att antingen sänka gaffelbenen i kronorna eller höja bakfjädringen så får du en mer trögstyrd hoj.

Jag bytte till 70-profil på min TRX och det tillsammans med högre bakända gjorde susen för styrning, känsla och förtroende för framhjulets grepp.

Jonne_boy skrev:
ett tips..

Dra aldrig på "utan att behöva tänka på fäste och liknande."

det kan göra ont!
Jo tack, det förstår jag oxå. Jag menade mer i val av däck.

Jamen godag herr konstapel...det har väl en enorm betydelse på vilken hoj du sätter däcket,ju smalare fälg,ju toppigare får du däcket..kan bli helt kocko om du gör fel,ring mig,
Two Brothers racing
042-77392
så skall jag försöka hjälpa dig rätt... :kocko

Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!