Skillnad KTM 625/640 2004?

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Vad är skillnaden mellan 625 och 640 2004 förutom att 625 har annan förgasare? Har 625 balansaxel? Är serviceintervallen samma? Det skiljer ju ett antal kilo så det måste ju vara en hel del eftersom båda har elstart...
 
Det är olika motorer (se annan tråd om detta). Ja, samtliga har balansaxel - det var många år sedan de gamla 620-maskinerna saknade detta. 625:an har mindre oljemängd och kräver något tätare oljeservice. Trimgraden är annars ungefär densamma, men 625:an är tänkt för enduro och aningen mer race än den mer landsvägsanpassade 640:n. Men i år har de väl även en motardvariant av 625:an igen ? Nåja, allt för att göra valet svårare :)
 
Postade samma fråga i ett annat forum och fick där mer info om vad som skiljer (fläkt och ryckutjämnare samt minskad oljekapacitet). Postar mitt svar på det nedan:

Eftersom det enligt KTM skiljer ganska många kg så borde det vara fler ändringar. Jag undrar hur många kg som skiljer egentligen om man (som de flesta) plockar bort lite lull-lull från 640 som passagerarpinnar osv och sätter dit ett lättare avgas? Hur mkt vikt sparar man på att plocka bort fläkt och ryckutjämnare samt minska oljekapacitet? Att plocka bort just dessa saker tycker jag verkar väldigt konstigt om man jämför påverkan på slitage/serviceintervallen med vad man sparar i vikt...
 
E det någe offroadforum du hittat det på? Hm, det sitter ryckutjämnare på 640 men inte 625. Fögge skiljer, det sitter snarlik bakram nuförtiden, verkar som det till -04 har samma oljevolym som 640 (660n iaf) Sedan e det softare sadel samt 12literstank på 640. Samt org, ljuddämparen e väl strypt, på 625 e den hygglig ivf.........

Tar du äldre 620 625or så hade de alu-bakram
nu har jag snurra till det..........igen. typ så........ sedan massa med som man glömt

Om man jämnför offroadmodellerna av 640 och 625 så är det längre slag på 625an samt mera anpassad för enduro medans 640 har lite stiffare för den ska det ju skjutsas på :tuttar samt släpar på mera vikt

Ja inte vet jag.......... Det måste vara rekord i trådar om vad som skiljer hojar åt nu i vinter........ :hihi
 
Ebbe skrev:
På 625'an sitter det visst ryckutjämnare!
Inte på min.Samma nav som KTM/Husaberg cross och enduro.På offroadhjulen alltså.Har dom satt dit det till -04 då :confused:
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top