Skillnad i motor Fz1 R1?

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Någon som vet vilka skillnader det är i motorn på en FZ1 och R1 årsmodell 07?

Vet tyvärr inget om 07:an men FZ1 09 ska tydligen dela en hel del saker med 3:e generationens R1:or.

Vet inte exakt vad som skiljer, men största skillnaden lär väl vara andra kamaxlar.

Som tidigare sagt är det andra kamaxlar. Har för mig att vevaxeln är tyngre också...

Såg nu att TS frågade om skillnader på FZ1 och R1 -07. FZ1 motorn bygger väl på R1´s motor från -05. Tror jag har läst mer om detta i nån hojblaska som finns hemma. Skall kolla ikväll och återkomma om jag hittar nåt intressant.

Fz1 baseras på r1 04-06 fast med mer svängmassa i veven och snällare kammar. R1 -07 är en helt annan motor med fyra ventiler per cylle istället för som tidigare 5 ventiler...

Sen skiljer nog sprut och variabla insug etc etc...

Men annars kan du ju gå in på yamaha-motor.com och kolla igenom sprängskisser på motorerna... Lär ju ta några liv å gå igenom allt iofs.

Tack för alla svar:tummenupp

Kan väl förtydliga frågan med att tanken var om det var enkelt att göra iordning motorn till motsvarande när den sitter i R1:an.

Det spelar ingen roll om det är FZ1 07 kontra R1 -04 som gäller, bara frågan om det var mycket ändringar för att få den i "R1 skick".

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...