skillnad i motor effekt mellan motard och racing hoj!

Den maximalt utvunna effekten i en kolvmotorn bestäms av den totala ventilarean, vilken är proportionell mot kolvarean i en välbyggd motor. Att maximera kolv/ventilarean gynnas av kort slaglängd samt många cylindrar.
En motard må ha kort slaglängd, men ett fåtal cylindrar.
Slut.

/J
 
Nu har jag säkert jättefel, men är det inte så att sporthojar och motarder är byggda för lite olika typer av körning? Jag tror inte en sporthoj skulle ha så himla mycket att hämta på en motardbana och vice versa. När det svänger som faen så har iaf inte vi några som helst problem att hänga med dom stora mopparna och även köra ifrån dom (DRZ400).
Om man bortser från bankörningsintresse så är det faktiskt lite lustigt att många har det värsta, värsta och sen inte ens utnyttjar 50% av den kapaciteten. Har hört talas om nackdelarna med att köpa "gubbkörda" bilar, är det samma sak med hojar? (Frågan ställs då till Jörgen som verkar ha mest koll på det mesta)
 
Den maximalt utvunna effekten i en kolvmotorn bestäms av den totala ventilarean, vilken är proportionell mot kolvarean i en välbyggd motor. Att maximera kolv/ventilarean gynnas av kort slaglängd samt många cylindrar.
En motard må ha kort slaglängd, men ett fåtal cylindrar.
Slut.

/J

...och effekten är kopplat till det varvtal som kan tas ut. Har man låg massa som ska röra på sig (kolv och vevstake), så minskar slitage och förluster och man kan öka varvtalet och därmed effekten. En 600cc stånka kanske har varvstopp vid 8-9 tusen varv, medans radfyran klarar 12-14. Kombinerar man det med en helt annan motorkaraktär med toppig effekt, så är det inte så konstigt med dubbla effektuttaget på samma volym. Toppfarten får man sedan genom kåpor istället för körställning a la ladugårdsvägg...
 
...och effekten är kopplat till det varvtal som kan tas ut. Har man låg massa som ska röra på sig (kolv och vevstake), så minskar slitage och förluster och man kan öka varvtalet och därmed effekten. En 600cc stånka kanske har varvstopp vid 8-9 tusen varv, medans radfyran klarar 12-14. Kombinerar man det med en helt annan motorkaraktär med toppig effekt, så är det inte så konstigt med dubbla effektuttaget på samma volym. Toppfarten får man sedan genom kåpor istället för körställning a la ladugårdsvägg...

Jo det är riktigt. Men mitt sätt att utrycka det tar hänsyn till det du säger, det är det som är det listiga. Vill man uttrycka sig så kärnfullt det bara går i rena dimensioneringskriteria så ges allt du säger av mitt påstående: att maximera kolvarean och därmed ventilarean för en given slagvolym.
Det var det som var det fiffiga.

Hilsen
J
 
Jo det är riktigt. Men mitt sätt att utrycka det tar hänsyn till det du säger, det är det som är det listiga. Vill man uttrycka sig så kärnfullt det bara går i rena dimensioneringskriteria så ges allt du säger av mitt påstående: att maximera kolvarean och därmed ventilarean för en given slagvolym.
Det var det som var det fiffiga.

Hilsen
J

Kan inte annat än hålla med Jörgen.
Skulle till och med vilja gå så långt att jag bara nöjer mig med stor kolvarea.
(Men visst har man stora kolvar vill man ha stora ventiler.)

Det extremaste jag har sett i kortslagit är en Porsche. Typ 105 i borr och 53 i slag. Det är kortslagit det! :yoparty

Mats
 
haha okej jag fattar detta nu :P jag tycker iaf man skulle sätta in en hayabusa motor på 1300cc på en liten motard =) det skulle bli rent livsfarligt o köra den :tuttar

sen ni "sporthojs åkare", motard har sin ljusa sida också ;) ibland tröttnar man på sporthoj o vill köra nått annat! har sj varit med om de på sätt o vis haha man ska inte ha sporthoj i de lägre klasserna.. de är helt enkelt för slöa för att se ut som sporthoj:tungan

tycker man kan börja med sporthoj i 500-600cc klassen! men innan det är det motard som gäller!:yoparty
 
Man kan aldrig få lika mycket effekt ur en 1-cyl motor som ur en 4-cyl p g a antalet tändpulser. Jämför med trampcykel, du ökar bara farten om du verkligen trampar. :D Det är också därför 2-takt ger dubbelt så mycket effekt som 4-takt eftersom den senare bara behagar tända varannat varv.
 
Sedan kan man blanda in litereffekt också, bara för at göra det jobbigt ;)
(kolla effektutaget på t.ex. RC motorer, runt 250 häst/liter)
 
Man kan aldrig få lika mycket effekt ur en 1-cyl motor som ur en 4-cyl p g a antalet tändpulser. Jämför med trampcykel, du ökar bara farten om du verkligen trampar. :D Det är också därför 2-takt ger dubbelt så mycket effekt som 4-takt eftersom den senare bara behagar tända varannat varv.

Om en 1 cyl 600 cc gör en cykel, och en 4 cyl 600cc gör en cykel så har båda förbränt 600cc om jag ska uttrycka mig barnsligt enkelt
 
Om en 1 cyl 600 cc gör en cykel, och en 4 cyl 600cc gör en cykel så har båda förbränt 600cc om jag ska uttrycka mig barnsligt enkelt

som du säger.. den med 1cyl är 600cc stor, och den andra cykeln med 4cylindrar på 600cc, är varje cylinder på den med 4st 150cc var?:va :confused:

jag må vara idoiotförklarad, men det skiter jag i:yoparty
 
haha okej jag fattar detta nu :P jag tycker iaf man skulle sätta in en hayabusa motor på 1300cc på en liten motard =) det skulle bli rent livsfarligt o köra den :tuttar

sen ni "sporthojs åkare", motard har sin ljusa sida också ;) ibland tröttnar man på sporthoj o vill köra nått annat! har sj varit med om de på sätt o vis haha man ska inte ha sporthoj i de lägre klasserna.. de är helt enkelt för slöa för att se ut som sporthoj:tungan

tycker man kan börja med sporthoj i 500-600cc klassen! men innan det är det motard som gäller!:yoparty
Du är nog den enda som tänker på en hoj under 500cc när man säger sporthoj.
Förresten, du kör 125a, det säger allt :D
Om en 1 cyl 600 cc gör en cykel, och en 4 cyl 600cc gör en cykel så har båda förbränt 600cc om jag ska uttrycka mig barnsligt enkelt
1 liter mjöl är 1 liter mjöl även i 4st skålar,
förstår inte var du vill komma?
som du säger.. den med 1cyl är 600cc stor, och den andra cykeln med 4cylindrar på 600cc, är varje cylinder på den med 4st 150cc var?:va :confused:

jag må vara idoiotförklarad, men det skiter jag i:yoparty

Ja det är så, om det var en fråga?
 
som du säger.. den med 1cyl är 600cc stor, och den andra cykeln med 4cylindrar på 600cc, är varje cylinder på den med 4st 150cc var?:va :confused:

jag må vara idoiotförklarad, men det skiter jag i:yoparty

KTM 625 -04:
101 x 78 mm = 625 cc
25 kW vid 6000 rpm
45 Nm vid 3500 rpm

Kawasaki ZX6R -04:
(68.9 x 43.8 mm) x 4 = 636 cc
91.1 kW vid 13000 rpm
67 Nm vid 11000 rpm

Som du ser är motorerna snarlika i cc men väldigt olika till utforming. KTM:en har betydligt större diamter och slaglängd jämnfört med Kawan, som har fyra mindre.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top