skillnad i motor effekt mellan motard och racing hoj!

madden

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2008
Ort
sverige
Hoj
ingen
hur fan kommer det sig att en motard på t.ex 650cc inte har mer än ca 50hk och sen en 600cc racing motorcykel, t.ex yamaha r6 har mer än 100?!


nu är jag ingen motorexpert så jag vet inte hru många hk de har :tungan
men ni fattar vad jag menar!
 
Slaglängd, antal cyllar, fräsiga dekaler, mm jör att sport hoj går helvet!
 
Jadu.. hur kommer det sig att en formel ett bil har över 900hk trots att motorstorleken ( i kubik) är som på en volvo v70..
 
Är väl så att.. vrid * varvtal = effekt Vridet är visserligen oftast lite högre i en r-hoj men även varvtalet, pga fler cylindrar, mindre slaglängd mm summa sumarum blir att r-hojen får mer hk.

Rätta mig om jag har fel..
 
Är väl så att.. vrid * varvtal = effekt Vridet är visserligen oftast lite högre i en r-hoj men även varvtalet, pga fler cylindrar, mindre slaglängd mm summa sumarum blir att r-hojen får mer hk.

Rätta mig om jag har fel..

och varför tillverkas inga "snabba" motard hojar i de lägre kubik klasserna?! eller överhuvutaget.. o varför har de inte mindre slaglängd!? det finns plats.. det syns klart o tydligt
 
http://susning.nu/H%E4stkraft

och varför tillverkas inga "snabba" motard hojar i de lägre kubik klasserna?! eller överhuvutaget.. o varför har de inte större slaglängd!? det finns plats.. det syns klart o tydligt

Fart är en annan uträkning. Det har med utväxling, luftmotstånd och kraft att göra.

och varför tillverkas inga "snabba" motard hojar i de lägre kubik klasserna?! eller överhuvutaget.. o varför har de inte mindre slaglängd!? det finns plats.. det syns klart o tydligt

Alltså. Du har verkligen ingen aning så att försöka förklara är inte det lättaste.

Börja med att söka lite och läs på nätet. Återkom när du undrar något.
 
Last edited:
Stånka är inge vidare om man vill få ut höga effekter.

Hejja för tråden dock!
 
Det som bestämmer effekten är väl godartat medelförbränningstryck och varvtal. Varvtalet begränsas av kolvhastigheten. Det finns väl gränser för kolvhastigheten som spelar in? Å kolvhastigheten i sin tur beror på slaglängd och varvtal. Förr hade motorer större slaglängd än kolvdiameter men morderna motorer har kortare slaglängd än kolvdiameter s.k. överkvadratiskamotorer. Vad som sätter gränsen för hur överkvadratisk en motor kan vara vet jag inte. Kanske att den kolvlängd som krävs, för stabilitet, krockar med veven? Alltså måste man ha flera mindre cylindrar för att få ut mera effekt om man inte ska överskrida max kolvhastighet.

Finns säkert experter som blir hugade att berätta nu när jag amatörat mig..... Vart är RGV 500 Johannes eller vad han heter nu för tiden???
 
Jagh är fuöll som fen nu! Jag har pruttat faen i låda! Dreggel å ja kåm inte in på ankår!:huvet
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top