Skillnad i bildkvalitet (HDMI-HDMI vs. DVI-HDMI)

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Blir det någon skillnad i bildkvalitet om man använder HDMI-HDMI-kabel mot om man använder DVI-HDMI-kabel?
Har bara DVI-utgångar på grafikkortet och känns onödigt att köpa nytt grafikkort om man inte behöver det.
Och kabeln ska givetvis gå in i TV:n.

Kvalitén blir den samma. HDMI har bara fler "funktioner" som att den bl.a. kan föra över ljud o.s.v.

Du matar ju din ännu mer högupplösta bildskärm via DVI så att mata TV'n blir inga problem.

Finns dvi ==> hdmi kablar, bland annat hos Kjell & Company
Använder själv en sådan, men måste ha en separat kabel för ljud
från pc till tv.

Om det är ett ATI-kort följde det förmodligen med en DVI/HDMI-adapter så att även ljudet kan skickas via HDMI (förutsatt att grafikkortet stöder det). Standard-adaptrar från t.ex. Kjell o company har inte denna möjligheten.

Se bara till så att kabeln uppfyller standarden för att kunna skicka 1080p om det är en fullHD-signal du ska skicka. Olika kablar klarar olika bandbredd beroende på längd, avskärmining osv.

Finns dvi ==> hdmi kablar, bland annat hos Kjell & Company
Använder själv en sådan, men måste ha en separat kabel för ljud
från pc till tv.
Det är väll en sådan han menar, men vill veta om bilden blir sämre än med en HDMI-HDMI?:va

Låter bra. Beställde en från Dustin. Rätt bra studentrabatt (höga marginaler på kablar)...

Låter bra. Beställde en från Dustin. Rätt bra studentrabatt (höga marginaler på kablar)...

Det de förlorar på TV och andra mediaapparater som säljs till självkostnadspris i konkurrenssyfte tar de igen på överprissatta digital-kablar som folk tror att de kommer ha mer glädje av än motsvarande budgetalternativ.
Ettor och nollor är lika ettiga och nolliga när de kommer ur biltemas HDMI-kabel som när de kommer ur tusenkronorsvarianten som de lurar på stackars okunniga i High End-butikerna...

Analogt är det iofs en annan historia...

Det de förlorar på TV och andra mediaapparater som säljs till självkostnadspris i konkurrenssyfte tar de igen på överprissatta digital-kablar som folk tror att de kommer ha mer glädje av än motsvarande budgetalternativ.
Ettor och nollor är lika ettiga och nolliga när de kommer ur biltemas HDMI-kabel som när de kommer ur tusenkronorsvarianten som de lurar på stackars okunniga i High End-butikerna...

Det är en sanning med modifikation. Biltemas kabel kan troligen inte skicka lika många ettor och nollor på samma tidsrymd som en högpresterande.

Det betyder inte att man ska sikta på de dyraste varianterna, men ska vara medveten om att bandbredden HAR betydelse.

Det är en sanning med modifikation. Biltemas kabel kan troligen inte skicka lika många ettor och nollor på samma tidsrymd som en högpresterande.

Det betyder inte att man ska sikta på de dyraste varianterna, men ska vara medveten om att bandbredden HAR betydelse.

Jo, förvisso finns det en viss skillnad men för huvuddelen av hemmaanvändarna som inte skall skicka signalen några avsevärda sträckor lägger jag min röst på biltemas kabel och sedan unna sig en schysst single malt för de pengar man får över.

Sant sant.

Iof så vart Dustins kabel billigare oavsätt studentrabatt eller inte.

Också en sanning med modifikation.
Är det en HDMI Ver 1.3 så klara den att skicka lika många ettor & nollor oavsett om det står biltema, ullared eller SuperDyraste på kabeln.

Så jo, en ver 1.3 eller 1.4 från Biltema är precis lika bra som dom dyrare.

har du en 1.3 så klarar du det mesta. 1.4 har även:
3D Over HDMI
Ethernet Channel
Audio Return Channel
4k × 2k Resolution Support

Också en sanning med modifikation.
Är det en HDMI Ver 1.3 så klara den att skicka lika många ettor & nollor oavsett om det står biltema, ullared eller SuperDyraste på kabeln.

Så jo, en ver 1.3 eller 1.4 från Biltema är precis lika bra som dom dyrare.

På vilket sätt skiljer detta sig från det jag sa, förutom att jag inte blandade in versionsnumrena? Jag litade helt enkelt in på att biltemas hdmi uppfyllde kraven, men med lite efterforskning så visar det sig att den gör det: "Anslutning: Hane–hane. V. 1.3 1080p. "

Last edited:
På vilket sätt skiljer detta sig från det jag sa, för utom att jag inte blandade in versionsnumrena? Jag litade helt enkelt in på att biltemas hdmi uppfyllde kraven, men med lite efterforskning så visar det sig att den gör det: "Anslutning: Hane–hane. V. 1.3 1080p. "

Du skrev:
Biltemas kabel kan troligen inte skicka lika många ettor och nollor på samma tidsrymd som en högpresterande.

vilket är fel OM det är samma versionnr på kablarna. Om båda kablarna är ex: ver 1.3 så kan dom skicka lika många ettor och nollor.
Eller ja fel kanske var att ta i, men även om den dyrare kabeln KAN skicka fler ettor & nollor så spelar det ingen roll då även den billiga kabeln kan skicka tillräckligt många för att följa standarden/er, och därmed återge bilden korrekt.

Med tanke på att ver 1.3 kom redan 2006 så lär det inte vara några bekymmer idag. Tror du får problem att hitta kablar som INTE är ver 1.3.

kan hända jag lider av en märklig variant av dyslexi, men
"så här skrev du"

I mina ögon tycker jag du påstår att biltemas kabel INTE kan skicka lika många ettor & nollor !?
Rätta mig gärna om jag har fel.

Så gärna så: Du har fel. Jag skrev att den troligen inte kan det. (läs: jag misstänker att den inte uppfyller kraven för hdmi 1.3).

Inser nu också varför jag hade dig på ignore tidigare med tanken på andelen dryga inlägg utan substans. Tror du gör dig bäst där, faktiskt. :hej

..men ska vara medveten om att bandbredden HAR betydelse.

Absolut men HDMI-standarden stipulerar en maximal överföringshastighet på ca 5gb/s i medan t.ex Blu-Ray bara kräver upp mot 70Mb/sek

Således är skillnader i bandbredd på några procent mellan budget och high end försumbara.

Så gärna så: Du har fel. Jag skrev att den troligen inte kan det. (läs: jag misstänker att den inte uppfyller kraven för hdmi 1.3).
Så, man skall inte läsa det du skriver då ?
hade ju underlättat om du verkligen skrev det du vill folk skall läsa istället.

Inser nu också varför jag hade dig på ignore tidigare med tanken på andelen dryga inlägg utan substans. Tror du gör dig bäst där, faktiskt. :hej

Var är dom dryga inläggen jag gjort ? och utan substans ?
Hej själv.

Absolut men HDMI-standarden stipulerar en maximal överföringshastighet på ca 5gb/s i medan t.ex Blu-Ray bara kräver upp mot 70Mb/sek

Således är skillnader i bandbredd på några procent mellan budget och high end försumbara.

Måhända tänker jag fel här, men du får gärna förklara hur du ska lyckas skicka 1920*1080*Färgdjupet*Bildrutorpersekund bitar med en bandbredd på 70Mb/s.

hdmi 1.3 är f.ö. specad till 10.2Gb/s bl.a. för att stödja högre upplösningar, högre uppdateringsintervall, bättre färgdjup.

hdmi 1.3 är f.ö. specad till 10.2Gb/

Jo, men så skrev du ju att du inte heller trodde att den billigare kabeln stödjer 1.3 och må så vara men min poäng var att oavsett HDMI-version så stödjer den överföring av så stora datamängder(med början på 5gb/s för v1.0) att det inte blir någon flaskhals oavsett om det är en biltemakabel eller inte....

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8