Skillnad 640 LC4 SM vs 660 SMC?

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
Hejsan!

Går i köptankar just nu och valet har fallit mellan dessa 2 modeller från KTM.

Jag är bara lite konfunderad över de egentliga skilladerna mellan de 2. Alltså skillnaderna kan jag ju läsa mig till men vad innebär de egentligen de för körkänslan/användningsområdet? Hos LellesMC.com hör de tom hemma hemma under samma länk. Är det så att 660 är mer raceanpassad med den lägre vikten osv?

Skillnaderna jag hittat är tex 660 har mindre vrid och effekt trots större cc (?) enligt KTMs websida, de har olika förgasare, 660 saknar elstart/tändningslås, 660 är snäppet lättare (131 vs 149kg), subframen på 660 är i aluminium istället för chromium...(yadayada), 660 har mindre tank samt lägre utväxling.

Bägge 2 är dock enligt mig lika coola. KTM har verkligen gjort det svårt för mig... ;-)

Nån kunnig kanske kan "fill in the blanks"?

Tack på förhand!
Tomas

660:n är mer race-anpassad ja, även om den fortfarande är en semi-racer. Den har mindre effekt och vrid bara för att den är hårt strypt från fabrik. Öppnar man upp 660:n och 640:n lika mycket, kommer 660 att vara bra mycket starkare. Lägre vikt och bara kick på 660:n, samt lite hårdare och råare i gången. Även hårdare fjädring som lämpar sig bättre för bana. Pga mindre oljemängd i 660-motorn, kräver den tätare oljebyten (ungefär dubbelt så ofta under jämförbara förhållanden).

Kolla inte på effekten som KTM anger, då är bågarna strypta. Kan tänka mig att 660:n har mindre effekt då eftersom den är lättare...

660:n är lättare och starkare. Du missar elstart och du får inte skjutsa på den (om jag inte minns helt fel...).

Köp en 660 fall du får tag på någon du...

- Johan

Basse skrev:
Hejsan!

Jag är bara lite konfunderad över de egentliga skilladerna mellan de 2. Alltså skillnaderna kan jag ju läsa mig till men vad innebär de egentligen de för körkänslan/användningsområdet? Hos LellesMC.com hör de tom hemma hemma under samma länk. Är det så att 660 är mer raceanpassad med den lägre vikten osv?

Skillnaderna jag hittat är tex 660 har mindre vrid och effekt trots större cc (?) enligt KTMs websida, de har olika förgasare, 660 saknar elstart/tändningslås, 660 är snäppet lättare (131 vs 149kg), subframen på 660 är i aluminium istället för chromium...(yadayada), 660 har mindre tank samt lägre utväxling.

Bägge 2 är dock enligt mig lika coola. KTM har verkligen gjort det svårt för mig... ;-)

Tack på förhand!
Tomas

Asså... Titta inte på effekten hos KTM. Grejen är att en 660 har 23Kw på pappret. Inte i verkligheten. Eller... Jo... Men om man tar bort strypningarna (vilket är det första man gör) så har den ca 55Hk och 60Nm.

660 är avsevärt mycket vassare än en 640. En 640 är en touring-SM. 640 är jämförbar med en Honda XR650 (fast snyggare :D).

660 är alltså lättare, råare, mer effekt och mindre komfort.

Enda anledningen till att välja en 640 är om man vill "toura" lite mer än vad man bör göra med en SM. Jag har kört 40 mil i sträck på min 640. Det går men rekommenderas ej. Tråkigare än så blir det knappt...

Ok... 640 har elstart. Och jag är väldigt förtjust i min elstart.... :)

Effekt och mer race = 660
Bushoj med en antydan av komfort = 640

Lycka till...

/Lucky9

Edit: oj va många som hann svara medans jag skrev... :)

Basse skrev:
Hejsan!

Tack på förhand!
Tomas

Planerar man att skjutsa runt sin paraplyflicka längre sträckor än 10 meter så ska man nog satsa på LC4an, den har för det första skjutspinnar, men förmodligen också kraftigare bakram för att kunna bära passagerare. (någon som orkar verifiera detta?)

host host, om du nu börjar svänga över mot 660n så bör du ta en titt här...

låt honom bestämma själv :D
men husan går ju bra annars
men ktm håller bättre vid
normal körning :tummenupp

Tack för svaren gubbs!

Nu vet jag lite mer. Det lutar nog mer åt 640:n eftersom det är min första (väg) hoj överhuvudtaget och jag kommer att ha den mycket på gatan/till jobbet osv i sommar. Har åkt en hel del cross men inte haft KK innan. Brukar man få provköra hos handlarna innan man köper eller får man leta efter en annan ägare?

Tack igen!

Mvh
Tomas

jag tror att det är sällan man får prova hos handlare nu!
en privat ägare vill ju inte heller låna ut den i onödan om man inte är intresserad av den. men fråga kan man ju göra.

fråga ragnar på lelles om du kan få prova men då ska du först vara intresserad av att köpa en!

Om du tagit KK så kan vi ordna en provkörning på min 640 under våren. Ska bara få tebax den från Ragge först...

Har du inte tagit KK't än så kanske vi kan hålla oss på nåt "inhägnat område"... :D

Om det är en SM du vill prova alltså...

/Lucky9

Hej igen!

Jag har redan haft kontakt med Lelles ang köp och finansiering osv, så intresserad är jag alltid :-)

Tack igen för all hjälp, det uppskattas när man e "nybörjare"! :D

Mvh
Tomas

PS Lucky9 du har PM! DS

motardnisse skrev:
kan man träffas i sommar :tummenupp

Det kan man absolut! Brukar ni ha träffar osv?

För__vligt detta, skulle inte börjat engagerat så himla nu redan, skulle väntat lite... Det bara suger i gastarmen nu :D !

Mvh
Tomas

sorry! jag menade: då kanske man träffas i sommar?
jo det är en del som brukar träffas i lunda ind området borta vid spånga bla, en del åker till rörken (go-cartbana) utanför uppsala.
oftast samlas man vid brostugan och sen drar mot nåt ställe där polsien inte finns eller stör. mer info kommer nog komma när det blir torrare på vägen.

Planerar man att skjutsa runt sin paraplyflicka längre sträckor än 10 meter så ska man nog satsa på LC4an, den har för det första skjutspinnar, men förmodligen också kraftigare bakram för att kunna bära passagerare. (någon som orkar verifiera detta?)

Du BEHÖVER inte göra det. Det ka vara trevligt att inte få ringningar i öronen och slippa andas in avgaser vid stoppljusen

Back