Skillnad öhlin dämpare vs orginal

Lånar lite plats.

Kan man göra nått ingrepp i bakstötdämparen på R1 09 för att förbättra den. Min gaffel har Fredde Watz monterat ett Andreani-kit, men jag hittar ingen motsvarande sats för bakstötdämparen.
Man byter hela dämparen. Ett cartidgekit är ju i princip hela gaffeln minus höljet.

Nja säger jag på det, det beror på hur du menar. Om man generaliserar så kanske ja.

Klarar du själv av att ställa in din fjädring? När bytte du senast olja i dina dämpare?

Ja, självklart är det i generella termer jag snackar. Sedan kanske någon har turen att ha "rätt" vikt, och köra på "rätt" bana så att den grundinställda fjädringen faktiskt hamnar så nära "bra" att den faktiskt funkar bättre men då handlar det om ett turskott.

Last edited:
Man tackar för alla svar. Nu får jag lära mig att ställa in fjädringen själv som sagts tidigare endast föraren kan känna hur det känns. Jag fick många seriösa svar tack igen.

:)

Klarar du själv av att ställa in din fjädring? När bytte du senast olja i dina dämpare?

Ja, självklart är det i generella termer jag snackar. Sedan kanske någon har turen att ha "rätt" vikt, och köra på "rätt" bana så att den grundinställda fjädringen faktiskt hamnar så nära "bra" att den faktiskt funkar bättre men då handlar det om ett turskott.

Klarar av? Jag vet vad som händer om jag skruvar på vad. Läst en massa. Provat en massa. Trots det är det en hel vetenskap att få allt att lira ihop. Kan få en hygglig setting men inte nöjd. Haft en massa förståsigpåare som försökt hjälpa mig att få det än bättre men det har gått sådär... Om de provkört hojen har flertalet förstått vad jag vill ha ordning på men liksom jag inte fått till det sista. Men det roliga är att en öhlinare är lättare att skruva på då det faktiskt blir små skillnader varje klick. Lite jobbigt med original på de hojar jag haft.
Byter olja? Testar olika märken och visco rätt mkt... Leker så mkt jag bara hinner med fjädringen då jag vill bli bättre på det. Testat lite olika fjädrar med för den delen även om hänget varit hyggligt.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back