Skillnad årsmodeller 125RR

Fortfarande peanuts i förhållande till den tid man kan spara! :)

Håller med, även om det inte är en no-brainer som till 125:an så hör man så mycket skräckhistorier om dålig nikasil och sämre effekt m m att jag nog också är inne på nya cylindrar när det blir dags. Det viktiga är ju att man får köra dem tiden ut utan haverier i förtid, så länge som de ska hålla med en vältrimmad motor så är det inget problem att ha råd. Det är väl de oväntade haverierna som knäcker budgeten och leder till "smarta" val.

2943009 Nä det är sant, men förr eller senare kommer de att behövas. Antingen för att köpa nya delar eller för att laga gammalt junk!
Fast det är ju inte så att det enda sättet att race:a i de här klasserna är att köpa nya prylar. Har man inte råd med en hoj för mer än 40 000 så har man inte. Det betyder inte att man är tvungen att köpa skit som bara går sönder och är kasst på alla sätt och vis. Likväl som nytt och fint inte är garanti för att det alltid funkar. Jag tycker inte man ska avskräcka folk för hojar om de inte har 125 000 för att köpa nytt hela tiden.

2943058 Haha, ja visst! Fast för sådana pengar hade jag hellre köpt en Ny Honda
http://www.two-strokes.com/forums/index.php?showtopic=3768
Kanske lite dyrt men.

Last edited:
Tror man ska skippa en aprilia 125'a från 98. Särskilt en vm-vinnande moppe, frågan är om det går att få fram reservdelar till den.
Cool är den hursomhelst :)

Ja, kör man roadracing för skojs skull så går det lika bra med en Honda. Faktum är att man kan köra ifrån en VM-Aprilia med en standard Honda. Iaf om man heter Tomas Rebien.....:)

Fast det är ju inte så att det enda sättet att race:a i de här klasserna är att köpa nya prylar. Har man inte råd med en hoj för mer än 40 000 så har man inte. Det betyder inte att man är tvungen att köpa skit som bara går sönder och är kasst på alla sätt och vis. Likväl som nytt och fint inte är garanti för att det alltid funkar. Jag tycker inte man ska avskräcka folk för hojar om de inte har 125 000 för att köpa nytt hela tiden.

http://www.two-strokes.com/forums/index.php?showtopic=3768
Kanske lite dyrt men.

Jag körde sju race och ett träningsläger på Brno med min RS125, den brände en kolv pga att jag slarvat med åtdragningen av avgasmuffen. I övrigt gick den klockrent trots att den såg skabbig ut och hade omnikasilade cylindrar. För mig som hade en årsinkomst på kanske 50 000 var en skillnad mellan 2 och 4000 enorm.

Fråga ako om man måste köpa nytt varje gång det är dags för service:D

Last edited:
Vad är nicasil och varför används just det och till vad?
(Den som inte frågar får aldrig veta)

Om du någon dag lyfter på toppen till din moppe och tittar ner i de fyra loppen så kommer du hitta nikasilbeläggning där också.

En beläggning som är väldigt hård och låg friktion. Alumiumet utan beläggning skulle slitas fruktansvärt fort.

Jag menar inte att folk (Crallan i detta fall) bara ska köpa nytt, men det är min uppfattning att många är dumsnåla och kör med prylarna tills det rasar, och då blir de ståendes utan att få köra plus att det börjar kosta (mer) pengar. Sen är det självklart ingen garanti att det håller bara för att man kör kolvarna 50 mil osv. Ang dyra kit så förespråkar jag original. När jag själv "slutar" köra så blir det nog på en RS125 helt std.

Jag ville bara ha en tydlighet i debatten. Det går ju att anpassa sin hoj och sitt tävlande till budgeten, även om det är roligarae med mer pengar. :)

Om du någon dag lyfter på toppen till din moppe och tittar ner i de fyra loppen så kommer du hitta nikasilbeläggning där också.
Den dagen kommer förhoppningsvis aldrig :hihi

Så det är nikasil även i standardhojar direkt från fabriken?
Använder alla tillverkare det, även inom bilbranschen?

Eller så kommer den dagen efter denna säsong, då du inser att en rejäl service minskar risken för framtida ras. Eller kanske lite trimning på en gång.

I stort sett alla hojar idag har nikasil från fabrik. Finns enstaka undantag som har någon variant på nikasil.

Inom bilar är det inte lika vanligt. Är det gjutjärnsblock vilket många bilar fortfarande har är det inte nikasil, då får järnet fungera.
Men är det alublock gissar jag att det mestadels är nikasil, kanske finns en del ex med gjutjärnsfoder också. Har inte studerat bilarna så noga på den punkten så viss gissning.
Dock har bmw och pjåche exempelvis kört med nikasilbelagda lopp i många år.

Någon form av ytbehandling bestående av ett hårt polymerskikt har alla såvida man inte har pressat i foder av stål i aluminiumet(vilket är vanligt i bla bilar). Sen är nicasil ett reg varumärke som tillhör kolvtillverkaren Mahle så det är ung som att kalla skotrar för Vespa.....

'98 fick ramen förstärkningar på insidorna av främre motorfästena och övre stötdämparinfästningen bak. '02 kom en liten förstärkning på svingen vid hjulaxeln.

Bifogat

• R125R.JPG
    R125R.JPG
    19.6 KB · Visningar: 34
Back