Skicka paket till Norge

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Ort
Sölvesborg
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Hej! I måndags skickade jag ett paket till Norge med en fallskärm som en tjej hade köpt av mig. Jag skrev att det var en gåva så att hon skulle slippa tulla för skärmen men jag skrev även värdet på paketet då det är en rätt så dyr grej, så att försäkringen gäller ifall paketet skulle försvinna.

Nu har så klart paketet fastnat i tullen o de vill att tjejen ska betala moms för grejerna. Kan de verkligen göra så fastän jag har skrivit gåva, de har ju inga bevis?
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Anser tullen att det ska betalas moms så är det nog så tyvärr..

Fast, du skrev väl "gåva" på norska? :rolleyes:
 

leica

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Malmö
Hoj
tjejhoj moppe edition
Det där med gåva funkar inte på varor med högt värde. Gods måste förtullas då staterna vill ha koll på vilka värden som förs in och ut ur landet.. eller nåt sånt.
Hade det varit så att du skickade tillbaka den hade man kunnat lösa det genom en särskild typ av förtullning när hon skickade den till dig, och sedan en returförtullning nu. Men tullen har tyvärr bättre koll än folk verkar tro.
 

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Ort
Sölvesborg
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Det där med gåva funkar inte på varor med högt värde. Gods måste förtullas då staterna vill ha koll på vilka värden som förs in och ut ur landet.. eller nåt sånt.
Hade det varit så att du skickade tillbaka den hade man kunnat lösa det genom en särskild typ av förtullning när hon skickade den till dig, och sedan en returförtullning nu. Men tullen har tyvärr bättre koll än folk verkar tro.

Ok, så om tjejen skickar tillbaka paketet till mig o jag sedan skickar jag det till henne igen o skriver värde 0:-, kan det fungera då?
 

Refur

snelaste
Gick med
12 Dec 2009
Ort
Norröver
Hoj
Yamaha Grizzly 700 -08
Ok, så om tjejen skickar tillbaka paketet till mig o jag sedan skickar jag det till henne igen o skriver värde 0:-, kan det fungera då?

Problemet är väl att paketet har fastnat i tullen? :va
Tror inte dom är så sugna på att lämna ut paketet mot att "Jo men alltså jag ska skicka tillbaka det till henne. Jag lovar." :rolleyes:
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Exakt samma problem för folk som beställer saker från USA och även där så har tullen svårt att tro att allt som skickas är gåvor.

Enda sättet att få ner summorna är att skriva lägre värden men då blir det såklart problem med ev försäkring och tullen går inte på hur orealistiska värden som helst.

Enklast är väl att handla inom EU dvs. hålla sig borta från u-länder... :D
 

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Ort
Sölvesborg
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Exakt samma problem för folk som beställer saker från USA och även där så har tullen svårt att tro att allt som skickas är gåvor.

Enda sättet att få ner summorna är att skriva lägre värden men då blir det såklart problem med ev försäkring och tullen går inte på hur orealistiska värden som helst.

Enklast är väl att handla inom EU dvs. hålla sig borta från u-länder... :D

Trist det här för det är alla redan betalt tull o moms på grejerna 1 ggr när de skickades hit från USA o nu ska det betalas igen:va

Vad händer om tjejen i norge inte hämtar ut skärmen, ligger paketet kvar där då?
 

Boes

Smutsig
Gick med
6 Aug 2009
Ort
Bollnäs
Hoj
BMW
Trist det här för det är alla redan betalt tull o moms på grejerna 1 ggr när de skickades hit från USA o nu ska det betalas igen:va

Vad händer om tjejen i norge inte hämtar ut skärmen, ligger paketet kvar där då?

Oftast tar företaget som importklarerade godset/NO tullen kontakt med avs. De alt som finns i SE är förstörelse av gods eller att avs betalar frakt för att få tillbaka godset.

Men det är väl ändå köparens problem? Du har bara sålt varan, hamnar ju ändå på kundens ansvar att kolla upp vad som gäller vid import till NO innan köp.
 

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Ort
Sölvesborg
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Oftast tar företaget som importklarerade godset/NO tullen kontakt med avs. De alt som finns i SE är förstörelse av gods eller att avs betalar frakt för att få tillbaka godset.

Men det är väl ändå köparens problem? Du har bara sålt varan, hamnar ju ändå på kundens ansvar att kolla upp vad som gäller vid import till NO innan köp.

Jo, visst är det köparens problem men jag är en tjej med ett stort hjärta o samvete, och vill att det ska lösa sig på bästa sätt för köparen:):tummenupp Fallskärmsvärlden här i norden är inte så stor o vi värnar gärna om varandra.
 

Boes

Smutsig
Gick med
6 Aug 2009
Ort
Bollnäs
Hoj
BMW
Jo, visst är det köparens problem men jag är en tjej med ett stort hjärta o samvete, och vill att det ska lösa sig på bästa sätt för köparen:):tummenupp Fallskärmsvärlden här i norden är inte så stor o vi värnar gärna om varandra.

In that case, dela på kostnaden :tummenupp
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Trist det här för det är alla redan betalt tull o moms på grejerna 1 ggr när de skickades hit från USA o nu ska det betalas igen:va

Hur kan det vara tull på varor som skickas mellan Sverige och Norge? EU (som Norge i detta avseende är med i genom EES-avtalet) har väl fri rörlighet för varor?:va Detta låter inte rimligt. Har varan verkligen skickats från Sverige?
 

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Ort
Sölvesborg
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Hur kan det vara tull på varor som skickas mellan Sverige och Norge? EU (som Norge i detta avseende är med i genom EES-avtalet) har väl fri rörlighet för varor?:va Detta låter inte rimligt. Har varan verkligen skickats från Sverige?

Jo, den har skickats från Sverige.
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Be tullen skicka tillbaka paketet. Om tjejen bor i närheten av oslo kan du skicka paketet till mig i Kristinehamn så kan jag ta med det när jag åker till Oslo. Är där 3 ggr i månaden på jobb...
 

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Ort
Sölvesborg
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Be tullen skicka tillbaka paketet. Om tjejen bor i närheten av oslo kan du skicka paketet till mig i Kristinehamn så kan jag ta med det när jag åker till Oslo. Är där 3 ggr i månaden på jobb...


:tummenupp:) Ska försöka få hem paketet! Jag bockar o bugar för vänligheten:Bugar
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
:tummenupp:) Ska försöka få hem paketet! Jag bockar o bugar för vänligheten:Bugar


Bara vi kan lösa så köparen hämtar upp paketet i Oslo så är det inget extrajobb för mig att ha en fallskärm i bagaget. För den går väl in i en vanlig bmw-kombi? Skickar dig ett pm med mina kontaktupgifter..
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top