Skicka hoj på lastbilstransport? Sverige-Holland

• Thread starter Thread starter D_J
  • Start date Start date

D_J

Specialmedlem
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
KTM 950 SM
Skulle vilja ta med hojen hem till Sverige över semestern i sommar, och undrar om man kan/bör skicka den på lastbil?

Alternativet är att köpa ett släp och hänga efter bilen, men det är ju SÅÅÅ långsamt. Har 140 mil + en timma färja enkel resa. Det går på 12-15 timmar utan släp, men med släp orkar jag nog inte köra i ett sträck längre. Och barnen uppskattar inte heller att öka på sittandet i baksätet med ytterligare 8-10 timmar. Har kört med släp några gånger redan, och då har vi tagit nattbåten (dyrt) för att orka.

Så istället för att köpa släp, betala dyr båtbiljett och sabba ett par semesterdagar kan det vara bekvämare att skicka hojen. Om det funkar.

Nån som har erfarenhet av det? Kontakter?

Drömmen vore ju om det fanns något åkeri som kunde ta med sig hojen som extra-last när de ändå kör. Då kanske det inte blir jättedyrt.

när jag var tonåring bodde jag i rotterdam, brukade köpa crossmoppar därnere som jag skickade hem med tradarchaffissar som stannat för att käka på lokala truckerfiket, va bara att åka dit och snacka med folket så dök det alltid upp nån som hade plats i sin körning för nån tusing i fickan..

nuförtiden är det väl bara polacker och generellt opålitligt folk som kör sträckan dock.. men kan vara värt ett försök.

aja ett tips är ju att kolla med lite mindra åkerier.. som tklogistik.se tex, har dom en körning i området kan det bli billigt.
annars tar ju schenker/dhl/dachser/DSV etc den men det brukar kosta en slant också..

Kollade just upp att skicka mc till england. Blev 4000 enkel resa + försäkring och att du måste tömma tanken helt för att slippa ev farligtransportkrångeltillägg. Skulle tro att det rör sig om ungefär samma pengar holland-sverige. Räknade med att skicka hojen bandad på pall ca 2x1m.
Jag tycker också det låter som en bra idé att kolla upp små-åkare som verkar pålitliga.
Annars kan du alltid annonsera för att försöka hitta ngn (ännu pålitligare) som vill köra den för dig :)

Annars kan du ju plocka isär hela hojen, då får den kanske plats i bilen? Hade jag gjort, men är man inte så mekarkunnig kanske inte det är ett alternativ...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park