Skicka grejer från staterna

lilltrollet

You say tomato, I say fuck you!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Husa 570 -09, Bus-Fajtär 600 91/92, Suzuki Rm250 -91
Jag har äntligen kommit över en gaffel till hojen. Problemet är att den ligger i USA.

Vad finns det för billiga fraktbolag? UPS vill ha 211dollar, likn med DHL, USPS vill ha mellan 50-148dollar beroende på hur långt tid det får ta, då kan det ta mellan 2dagar till 6veckor.

USPS 50dollar som tar 4-6veckor är med båt antar jag. Detta känns ju lite osäkert o pröjsa massa pengar och sen vänta upp till 6 veckor för o se om det är rätt saker man får, dock så är det ju 1/4 av priset om man jämför med UPS.

Vet folk som blivit av med grejer när det skickas med båt, är det osäkrare att skicka med båt än flyg?

Finns det några andra bolag?

/ Nicklas

Ps. Jag har redan sökt på forumet men utan framgång. Ds.

Jag brukar använda USPS. Det har alltid ungerat kanonbra och oftast det billigaste alternativet.

lilltrollet skrev:
Jag har äntligen kommit över en gaffel till hojen. Problemet är att den ligger i USA.

Vad finns det för billiga fraktbolag? UPS vill ha 211dollar, likn med DHL, USPS vill ha mellan 50-148dollar beroende på hur långt tid det får ta, då kan det ta mellan 2dagar till 6veckor.

USPS 50dollar som tar 4-6veckor är med båt antar jag. Detta känns ju lite osäkert o pröjsa massa pengar och sen vänta upp till 6 veckor för o se om det är rätt saker man får, dock så är det ju 1/4 av priset om man jämför med UPS.

Vet folk som blivit av med grejer när det skickas med båt, är det osäkrare att skicka med båt än flyg?

Finns det några andra bolag?

/ Nicklas

Ps. Jag har redan sökt på forumet men utan framgång. Ds.

fedex har jag fått grejer skickat med många gånger och det har funkat bra, kunnat se exakt hur det förflyttar sig(lite kul) men det kostar lite också. Dock har företaget jag beställt av arangerat med frakten hit osv.

HAr en kompis som tar hem en hel del från staterna, och det man kan notera är att grejerna ALLTID har blivit belagda med tull.
(man kan ju ha TUR och slippa)
Rätt DYR tull oxå, så innan du räknar hem ett bra pris, slå på tullen och se vad det hela landar på.

Dr.Bike skrev:
HAr en kompis som tar hem en hel del från staterna, och det man kan notera är att grejerna ALLTID har blivit belagda med tull.
(man kan ju ha TUR och slippa)
Rätt DYR tull oxå, så innan du räknar hem ett bra pris, slå på tullen och se vad det hela landar på.

Hur mycket är tullen på då? Även om man skriver att det är en gåva? Slipper man inte tullen då?

Kan fungera men inte alls säkert, vill tullen beskatta så gör man det i stort sätt oavsett vad som står på försändelsen, så räkna med 10 % tull + 25% moms.

Inte alltid så roligt när man summerar samtliga kostnade :4skrika

Be dom ska skicka paketet till dig att markera return of damage gods, samt att skriva värdet till 25$ så kommer det att funka varje gång, jag har då aldrig betalat tull & moms. En nackdel är ju att det blir svårt att försäkra paketet..Lycka till

Även med tull o moms blir det billigare än i sverige så det är surt men ändå ingen panik.

Ska be han skriva Return Of Damage gods och värde till 25$... försäkringen skiter man i då, man får chansa lite...

Köpte en förg från XrsOnly, tillkom ca $100 i frakt (?), därtill tull o moms, även på frakten (!).
I stort sett blev den dubbelt så dyr innan den var hemma, 3500:- istf 1700:- Ungefär.
/u

ulf_lundin skrev:
Köpte en förg från XrsOnly, tillkom ca $100 i frakt (?), därtill tull o moms, även på frakten (!).
I stort sett blev den dubbelt så dyr innan den var hemma, 3500:- istf 1700:- Ungefär.
/u

du blev iaf blåst på frakten

en hel container kostar ca 7-9000 kr från USa till Sverige liksom

tullavgiften på bildelar var iallafall 4% (under oktober när jag importerade grejer)
sen får du ju lov att räkna på momsen på hela klabbet, både på frakt och tullavgiften.

KristianAE86 skrev:
du blev iaf blåst på frakten

en hel container kostar ca 7-9000 kr från USa till Sverige liksom
Tvivlar på att ovanstående skribent blev blåst på frakten... men man får nästan räkna med att grejer blir dubbelt så dyra. Generellt sett kan man räkna med 1.4 gånger priset för att komma ganska nära sanning av vad det kostar när grejerna är på plats i sverige..

allt beror på hur och vart ifrån de fraktar, själv fick jag pröjsa 400$ i frakt för ett kjolpaket, tokstor låda som skickades med flyg från texas, tog bara en par dagar.
sen om en kontainer kostar så mycket kan vara troligt men då skickas den med båt, finns många historer om bilköpare som fått grejer snodda ur bilarna som står i kontainers och fotspår och buliga biltak osv...

edit: stavfel

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!