Skicka filer med MSN, tar 100 år!

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Varför tar det så jävla lång tid att skicka till vissa? Kör med Windows egna brandvägg, men har öppnat lite portar och skit men det verkar inte hjälpa?
:4skrika
 
CalleLundin skrev:
sure is... öppna portarna, stäng av brandväggen..

http://192.168.0.1 e vägen till routern för dom som inte vet det!
eller telneta samma IP om ni föredrar det...

:tummenupp
behöver lösen till länken. men jag ska prova att öppna alla portarna då
 
Vilka portar använder sig MSN av? Alternativt, hur berättar jag för MSN vilka portar det ska använda sig av? :confused:
 
däremot kopplas jag upp och ner lite då å då med det trådlösa. varför? jag har alltid full kontakt med sändarn
EDIT. niu blir det typ var 5e minut.. fett störande. speciellt om man laddar ner grejjer
 
Last edited:
MikkE skrev:
däremot kopplas jag upp och ner lite då å då med det trådlösa. varför? jag har alltid full kontakt med sändarn
EDIT. niu blir det typ var 5e minut.. fett störande. speciellt om man laddar ner grejjer

Samma här.. belkin här oxå.. :4skrika
 
Hum... Okunskapen lyser igenom starkt..

När det går väldigt segt att skicka filer via msn så beror det på att filen måste gå genom någon server(antar jag). Det beror oftast på att både skickare och mottagare sitter bakom en "router" och/heller brandvägg. Använder man sig av enbart brandvägg behövs enbart portar öppnas(6881 nånting ahr jag för mig), sitter man även bakom en "router" så måste man påvisa för den vart den skall skicka paketen d.v.s peka på ett ip, ev. så sätter man sin dator som en "dmz server" vilket gör att allt skickas till samam dator. Det sistnämnda kan vara dumt iochmed alla windows virus som sprids.

/ Hannes
 
HanneZ skrev:
Hum... Okunskapen lyser igenom starkt..

När det går väldigt segt att skicka filer via msn så beror det på att filen måste gå genom någon server(antar jag). Det beror oftast på att både skickare och mottagare sitter bakom en "router" och/heller brandvägg. Använder man sig av enbart brandvägg behövs enbart portar öppnas(6881 nånting ahr jag för mig), sitter man även bakom en "router" så måste man påvisa för den vart den skall skicka paketen d.v.s peka på ett ip, ev. så sätter man sin dator som en "dmz server" vilket gör att allt skickas till samam dator. Det sistnämnda kan vara dumt iochmed alla windows virus som sprids.

/ Hannes


Mja, delvist rätt.
Anledningen till att nyare verisioner av MSN messenger går så apsegt beror på att programmet inte stödjer P2P anslutningar mellan användare, dvs.
allt som skickas måste gå igenom msn´s egna server och där vidarebefodras till användare X.

Detta problem kommer vara fixat till MSN Messenger 7.0 där man kan tillåta P2P anslutningar. I alla fall i beta verisionen jag har snappat åt mig =).



D-Link = Skit, gav bort min 804´a efter 1års irritation =).
Belkin är ju inte heller världens bästa, men billiga.


Portar:


Skicka filer: 6891-6900 (TCP)
Telefon: Dator-telefon 2001-2120, 6801, 6901 (OBS! Windows Messenger) (UDP)
Röst: Dator-Dator: 6901 (TCP+UDP)
 
Eum, alla msn versioner måste väl ändå ha stöd för att skicka filer direkt? Det har min iallafall och det går apsegt att skicka ibland ändå.

/ Hannes
 
HanneZ skrev:
Eum, alla msn versioner måste väl ändå ha stöd för att skicka filer direkt? Det har min iallafall och det går apsegt att skicka ibland ändå.

/ Hannes
Det tror jag också? När jag testade 7.0 gick det lika segt som vanligt :p Men det gick inte att ta bort all "skit" så jag körde in 6.2 igen.
Vissa går det ju alltid asfort till. Får testa att öppna lite portar då och se om det hjälper.
 
HanneZ skrev:
Eum, alla msn versioner måste väl ändå ha stöd för att skicka filer direkt? Det har min iallafall och det går apsegt att skicka ibland ändå.

/ Hannes


Njet, gick på tidigare verisioner.
Kör en netstat där du skickar eller tar emot nått på msn så ser du att de går via msn servrarna ;)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top