Skeva rätt en bromsskiva?!

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Kan man på nåt sätt räta upp en bromsskiva som blivit sned?

Det är inte mkt som är skevt. Jag ser det knappt med ögat. Andra har dock sett det.

Kan man laga den i köket/garaget eller måste man lämna bort den till en mekanisk verkstad som är expert på just detta ämne?

Vill ju helst slippa att köpa en ny.

[När man ska bromsa måste man "pumpa" en gång extra för att beläggen ska börja bromsa. Inte så trafiksäkert :gnissla]

Rikta bromsskiva

Otaliga trådar om detta. De flesta hävdar att det inte går.

En klubba + tjock kohud påstår en del är melodin. Det kräver både handlag och tur för att lyckas. Även en glaskiva att måtta emot är inte fel.

ISR i stockholm säljer skivor som är i de flesta fall bättre grepp i och billigare än original. De rostar dock mer så vinterförvaring "utomhus" är ingen hit exempelvis.

begat kan väl oxo vara ett alternativ eller ebay i allmänhet.

pöss:krama

Last edited:
Framskivor riktar man inte då de ändå kommer att slå sig igen när de blir ordentligt varma. Bak går det att rikta, varje enduroförare har sitt eget trick då man skulle varit ruinerad annars.

Själv föredrar jag att spänna upp den i en hydrualpress och värma lätt med gaslåga medan den sitter i press. Inget jag hade gjort med en framskiva på en motard dock...

Syftar du på att det går att rikta en fast men inte flytande?

Jag vet att ditt ord väger tungt och att det är svårt att rikta.
Men jag flertalet personer som påstått sig lyckas med både flytande eller ej OCH att det har hållt. Jag vet dock att det lätt slår sig igen. Jag har jobbat med metall i 4 år och är bevandrar i metallbearbetning.

Personligen har jag inte testat själv ännu så jag förlitar mig på andras ord dock.

Självklart finns det risker och jag förstår att man skall vara restriktiv med dessa råd vid närmare eftertanke då frambromsen är så att säga livsviktig. Kanske var det därför du frånrådde?

Framskivor riktar man inte då de ändå kommer att slå sig igen när de blir ordentligt varma. Bak går det att rikta, varje enduroförare har sitt eget trick då man skulle varit ruinerad annars.

Själv föredrar jag att spänna upp den i en hydrualpress och värma lätt med gaslåga medan den sitter i press. Inget jag hade gjort med en framskiva på en motard dock...

Last edited:
Syftar du på att det går att rikta en fast men inte flytande?

Jag vet att ditt ord väger tungt och att det är svårt att rikta.
Men jag flertalet personer som påstått sig lyckas med både flytande eller ej OCH att det har hållt. Jag vet dock att det lätt slår sig igen. Jag har jobbat med metall i 4 år och är bevandrar i metallbearbetning.

Personligen har jag inte testat själv ännu så jag förlitar mig på andras ord dock.

Flytande eller ej spelar ingen roll i sig utan det är bara hur noga det är att resultatet är perfekt. På en bakskiva kan man stå ut med betydligt mer inperfektioner innan det påverkar körningen. Fram börjar det ju pulsa i handtaget på skivor som inte ser krokiga ut vid första anblick och är det så krokigt att man ser det brukar det vara kört att få de tillräckligt raka igen.

Därmed inte sagt att det är omöjligt men jag har aldrig sett någon som fått bestående goda resultat.

JA eftersom jag inte gett mig på att rikta någon skiva trots min bakgrund så inser jag problematiken. Har man gott om tid och inser vad man ger sig in på och att oddsen inte ser så ljusa ut så skulle jag säga: Go for it!

Flytande eller ej spelar ingen roll i sig utan det är bara hur noga det är att resultatet är perfekt. På en bakskiva kan man stå ut med betydligt mer inperfektioner innan det påverkar körningen. Fram börjar det ju pulsa i handtaget på skivor som inte ser krokiga ut vid första anblick och är det så krokigt att man ser det brukar det vara kört att få de tillräckligt raka igen.

Därmed inte sagt att det är omöjligt men jag har aldrig sett någon som fått bestående goda resultat.

JA eftersom jag inte gett mig på att rikta någon skiva trots min bakgrund så inser jag problematiken. Har man gott om tid och inser vad man ger sig in på och att oddsen inte ser så ljusa ut så skulle jag säga: Go for it!

Visst fan kan man testa och skivan är ju redan skrot så det skadar ju inte att försöka....

Har hört något om att proffsen känner av en skiva som är 200dels mm skev. Sen om det stämmer eller inte vet jag ej. Försökte rikta mina en gång med det blev inge bra. Specialmått på skivorna och en beställning på nya från australien gjorde mig 5500kr fattigare.

Finns en del bättre begagnat på tyska o engelska ebay som du kan komma över för ett par hundralappar annars...

Personligen skulle jag inte köpa begagnade skivor dock ;)

Plocka av skivan från hjulet.........och rikta.... in ett välriktat kast mot soptunnan:tummenupp Har försökt att rikta skivor men det blir sällan långlivade som raka:tummenner Ett par kraftiga inbrosningar så e'rom krokiga igen:död "-Så mycke, för såå lite!":huvet
Som sagt E-bay, Blocket för begade eller nya från ISR, Lelles Tourinbutiken etc. är väl att rekomendera

//Kunkel

Addemoto och s-racing är fina svenska nätbutiker med. vet dock inte till denna modell av moppe.

Plocka av skivan från hjulet.........och rikta.... in ett välriktat kast mot soptunnan:tummenupp Har försökt att rikta skivor men det blir sällan långlivade som raka:tummenner Ett par kraftiga inbrosningar så e'rom krokiga igen:död "-Så mycke, för såå lite!":huvet
Som sagt E-bay, Blocket för begade eller nya från ISR, Lelles Tourinbutiken etc. är väl att rekomendera

//Kunkel

Jag har haft samma problem då mina originalskivor inte är av den bästa kvalitén.
Pratade med biscaya som hade skivor från en ducati som passade. Dessa skivor var slipade eftersom de varit skeva en gång i tiden.
Killarna på Biscaya sa att det går att svarva skeva skivor OM de är mycket lite skeva. Annars är det ny skiva som gäller.
Jag skulle inte tumma på säkerheten i detta fall utan köpa ny direkt, eller svarvad.

Pulserar det i handtaget när du bromsar?
Gör det inte det så är det eventuellt bara aluminiumcentrum som blivit skevt och inte själva skivan.

Den delen som är i aluminium har jag själv riktat efter vurpa med bra resultat.

ja du nee ja tror inte på lagning i köket :rolleyes: vet inte vad du har i ditt kök :Bugar

mät den så vet du hur mycket den kastar sidleds mm o byt om det kass det skulle ja göra.

du bör kunna se skivan då du kör o se hur den kastar (vid broms så pulserar hand taget eller ? ) kolla even infästning i nav

Men sen blir nog en sTeekar lösning i kökert som under lägg då du använder stääääkar spade till gpsen på hojen ;)

snart slut på köks redskap eller ??? ;)

//Robin

Last edited:
Pulserar det i handtaget när du bromsar?
Gör det inte det så är det eventuellt bara aluminiumcentrum som blivit skevt och inte själva skivan.

Den delen som är i aluminium har jag själv riktat efter vurpa med bra resultat.

Näe, det pulserar inte.

Hmm, var det svårt? Tog lång tid?

Jag hade ont om tid och höll en skruvmejsel mot gaffelbenet så att man kunde se var det var skevt och tog sedan en hammare samt en träkloss imellan och riktade det på så sätt.

Kanske ingen metod att rekommendera, men för mig vart den krokig efter en vurpa på ett kval och saknade extra bromsskivor, men resultatet blev bra.

Gummislägga?

Mitt problem är att jag inte ens ser var det är skevt... men polaren ser det. Jag är nog kass i ögat.

Köp ny skiva!....det här är en kass jämnförelse men hade flytande bromsok till min downhillcykel, efter ett besök i ett träd försökte jag rikta...men det är så sjukt små marginaler så det blev inte värt besväret...yes du blir fattigare men du får behålla humöret!

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8