Skev skiva efter 30 mil

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Först lite bakgrund.

Köpte den för ca en månad sedan och då hade den problemet att den högra bromsskivan var skev efter att ett bromsskivelås fortfarande satt i. Dock så rullades den bakåt då en del av skärmen gick sönder när detta hände. Borde därför inte haft kontakt med bromsoket.

Så då köte jag nya (begagnade) och satte på. Drog allting ordentligt kollade skivorna när de var påsatta och de var raka och det var de. Sedan fick den stå tills besiktningen ca en vecka efter (i Torsdags) och den gick igenom så då blev det ca 15 mils åktur den dagen. Märkte ingen tendens till vibration i styret eller någonting när man bromsade som jag hade gjort med den gammla bromsskivan. (Bara gjort några testkörningar utanför huset)

Så igår var jag ute och körde igen och märkte heller inga problem när jag började men emot slutet av körningen märkte jag att det började bli lite vibrationer när man bromsade. Så när jag var påväg hem ca 3 mil senare så började man bli skraj när man bromsade för då vibrerade det kraftigt när man bromsade.

Väl hemma så kollade vi (jag och min far) skivorna och tro fan att de var skeva. Den vänstra värre än den högra. När vi kollade okena så märkte vi att en kolv på var sin sida rör sig lite sämre än de andra. Fullt rörliga men som sagt trögare än de andra.

Den kolv som går trögt på den högra sidan går dock trögare än på den vänstra vilket gör det hela mer underligt då den högra skivan inte alls skevar lika mycket som den vänstra.

Är det kolvarna som orsakat problemet? Varför kom det så plötsligt? Hoppas att någon kan komma med lite tips iaf.
 
Last edited:

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Kan även tillägga att alla nitarna är bra eller iaf så sitter de fast som de skall och det är inga skruvar som har lossnat.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kärvande ok är iaf den vanligaste orsaken till att skivor blir skeva.

/J
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
jo, det är sant. Jag ville bara göra klart för TS att det SKALL glappa.
Han skrev just "nitarna är bra eller iaf så sitter de fast som de skall"

Absolut. Mitt svar var till TS. Det var inte meningen att det skulle uppfattas som om jag käftade emot ditt inlägg. Jag bara menade till TS att om han har skivor som slagit sig och dessutom konstaterat att kolvar kärvar i oken. Ja då är det bäst att även åtgärda oken innan han monterar nya skivor.

Men jag håller med dig också: kan inte skivan flyta så kommer den lätt att slå sig när rotorn försöker hindra skivan från att värmeexpandera. :tummenupp
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Tackar för tipsen. Antog att det kunde vara bromsoken men behövde få det bekräftat. Blir nog inget mer kört nu ändå så skall renovera oken under vintern. Det märkliga är dock att jag har 4st identiska skivor och inga av dem glappar. När du sa det kom jag ihåg att de skall glappa i sidled, skall känna över dem igen imorn.

Ville ju hitta orsaken till problemet för att om man skulle montera nya skivor vill man ju gärna undvika att det händer igen. :gnissla

Men då är det bara att renovera oken och köpa NYA skivor till nästa säsong.

:Bugar
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Har varit ute och kännt på dem ordentligt och inte en enda skiva har en tendens att röra sig i sidled, inte i rotationsriktningen heller utan de sitter verkligen fast. :va Knepigt att det är likadant på 4 st skivor. Vad är orsaken till att de sätter sig då?
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
Har varit ute och kännt på dem ordentligt och inte en enda skiva har en tendens att röra sig i sidled, inte i rotationsriktningen heller utan de sitter verkligen fast. :va Knepigt att det är likadant på 4 st skivor. Vad är orsaken till att de sätter sig då?

i sidled är det inte mycket glapp, däremot i rotationsriktning skall det glappa ganska mycket.
Orsaken!? Smuts ?
Men oavsett, se till att få fart på dina ok först, annars lär du förstöra nästa skiva också. När oken är OK, då kan du börja med skivorna.
Du kan ju göra som jag gjorde, se länken i första svaret. Skulle inte det bli bättre så är det nog nya skivor som gäller.
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
i sidled är det inte mycket glapp, däremot i rotationsriktning skall det glappa ganska mycket.
Orsaken!? Smuts ?
Men oavsett, se till att få fart på dina ok först, annars lär du förstöra nästa skiva också. När oken är OK, då kan du börja med skivorna.
Du kan ju göra som jag gjorde, se länken i första svaret. Skulle inte det bli bättre så är det nog nya skivor som gäller.
Jaha jag har alltid fått för mig att den skulle glappa lite i sidled men inte i rotationsriktningen. De skivorna är ändå skrot då det är duktigt skeva så skall renovera oken i vinter sedan blir det helt nya skivor till nästa år.

Tack för hjälpen och tipsen. Om det är någon annan som kommer på något annat det kan vara så skriv. :)
 

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
Flytande skivor skall vara rörliga i sidled och inte i rotationsriktningen.

En rörlighet längs efter skivan har ingen funktion utan rörligheten i sidled är för att tillåta en viss värmeexpansion och även ett litet spel i skivan, för att öka bromsförmågan.:)

Kanske skall läsa reglerna för postning i Teknikforumet innan man gissar sig till
ett svar. Ett felaktigt svar, som ditt, kan leda till oanade konsekvenser
för den som ställer frågan.

Edit: Tanken med flytande skivor är att dom skall kunna expandera i radiell
riktning, precis som några tidigare i tråden redan konstaterat.
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
Kanske skall läsa reglerna för postning i Teknikforumet innan man gissar sig till
ett svar. Ett felaktigt svar, som ditt, kan leda till oanade konsekvenser
för den som ställer frågan.

Edit: Tanken med flytande skivor är att dom skall kunna expandera i radiell
riktning, precis som några tidigare i tråden redan konstaterat.

Tack :tummenupp
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Okej har 2 skivor som går att köra på så skall renovera oken samt trixa lite med skivorna så att de rör sig lite iaf. Sedan skall det testas. Fungerar det som det skall så äre bara o beställa nya skivor till nästa säsong. Har bara 1 skiva nu som är helt rak den andra är en gnutta skev men verkligen inte mycket så den borde duga till test iaf.

Tack för all hjälp!
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Köpte mig ett par PVM fälgar där det ingick Galfer skivor. Dessa sitter också som berget i alla riktningar. Skall dessa kunna röra sig? Jag antar det iom att de är nitade. Knepigt hur alla skivor jag lyckas få sitter fast. :gnissla
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Köpte mig ett par PVM fälgar där det ingick Galfer skivor. Dessa sitter också som berget i alla riktningar. Skall dessa kunna röra sig? Jag antar det iom att de är nitade. Knepigt hur alla skivor jag lyckas få sitter fast. :gnissla


Skivor från en del tillverkare är ganska fasta om du försöker flytta skivan för hand, men det finns utrymme för värmeutvidgning ändå.

Så jag skulle inte oroa mig över skivorna, troligen är de ganska nya.
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Skivor från en del tillverkare är ganska fasta om du försöker flytta skivan för hand, men det finns utrymme för värmeutvidgning ändå.

Så jag skulle inte oroa mig över skivorna, troligen är de ganska nya.
Okej. Är ju lite osäker efter allt strul som har varit. Nej de skall inte vara hårt använda precis. och de ser väldigt fräscha ut. Får hoppas att de funkar. :) Tack så mycket.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Okej. Är ju lite osäker efter allt strul som har varit. Nej de skall inte vara hårt använda precis. och de ser väldigt fräscha ut. Får hoppas att de funkar. :) Tack så mycket.


Du har ju skrivit att beläggen kärvar lite grann, det är snabb omedelbar död för skivor....
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top