Skev framgaffel efter krasch.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Tjena.

Fick nita och väja för kung och fosterland idag när en bil bestämde sig för att göra en u-sväng mitt framför ögonen på mig.

Tyvärr fick han möte och stannade plötsligt mitt i vägbanan framförmig.

Detta fick till följd att jag bromsade och väjde... och gick omkull... på fleminggatan i sthlm kl 12:50 idag (om det var nån som såg nåt)

ett blåmärke och lite mör är det enda jag "drabbats" av.
dessvärre så fick hojen lite bucklor och pinnar gick av.

när jag skulle köra ifrån platsen märkte jag att styret satt åt helvete snett.
fick tag på verktyg och lossade lite i styrkronan och fick det hyfsat rakt.

det ser lite lite snett ut när man kollar rakt framifrån. och hojen drar till vänster när man bromsar hårt med frambromsen.

någon som har tips på hur man kan "rikta" detta själv?

(ska självklart lämna in den för kontroll, men den är körbar i övrigt)
så undrar mest om det finns något stalltips så att man får det rakt "tillsvidare"?
hojen krockade inte med nånting, så jag tror inte att själva gafflarna är böjda.

Rakt tills vidare går tyvärr inte, antingen är något böjt och då går det inte att räta ut det så länge, eller så sitter något snett, och då rättar man till det permanent.

Lossa axel och både övre och undre styrkrona och dra fast en krona i taget, sist hjulet så borde det bli rätt, om allt är rakt vill säga. Men det kräver ju att du hänger upp hojen i antingen spännband mot en krok i taket eller har ett depåstöd som lyfter under nedre kronan.

Jag plockade bort fjäder benen och sen lånade jag en balanseringsbock av en kompis och rullade benen på.
Gaffelkronorna kan du passa på och mäta på när benen är bort, var ska man mäta??? Lite över allt där du kan jämför höger och vänster sida t,ex.

Lycka till.

Rakt tills vidare går tyvärr inte, antingen är något böjt och då går det inte att räta ut det så länge, eller så sitter något snett, och då rättar man till det permanent.

Det är självklart "rätta till permanent" jag menar.

Kommer lämna in den för en kontroll ändå så fort försäkringsbiten är avklarad, även om jag tycker att den funkar bra. För att försäkra mig om att inget är trasigt i gafflarna.

Tack för tipsen dock.
Har fått bort det där att den drar åt vänster när jag bromsar.

Jag har alltid löst det genom att lossa lätt på framhjulet, lossa lätt på båda styrkronorna och rulla upp i fart. Nyp till på bromsen och sen är det klart, spänn åt! Funkar för mig iaf :tummenupp

Last edited:
Jag har alltid löst det genom att lossa lätt på framhjulet, lossa lätt på båda styrkronorna och rulla upp i fart. Nyp till på bromsen och sen är det klart, spänn åt! Funkar för mig iaf :tummenupp

Vågar man inte köra med den funkar det faktiskt att springa med hojen och nita med bromsen, den låga farten brukar kunna räcka för att sakerna ska sätta sig rätt igen (bara ett tips en polare provat, själv har jag inte haft problemet)

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back