Skev bromsskiva???

VFRGUBBEN

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2004
Hoj
VFR 750 RC 24
Plockade ner fälgarna till VFRén och lackade dessa. Monterade nya lager etc.
När jag demonterade bromskivorna gick det fort och jag upptäckte försent att dessa var shimsade, dessutom markerade jag bara om det var vänster eller höger. Jag markerade alltså inte skivans läge i förhållande till fälgen och inte hur det var med shimsen. När jag monterade ihop alltsammans så satte jag ett shims vid varje skruv och skivan på måfå. Nu skrapar skivan mot oket i vissa lägen. Om jag hissar upp framhjulet och juckar på oket och sedan drar runt hjulet uppstår inget skrapljud! Men så fort jag bromsar så börjar det ta i och låta illa igen. 1. Är detta något att bry sig om? 2. Är det okets rörlighet som är problemet. 3 Är skivan skev och iså fall ... skall jag byta ut den, försöka ändra läget eller flytta om/ta bort shims????

Hjälp :va

De tre hojar jag haft har det skrapat på. Dock inte så det stör. Lite skrap får man nog leva med.

Iceberg skrev:
De tre hojar jag haft har det skrapat på. Dock inte så det stör. Lite skrap får man nog leva med.
Vad säger besiktningsgubben? Har iof för mig att det skrapade litet innan också, men man blir ju nojjig!

VFRGUBBEN skrev:
Vad säger besiktningsgubben? Har iof för mig att det skrapade litet innan också, men man blir ju nojjig!

Om du snurrar på de och det forsätter snurra av sig själv så borde det inte vara några problem. På min förra hoj gick det ganska så trögt. Men den gick igenom. Funkar bromsarna bara som de ska annars så.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT