Skev bromsskiva

Masterlord

Det man inte vet har man ingen aning om!
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
hojlös
Högra bromsskivan på min zx9r -99 e skev, och det är irriterande när man kör sakta, för då hör man ett litet "tickande".
Kan ju iofs köra fort istället, fast ibland e det gött att smyga runt lite inne i stan...

Någon som vet vad en ny skiva kostar???

Köp dig ett par ISR skivor så får du riktiga grejor :tummenupp
Förmodligen är andra skiva också sliten och slår sig också när du bytt den första...

lord skrev:
Högra bromsskivan på min zx9r -99 e skev, och det är irriterande när man kör sakta, för då hör man ett litet "tickande".
Kan ju iofs köra fort istället, fast ibland e det gött att smyga runt lite inne i stan...

Superbike roger är inte helt ute och cyklar, kolla priset på ISR och brembo också, behöver inte vara mycket dyrare, sen mät upp också och kolla att skivan verkligen är slagen så det inte är något annat som krånglar,

Fixa fram ett par bobbins till din hoj så lånar du depåstöd av mig och så kollar vi.

Originalskivorna brukar dessvärre vara dyre :(

Piratskiva till FZR 1000 kostade 1700:-. Betvivlar att ISR, Brembo etc ens är i närheten. Men de kanske är bättre. Skivan jag köpte pirat verkar dock mycket bra.

lord skrev:

Kolla hur mycket den du har skevar och sätt den i svarven om det går att rätta till utan att ta förmycket (tiondelar).

Risken finns naturligtvis att den kommer att slå sig igen, men om det funkar är det bra mycket billigare än 1, eller 2, nya skivor.

Last edited:
Robban_C skrev:
Piratskiva till FZR 1000 kostade 1700:-. Betvivlar att ISR, Brembo etc ens är i närheten. Men de kanske är bättre. Skivan jag köpte pirat verkar dock mycket bra.

Isr-skiva till FZR 2578kr

Jåke skrev:
Kolla hur mycket den du har skevar och sätt den i svarven om det går att rätta till utan att ta förmycket (tiondelar). ...
Svårt att svarva skivor då hårdheten ofta kan variera från punkt till punkt i skivan (bil men det gäller säkert hojskivor också) och därmed avverkar stålet olika mycket (egna erfarenheter!). Bättre då att slipa skivan (påverkas endast ytterst minimalt av varierande hårdhet i godset) men alla har ju inte tillgång till supportslip.

Även svårt att sätta upp en skiva, kan inte sätta upp den i navet eftersom skivan flyter på navet (sporthojsskivor), måste alltså ta loss nitarna som håller skivan på navet och sen tillverka ett verktyg för att få upp skivan i svarven.
Rätt mycket jobb faktiskt. Lättare med bilskivor som har ett naturligt nav att sätta upp i chucken.

En till svårighet med slipning av skivor är att man är mer eller mindre tvungen att slipa båda sidorna av skivan i samma uppsättning då det är oerhört svårt att få skivan med jämn tjocklek om man ska ta loss och vända på skivan. Inte helt lätt att komma till på "chucksidan" av skivan med en supportslip om man inte har en rätt stor svarv...

Jag menar inte att man inte ska försöka, jag bara belyser en del av svårigheterna.

gixxer_1255:
Åh fan. Jag trodde dom var dyrare.

lord skrev:

kolla med bikepoint i borås, där köpte jag till min fireblade billigt och bra

Kolla på begagnade skivor, köpte själv en fräsch beggad för 800. Orginal kostar ca 2500:- (till min Gsxr 600)

Men om inte hojen skakar och det känns i bromshandtaget när du bromsar känns det väl onödigt att köpa ny skiva?

Last edited:
Jag värmde på min skiva med skärbrännan och pressade den med hydraulpress, och det funkade vet inte om man ska göra så men funkade bra.

Ninja Racer skrev:
Jag värmde på min skiva med skärbrännan och pressade den med hydraulpress, och det funkade vet inte om man ska göra så men funkade bra.
Risken för att skivan åter slöår sig är väldigt stor om man tillämpar denna metod fast det kan ju temporärt rädda en

Om det bara kommer ett chippande ljud när du kör och du inte känner några pulser i handtaget när du bromsar så är det inte mycket att bry sig om... det finns bättre saker att lägga slantarna på...

All_to_slow skrev:
Om det bara kommer ett chippande ljud när du kör och du inte känner några pulser i handtaget när du bromsar så är det inte mycket att bry sig om... det finns bättre saker att lägga slantarna på...
Dessvärre känns det i handtaget när jag bromsar, fast inte så jättemycket. Det är lite irriterande bara att veta att något e fel, men som sagt, de små vibrationer som är nu kan man överleva ett tag till, eftersom nya skivor tydligen kostar en hel del. Väntar nog med byte tills vibrationerna blir mer irriterande.

Lager??

Är du säker på att det är skivorna som är skeva så gör som Emmi, kolla skroten. Visst vill man ha ett par FETA skivor och tycker att 5000 pix inte är något så köp.

Kolla först så att det inte är lagren som är kass, det kostar inte mycket att byta dem.

Dr B.

Dr BODOL skrev:
Lager??

Är du säker på att det är skivorna som är skeva så gör som Emmi, kolla skroten. Visst vill man ha ett par FETA skivor och tycker att 5000 pix inte är något så köp.

Kolla först så att det inte är lagren som är kass, det kostar inte mycket att byta dem.

Dr B.
Hade hojen på verkstad där de sa att skivan var skev.

Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...