Skev bromsskiva..igen!

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Bytte för ett tag sedan ena bromsskivan(fram såklart), fick tag på en som var helt rak och allt funkade perfekt i ca hundra mil. Nu är skivan på samma sida skev igen! Har jag bara en dj**la otur eller vad?
Den andra skivan funkar som den ska. Bromsbeläggen är av märket Lorraine Carbone och är relativt nybytta.
Vid bromsskivebytet använde jag samma belägg eftersom dem såg bra ut och var nästintill nya. Körde lugna bromsningar ett par mil för att nöta in beläggen. Det suger ju hestballe att behöva köpa ny skiva igen..Går det att slipa/svarva den plan? Isåfall, finns det nån firma som gör detta i Sthlmområdet?

Last edited:
Hur vet du att den är skev? Det vibrerar, eller hur?
Det är sällan skivor blir "skeva". Orsaken kan vara;
1.Kärvande "nitar" (de som håller ihop den flytande skivan med skivcentrum. Klart vanligast. Rotera, vicka på dem och rengör med bromsrengöring.

2.Rester av belägg på skiva, ger en ojämn yta och skivan hugger bitvis.
Glasblästra. Skivorna är hårda, ordentligt hårda och det som slits är mer belägg än skiva (naturally..) och rester av dessa fastnar i stålet.

3. Du har betett dig som en lallande fåne med skivbromslåset och krökt centrum.. You are smoked.

Ut, FIXA.

Det är inte så att dina bromsok kärvar? Blir den ena skivan mycket varmare än den andra?

Det kan lätt få en skiva att slå sig.

Dags att renovera oket (ta andra sidan på en gång) så kolvarna inte kärvar.

Annars kommer du nog få köpa skiva efter skiva.

Hör med en verktygsmakare om det inte går att räta skivan! Det borde han lösa galant:tummenupp

Mina misstankar ligger också åt det hållet. Bara att dela oken och göra rent, suck...

Om du kör en sväng utan att bromsa speciellt mycket kan du känna om skivorna blir lika varma. Kanske inte funkar nu när skivan är skev. Ävenom den är skev skall den ändå inte bli glödhet. Sen kör du några mil utan att bromsa och då skall skivorna inte bli varma.

Hade loss oket nu och kollade funktionen. Ett par av kolvarna rörde sig onormalt mindre än de andra, tyckte mig även se att dammtätningarna låg lite fel. Hade liknande fel på min förra hoj och då fick jag hjälp av framlidne Dr. Bike(Vila i Frid P.A.) att dela oken samt göra rent - som nytt efter det. Har tyvärr ingen direkt bra plats att meka på så det får väl bli att lämna in hojen för renovering av oken. Har tänkt mig ett par ISR skivor, och då får det ju fanimej inte vara nåt knas när det är flong nya skivor på.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard