Skev bromsskiva fram, glömde bromsskivlås.

aligator_111

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2011
Hoj
Något eget
För första gången glömde ta av bromsskivlåset, resultatet blev en skev skiva.
Nu vibrerar det vid inbromsningen :-(

Undrar om det går att fixa skivan, med någon verkstadfräs elr något. Försöka rikta det med någon hammare är väl ingen idé, elr hur? Känns lite surt betala 2000-3000 för nya skivor...

Jaja, jag ska skaffa mig låspåminare från biltema för 12kr nu.

Vad är det för cykel?

Det man måste göra är att plocka av skivan från centrum och rikta centrum löst. Då får man borra ut nitarna och nya kostar 700kr/skiva. Sen tillkommer kostnaden för att någon skall spänna upp den i svrven och rikta och sätta dit nya nitar ergo det brukar bli lika dyrt som att köpa en ny skiva.

Kolla med rg brakes.
lite delade omdömmen om han men mina skivor till zx10 fixa han. Så jag är nöjd.

Jag ska ta och lämna några skivor nu under vinter igen.

Last edited:
jaa det där med "rg brakes" låter intresant. Vad kan de ta för att rikta en skiva?
Just det, det är en R6:a -08 vi pratar om.

Läste nu på rg brakes sida och de tar 750 + 99frakt till de och vad jag förstår 99 tillbaka till mig = ca 950kr.
På eBay kan jag köpa för ca 1200 ett par nya från Kina. Vad rekommenderar ni?

Vad skall du med ett par till? Du har väl inte två bromsskivelås. Sätt in en annons på sporthoj.com, en riktigt bra internetsida för den som vill köpa en bromsskiva. Får du inget napp kollar du på mc-skrotar i sverige och på e-bay. Finns det inte såna där pimpade bromsskivor. De kanske inte kostar så mycket. Om inte annat får du en coolare hoj. Ingen kinaskit.

Det är rätt bra att alltid parkera mot en vägg eller annat fast föremål. Då går det inte att köra iväg men skivbromslåset och den lilla påkänningen som blir när du backar mc:n med skivbromslåset i förstör inte skivan.

Magnus Mozzberg här på forumet har en framskiva till R6 -08 vet jag. Jag sålde ett par nya till honom för ett par veckor sedan därför att hans ena skiva var kass.

Crash rider, man behöver inte veta mkt om hojar för att konstatera att skivan är skev, mätte 3 mm differens.

Hur hittar jag den här Magnus Mozzberg här på SH, försökte söka på medlemar, inget resultat?

Last edited:
Crash rider, man behöver inte veta mkt om hojar för att konstatera att skivan är skev, mätte 3 mm differens.

Hur hittar jag den här Magnus Mozzberg här på SH, försökte söka på medlemar, inget resultat?

flytande skivor har flera delar , nav , nitar och skiva!

Sen om man gör en tabbe som du gjorde så blir ju kraften i samma riktning som hjulet snurrar och då borde inte skivan slå sig!

Det jag menade var att det kan vara en nit på det stället som du säger skevar som inte flexar som den ska efter nybörjartabben! :tummenupp

Men bästa är nog att byta skiva och sedan nästa gång vara mera öppenhjärtlig när nån frågar.. btw så det jag undrade var egentligen om Hahammar betydde Hallstahammar för då hade jag kunnat kolla på det men du verkar ju "full-lärd" :fakta

Du kan även svara med citat för då dyker det upp på vederbörandes konto!

skriv märke , model årsm. etc. med! :tummenupp

Jag har också en bromsskiva till R6 -08 över då den ena var lite skev på regnfälgarna jag köpte och jag hittade bara par på ebay.

Skicka PM om du är intresserad.

Jag har oxå en bromsskiva till salu. Har suttit på en fälg till R1 2007. Ska vara samma. 600 Spänn + frakt.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman