Sketsnack/Allmänt tjöt

Jag du är ju vettig, helt klart, men med tanke på hur många du skulle skrika SOPPROT! och SPÅNKORG!!! åt så vet jag inte... :krama :D

På lördag styr ja bussen mot Skåne för att hämta hem en blå yamaha r6 :)

Kollade upp lite försäkringar nu till våren vad min r1a kommer hamna på. Stooor skillnad mellan olika bolag.

Trygghansa skulle ha 2103 kr månad avställningsbar.
Länsförsäkringar 16 243 kr Halv/helår.
If 3549 kr månad avställningsbar.
Gjensidige 31 630 kr halv/Helår.
Salus ansvar 11291 kr halv/helår.

Sen pratade jag även med compricer som skulle jämföra och om jag tecknade via dom så skulle det kosta 10776 kr halv/helår på salus ansvar.

Har en fråga till er med. Visst får man betala vinterhalvåret med? Jag ställde min hoj på pappa när jag köpte den nu i höstas eftersom den nästan skulle stå på en gång över vintern och tänkte att det blir billigare så. Då tog han också halvförsäkring via Salus ansvar. Men han skickade in till vägverket att den skulle ställas av och den gjordes såklart det. Trodde inte det gick? Hur gör ni?

De går att ställa av hojen även om du har en åretrunt försäkring men de gör ingen skillnad på kostnaden, men har man en avställningsbar försäkring så gör de skillnad. När den är avställd då så betalar man bara en sk. garageförsäkring.

Är ett par försäkringsbolag som återinfört avställnignsbara så som Folksam och Trygghansa, blir Folksam för min del i år avställningsbar. kostar 190:-/mån avställd.

Men vi betalar ingenting för min hoj nu ju? Har säkert blivit nåt fel då. Min kommer kosta ungefär 900kr månaden sen. Det kan man överleva när man är 21 och inte ens haft kortet ett år :tummenupp

Ok, men bytte ni ägare på den efter den blev avställd ? i så fall är de förklaringen, var de en åretrunt försäkring ?

Ne jag ställde ju den på pappa när ja köpte den av johan. Sen ställde han tydligen bara av den. Vad jag vet så var det året runt försäkring för det var det ända dom hade på salus ansvar. Konstigt iallafall. Men tills nästa år så kan jag väll låtsas sälja den till farsan över vintern typ? Så försvinner försäkringen?

Det var en bra premie du jagat rätt på. 10k/år är inte mycket. Jag gav 9 om den stod avställd i 6månader.

Jag har tecknat 'åretruntförs' två-tre gånger och ställt den på sambon eller kompis till hösten och genom ägarbyte brytit försäkringen. Inga problem. Man får lägga 50 kr vid ägarbyte bara.

900 kr mån är bra. Det är vad jag får ge för en R6 '07 i månaden...
Edit: Helförs :huvet
Betalar ni inget nu kanske den står oförsäkrad?

off-topic:
Köpte mig en Concept2 roddmaskin idag. Får se om man kan träna bort lite lågsäsongsfläsk hemma framför TV'n :brynad Har dator och allt möjligt. Gjorde ett klipp! :)
concept2.jpg

Last edited:
På lördag styr ja bussen mot Skåne för att hämta hem en blå yamaha r6 :)

Det måste vara fel på den R6an, bara så du vet.
Den hänger inte med en CBR600 av årgång 96... :)

Lycka till med köpet, den hojen är nog i nyskick.

Last edited:
Det måste vara fel på den R6an, bara så du vet.
Den hänger inte med en CBR600 av årgång 96... :)

Lycka till med köpet, den hojen är nog i nyskick.

Ska se om den gör mer än 120 enligt goffe e de tveksamt ,,, ja den va i nyskick kan man nog lungt säga
:banana
Snart får vi nog dra ihop en kväll å snack hoj :)

Goffe och Goffen är olika personer =) Men kul att det blev affär och att du är nöjd med hojen!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT