Sketsnack/Allmänt tjöt

Shrimp

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Ort
Jönköping
Hoj
Honda CBR 600F4
Ska upp med pappa till den avstängda biten på gamla e4an om en stund och öva lite konkörning. Har ju uppkörningen nu på tisdag och har insett att de kommer bli sjukt svårt att klara de med pappas hoj :confused:

Så här ser den ut
View attachment 367184

Om du frågar mig så är lågfartsbanan den svåraste delen i att ta MC-kort. Se till att ni ställer upp samtliga banor och övar ordentligt på dem, även bromsövningarna kan vara bra att köra ett par gånger.

Om du inte redan har dem så finns banorna längst ner i denna pdf:en.
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/TSFS_svenska/TSFS 2012/TSFS 2012_42.pdf

OBS! Tänk på att du måste ha 700cc med minst 35kW eller 595cc och minst 40kW för att den ska räknas som en tung MC vid uppkörning. http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Korprov/Fordon/
Och du måste ha med regbeviset när du ska köra upp.

Lycka till!
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Farsan min åker hellre upp till Väring än till MC Proffsen för att serva sin Suzuki. Det säger väl en del om hur bra han gillar MC Proffsen.
 

lerutis

Ny medlem
Gick med
23 May 2012
Ort
STOCKHOLM
Hoj
Tuono 2014
Ne de har ja inte. Får hoppas på att mina cross skillz kommer in nu och visar mig lite vad jag lärt mig i skogen. Hade ja fått köra den banan på crossen hade jag fixat det på bakhjulet :hihi

Tyvärr handlar det nog inte om cross skills :/

Om du inte tränat den tillräckligt så tror jag det blir skitsvårt, helt ärligt. Jag skulle rekommendera alla att ta iaf en lektion på manöverbanan med körskolan bara för att få lite koll å få alla tips man kan få live. Eventuellt övningsköra den med någon som har lite koll :)

Kolla youtube klipp oxå, jag fick endel tips där när man ska ta vissa svängar och hur mycket man ska ta ut dom för att enklare klara tex "slalom" banan. Den andra är enklare, helt klart.
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Det jag menar är att krypköra kan jag på crossen men i detta läget spelar de nog ingen roll.
Körlektion med skolan hinner jag inte tills tisdag. Ska köra lite med farsan och öva lite sen fråga k-man om han vill/kan köra en gång till :)

Klarar ja de inte är de bara göra om :tummenupp
 

Mikey123

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2010
Ort
Jönköping
Hoj
Gsxr -95 SÅLD CBR600FS -01 SÅLD CBR1000rr -04
Jag ångrar inte en enda krona jag la på körlektioner, körde endast bland koner och inget i trafik.
Mest meningslösa grejen va att klara att leda hojen haha. Googlar du lite så hittar du nog exakta mått på hur banorna ser ut och jag tror den ena högfarts banan är borttagen. ( den som liknar ett "V" )
Körde upp på nån sleten gammal Honda 750 och klarade det på första. ( det va ju ändå en Honda :yoparty )
 

Shrimp

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Ort
Jönköping
Hoj
Honda CBR 600F4
Det jag menar är att krypköra kan jag på crossen men i detta läget spelar de nog ingen roll.
Körlektion med skolan hinner jag inte tills tisdag. Ska köra lite med farsan och öva lite sen fråga k-man om han vill/kan köra en gång till :)

Klarar ja de inte är de bara göra om :tummenupp

Krypköra är ju inte det kniviga, det är att krypköra och samtidigt ta sig runt de där konerna som är jobbigt. Du kommer svettas som en gris och svära som aldrig förr. (Det gjorde jag iallafall i början). :gnissla

Jag tog en lektion på körskola där de gick igenom allt som man gör på uppkörningen (innan man kommer ut i trafiken), säkerhetskontroll, lågfart, undanmanöver, inbromsning. Efter detta fick jag även hyra en hoj hos körskolan till uppkörningen, vilket jag gjorde eftersom den var sjukt lättkörd på lågfarten. (Yamaha XJ6 på TaKörkort).

Kör du mycket i helgen så ska det nog gå vägen! Lycka till! :yoparty
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Det är oxo mycket svårare att köra manöverbana med stånka twin mot rad4a som går mycket jämnare och finare!
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Ska öva som fan nu. Problemet med pappas hoj är att den är inte går jämnt nån stans :) Men ska se till att klara de. :tummenupp
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
kom ihåg att det inte är några cirkuskonster dom vill se. Kör så fort du måste för att klara det ordentligt och om dom tycker det gick för fort så får du i regel ett försök till.
 

Mats G

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Huskvarna
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K7, KTM 690 SMC -09
Mc"proffsen" är tyvärr ingen firma ja kan rekommendera. Bara varit en massa strul med dom när ja har haft mina cyklar där...

Farsan min åker hellre upp till Väring än till MC Proffsen för att serva sin Suzuki. Det säger väl en del om hur bra han gillar MC Proffsen.

Vad är det ni är missnöjda med hos MC-Proffsen? Är det kvalitet på utfört arbete, bemötande, eller bara rent allmänt sådär?
Det är snart dags att lämna in min Gixxer på 1800-milaservice, så det är därför jag undrar.

KTM:en servade jag hos MC-kompaniet, de tog 2267:- för 100-milaservice och inladdning av Akra-mappen, Nybergs Motor skulle ha 4300:- för exakt samma jobb, lätt val... Fick bra intryck av folket i Väring, lugnt bemötande, bra utfört jobb, inget strul alls. Kan givetvis göra allt jobbet själv men det känns bra att ha garantin kvar.

Frågade på pris på Gixxerservicen, och MC-Proffsen och MC-Kompaniet tar exakt samma. Har inte fått svar från MC-Guiden än, eftersom Jan-Ove är på semester denna veckan.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Tja personligen är de strulet med och efter servicen, gjorde "stora" service men ventilkoll och insprutet på min K2:a och allt var frid och fröjd till ja skulle hämta den, då visade de sig att dom sa att den gick väldigt konstig och ja måste ha haft den så tidigare för dom har absolut inte gjort nått.

Kände på de men fick knappt iväg hojen från firman innan jag fick tok stopp på den innan järnvägsbron från Hovslätt. Fick linka tillbaka med den till firman och dom fick felsöka. Fick vänta ytterligare ett dygn innan dom "fixat" problemet. visade sig att de var meken som råkat dra isär några slangar till insprutet så den fick inte tillräckligt med bränsle.

Hade väl kunna köpa de om inte Gubben i kassan varit så dryg och menat på att de är sånt som kan hända och man får räkna med. De var bara och betala och se glad ut, fick dessutom ringa en polare som fick hämta upp mig eftersom ja planerat köra hojen hem och de fick ja inte.

Sen är de deras bemötande i de hela som avskräckt mig från fortsatt kontakt med dom, service vet dom inte vad de är får nått.
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Gick rätt bra på konkörningen idag tror jag :) Pappa filmade lite så ska lägga upp här så ni får tipsa lite. Men just nu är datorn helt åt h*lvete så vi får se om de kommer någon film. Dom första försöken va omöjligt men sen gick det rätt bra.
Pappa testade med och skrattade åt att han aldrig skulle bli av med sitt mc-kort för då kommer han aldrig klara att ta det igen :lol
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Hur länge fick du rehabba rotatorcuffen? Den är ju i princip omöjlig att få bra igen efter att ha pajjat bra.
Några månader rehab och egna övningar så var den helt 100 till säsongen 2009
2010 kastade jag mycket boll och sen dess har den varit kass igen. Kan du norpa ett rotatorkuffsträningsprogram nånstans? Har inte kvar mina övningar
:)
 

Mats G

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Huskvarna
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K7, KTM 690 SMC -09
Tja personligen är de strulet med och efter servicen...

Det där lät inget vidare. Att göra ett fel det kan väl hända alla även om det självklart inte är bra, men att inte stå för det sen är värre...
Känns som man ska avvakta prisuppgift från MC-Guiden och sen välja mellan dom och Väring, har bara hört gott om båda dom ställena.
 

Danne

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
Yamaha R1 -16 KTM SX-F 250 -13
Vad är det ni är missnöjda med hos MC-Proffsen? Är det kvalitet på utfört arbete, bemötande, eller bara rent allmänt sådär?.

Jag servade min CBR600 där för något år sedan och fick då ett sämre däck än det vi kommit överens om samt att mitt oljefilter var smutsigt redan då jag hämtade hojen.
Det borde varit blankt och nytt tycker jag om det var bytt men detta kunde jag ju inte motbevisa då jag kommit hem. Ang däcket så nekade de bara att jag blivit lovat något annat!

Aldrig mer!
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Vad hade du för fb och försäkring som gäller på bana? (eller hända de på allmänväg?:brynad)
Tog personskadan och utrustningen på olycksfallsförsäkringen utan problem. Hojen var repig sen innan och bara trafikförsäkrad men med långa kraschpuckar. Fick kapa bort lite trasigt på ljuddämparen bara :)

Har hört att en del bolag kallar mc på bana 'högrisk' nu och inte ersätter via vanlig olycksfallsförs... Kan ju vara värt att kolla... en annan dag :D
Har två olycksfallsförs... Nån borde täcka :)
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top