Skenhelighet?

sigges skrev:
2441091 Har inte varit så länge på detta forum, men kan ändå inte sluta förundras av den skenhelighet som till viss del finns på detta forum.

I var och varannan tråd så skrivs det om diverse körningar som de flesta skulle se som idiotkörningar. Personer som skriver hur de kör och en del som får gåshud och hejar på.
I nästa stund kommer det upp en tråd om någon som kört ihjäl sig. Då vänder plötsligt vinden, man ska ta det lugnt på vägarna, ingen vill se detta igen.

Jag säger inte att de som kör ihjäl sig har kört som idioter, inte alls, och har de gjort det så är det fortfarande oerhört tragiskt att folk ska behöva sätta livet till.

Känner ni inte att det är lite dubbla budskap? I ena stunden ska man vara en riktig daredevil och utmana döden, gärna på rätt sida om 200-sträcket och i andra stunden ska man ta det lugnt och köra försiktigt.

Är det så att det finns två grupper, med moraltanterna på ena sidan och våghalsarna på andra sidan?
Måhända att det ej är samma personer som skriver i dessa trådar men det känns ändå lite skenheligt ibland.

Jag försöker inte på något sätt provocera fram någonting här utan vill få igång en vettig diskussion om användarnas sätt att se på våran körning och attityder.

nej nej!

Här finns ingen skenhelighet!

cage skrev:
MEN när någon mindre begåvad stjäl nåns MC är det plötsligt helt OK att polisen får preja och stoppa MC´n.....
Du tänker inte så långt va?

Det är skillnad på att gasa på lite extra (mycket extra)
som i de flesta fall inte skadar någon, OM det blir en olycka
så är det oftast man själv har jag för mig (avåkningar är väl vanligast)
så då har du ju ENBART skadat dig själv.

Men sen kommer där den där lille jäkeln och snor din hoj!
och tro fan att han har skadat någon, både dig och försäkringsbolaget!

Du ser väl för fan skillnaden?!

sandstream skrev:
2453867...
Nu är du inne på religon och även om jag håller med dig till 100% när det gäller det obefintliga livet efter döden så finns det folk som tror på det och det kan de väl få göra, eller?

Folk får tro precis vad dom vill, men att folk blir påprackade massa skit om dom grusfria vägarna tycker jag är vidrigt. Speciellt av människor dom inte känner. Om min kompis skulle dö och det skrivs en tråd om det på sporthoj och nån jävla mc-jesus kom o sa att min kompis nu körde på dom där grusfria vägarna skulle jag inte alls bli särskilt glad. :argpådato

HanneZ skrev:
2455701 Folk får tro precis vad dom vill, men att folk blir påprackade massa skit om dom grusfria vägarna tycker jag är vidrigt. Speciellt av människor dom inte känner. Om min kompis skulle dö och det skrivs en tråd om det på sporthoj och nån jävla mc-jesus kom o sa att min kompis nu körde på dom där grusfria vägarna skulle jag inte alls bli särskilt glad. :argpådato
Inte jag heller :tummenupp

Oddjob skrev:
2455684 Du tänker inte så långt va?

Har du tänkt klart då?

Vem tror du betalar för sjukhusvård och rehabilitering när du "ENBART skadat dig själv" ?

Och vem får ta skiten från allmänheten för de som väljer att "gasa på lite extra (mycket extra)"?

Jo det är jag som skattebetalare och jag som hojåkare som drabbas, likväl som den skadade personen.

Vi har alla ett gemensamt ansvar att minska olyckorna om vi vill fortsätta att köra MC, och det ställer stora krav på oss alla. Attitydförändring och vidarutbildning av både MC och bilåkare måste prioriteras för att kunna förbättra situationen.

Last edited:
Oddjob skrev:
2455684 Du tänker inte så långt va?

Tyvärr ser jag inte skillnaden....

Jag förstår din tanke men att du enbart skadar dig själv?? Tror du att din försäkringspremie täcker alla skador på din hoj?? Nä du här får vi alla andra gå in och betala oxå.. Sen tvivlar jag på att du betalar ev sjukhusvård helt ur egen ficka.....:va

Så långt tänker jag !!!!!!!!!!!!

carpelux skrev:
2456203 Har du tänkt klart då?

Vem tror du betalar för sjukhusvård och rehabilitering när du "ENBART skadat dig själv" ?

Och vem får ta skiten från allmänheten för de som väljer att "gasa på lite extra (mycket extra)"?

Jo det är jag som skattebetalare och jag som hojåkare som drabbas, likväl som den skadade personen.

Vi har alla ett gemensamt ansvar att minska olyckorna om vi vill fortsätta att köra MC, och det ställer stora krav på oss alla. Attitydförändring och vidarutbildning av både MC och bilåkare måste prioriteras för att kunna förbättra situationen.
cage skrev:
2456266 Tyvärr ser jag inte skillnaden....

Jag förstår din tanke men att du enbart skadar dig själv?? Tror du att din försäkringspremie täcker alla skador på din hoj?? Nä du här får vi alla andra gå in och betala oxå.. Sen tvivlar jag på att du betalar ev sjukhusvård helt ur egen ficka.....:va

Så långt tänker jag !!!!!!!!!!!!
Sorry du tänker längre det erkänner jag,
jag uppfattade inte det, trodde du jämställde fortkörning (bara fortkörningen i sig)
med stöld.

men men.

Teddy skrev:
2453542Det kan också vara svårt att förstå att om man inte har något bra att säga så kanske det är bäst att inte säga något alls.
Den meningen skulle man kunna lägga in under F1-tangenten och klistra in lite här och var både här på Sporthojforumet och (om det vore möjligt) som pratbubblor i verkliga livet.

:)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...