Skenhelighet?

Sigvard

Helt enkelt underbar!
Gick med
17 May 2006
Hoj
KTM 660 SMC -06
Har inte varit så länge på detta forum, men kan ändå inte sluta förundras av den skenhelighet som till viss del finns på detta forum.

I var och varannan tråd så skrivs det om diverse körningar som de flesta skulle se som idiotkörningar. Personer som skriver hur de kör och en del som får gåshud och hejar på.
I nästa stund kommer det upp en tråd om någon som kört ihjäl sig. Då vänder plötsligt vinden, man ska ta det lugnt på vägarna, ingen vill se detta igen.

Jag säger inte att de som kör ihjäl sig har kört som idioter, inte alls, och har de gjort det så är det fortfarande oerhört tragiskt att folk ska behöva sätta livet till.

Känner ni inte att det är lite dubbla budskap? I ena stunden ska man vara en riktig daredevil och utmana döden, gärna på rätt sida om 200-sträcket och i andra stunden ska man ta det lugnt och köra försiktigt.

Är det så att det finns två grupper, med moraltanterna på ena sidan och våghalsarna på andra sidan?
Måhända att det ej är samma personer som skriver i dessa trådar men det känns ändå lite skenheligt ibland.

Jag försöker inte på något sätt provocera fram någonting här utan vill få igång en vettig diskussion om användarnas sätt att se på våran körning och attityder.

Jag tror alla får en tankeställare när det sker en olycka, svårare än så är det nog inte...

Saken e väl att man inte ska köra över sin förmåga.
Jag kan köra fort, men väljer mina tillfällen.
När jag tog hojkort -97 så körde jag oxå fort (tyckte det var jättekul) men kunde igentligen inte behärska farten, då jag första året krashade i en kurva ordentligt (dock var farten i sig ej hög : ca 60-70 men jag kunde ej hantera den)

Man blir mer erfaren med tiden man kör hoj, men en del nybörjare vill tro att dom kan köra lika fort som en erfaren. Men när det blir problem är det oftast nybörjaren som gör dom mest grundläggande felen som leder till en olycka.

Därav att det e tragiskt när olyckor sker, o samtidigt är personer som tycker att ultraextrem mc-åkning är coolt...

2 olika värdar möts till en gråzon = skenheligheten

.../Yoshi

sigges skrev:
2441091

Är det så att det finns två grupper, med moraltanterna på ena sidan och våghalsarna på andra sidan?

Japp!

/korvgubbe - Vice Ordförande Moraltanternas Södra Distrikt.

Problem uppstår gärna när "moralister" applicerar SINA körkunskaper på en körstil som andra med större kunskap praktiserar.
Moralisterna ser inte sig själva som moralister utan som mer "medvetna" än de som kör fortare/vildare.

Det KAN vara så att de för vissa individer har rätt; dessa kör över eller för nära sin förmåga, men moralisterna BEHÖVER inte ha rätt eftersom det är svårt att veta hur mycket marginal en annan förare har kvar i en viss situation.

Vi är alla olika skickliga på att hantera våra fordon, så är det bara.
Skillnaderna beror på fallenhet, erfarenhet och utbildning bl a.
Dessa skillnader har större betydelse än om man har 20-30 hk mer eller mindre ...

De som blir kritiserade benämner ofta moralisterna som "mindre vetande" och ibland beror det på att den kritiserade känner på sig att de har rätt, men vill försvara sitt beteende. Men, det kan helt enkelt också bero på att den som kritiserar helt enkelt vet för lite om vad man kan göra med en hoj ...

Skiljelinjerna går kors och tvärs över olika mc-grupper och kan vara en källa till oändliga diskussioner :D

Vad skall man säga. Finns väll ingen, hur mogen eller moraltant denne är som köper en sporthoj för att enbart köra lagligt.
Det tråkiga är att så många använder våra vägar som träningsbanor

elwe skrev:
2441184 Problem uppstår gärna när "moralister" applicerar SINA körkunskaper på en körstil som andra med större kunskap praktiserar.
Moralisterna ser inte sig själva som moralister utan som mer "medvetna" än de som kör fortare/vildare.

Det KAN vara så att de för vissa individer har rätt; dessa kör över eller för nära sin förmåga, men moralisterna BEHÖVER inte ha rätt eftersom det är svårt att veta hur mycket marginal en annan förare har kvar i en viss situation.

Vi är alla olika skickliga på att hantera våra fordon, så är det bara.
Skillnaderna beror på fallenhet, erfarenhet och utbildning bl a.
Dessa skillnader har större betydelse än om man har 20-30 hk mer eller mindre ...

De som blir kritiserade benämner ofta moralisterna som "mindre vetande" och ibland beror det på att den kritiserade känner på sig att de har rätt, men vill försvara sitt beteende. Men, det kan helt enkelt också bero på att den som kritiserar helt enkelt vet för lite om vad man kan göra med en hoj ...

Skiljelinjerna går kors och tvärs över olika mc-grupper och kan vara en källa till oändliga diskussioner :D

Vet att det vimlar av SH:are som aktivt tävlar och kör race på bana dagarna i ända, men det är inte det som är poängen. "Du" kan leda din serie i villken klass som helst men ute i trafiken spelar det noll roll i 9 fall av 10. Det är vad alla ANDRA inte vet som skadar/dödar dig.

I trafiken, pga att mc åkare är så utsatta om något skulle hända, MÅSTE en hojåkare i princip fatta beslut för alla andra, inte bara utifrån sig själv. Man måste i princip läsa alla andras tankar, "vad kommer han att göra nu", "svänger han ut eller väntar han", "ser han mig".

Visst är bankörning bra träning, men du får aldrig lära dig panikbromsning i korsning med tant Agda 2 m framför dig ute på banan. På banan vet du EXAKT vad som väntar i varje kurva, på varje raksträcka osv.

Min syn på saken.

Last edited:
korvgubbe skrev:
2441137 Japp!

/korvgubbe - Vice Ordförande Moraltanternas Södra Distrikt.
Vaddå södra? Jag bor i söder. :mad:

Ädit: Jag gillar att moralisera, ironisera (självfallet inte över dödsolyckor, andra olyckor osv.) och prata vitt och brett om allt. De som "känner" varandra här inne vet vad som är moral, och vad som är ironi. Denna är dock på väg att dö ut (för länge sedan).

Maax skrev:
2441230 Vet att det vimlar av SH:are som aktivt tävlar och kör race på bana dagarna i ända, men det är inte det som är poängen. "Du" kan leda din serie i villken klass som helst men ute i trafiken spelar det noll roll i 9 fall av 10. Det är vad alla ANDRA inte vet som skadar/dödar dig.

I trafiken, pga att mc åkare är så utsatta om något skulle hända, MÅSTE en hojåkare i princip fatta beslut för alla andra, inte bara utifrån sig själv. Man måste i princip läsa alla andras tankar, "vad kommer han att göra nu", "svänger han ut eller väntar han", "ser han mig".

Visst är bankörning bra träning, men du får aldrig lära dig panikbromsning i korsning med tant Agda 2 m framför dig ute på banan. På banan vet du EXAKT vad som väntar i varje kurva, på varje raksträcka osv.

Min syn på saken.

Jadu, den där jäkla Adga har redan svängt ut rakt framför mig..

Men som redan nämnt - handlar till störst del att inte köra över sin förmåga, och faktiskt hantera hojjen på rätt sätt på rätt ställen.

As True As It Gets

"Problem uppstår gärna när "moralister" applicerar SINA körkunskaper på en körstil som andra med större kunskap praktiserar."

Helvete så sant !! End of discussion.:Bugar

Det jag tycker är värst med döds-trådarna är att vissa verkar trösta andra och sig själva med att "nu kör han hoj bland molnen på vägarna utan grus". Självklart är det viktigt att kunna akut-trösta anhöriga den första tiden men efter ett tag är det nog viktigt att alla motorcyklister inser att det inte finns någon "hojhimmel". När man dör så ruttnar man bort och sen finns inget kvar, så gör det bästa av detta livet istället att hoppas på att det finns ett nästa.

Jag hoppas ingen tar illa upp nu iochmed olyckan igår... det är verkligen inte menat så.

sigges skrev:
2441091
Känner ni inte att det är lite dubbla budskap? I ena stunden ska man vara en riktig daredevil och utmana döden, gärna på rätt sida om 200-sträcket ...

Detta känner jag inte riktigt igen, här på forumet. :va Iaf inte mer än "dra-i-helvet"-BRASSARN, men det är ju inte riktigt normalfallet.

Har du exempel?

sigges skrev:
2441091 Har inte varit så länge på detta forum, men kan ändå inte sluta förundras av den skenhelighet som till viss del finns på detta forum.

I var och varannan tråd så skrivs det om diverse körningar som de flesta skulle se som idiotkörningar. Personer som skriver hur de kör och en del som får gåshud och hejar på.
I nästa stund kommer det upp en tråd om någon som kört ihjäl sig. Då vänder plötsligt vinden, man ska ta det lugnt på vägarna, ingen vill se detta igen.

Jag säger inte att de som kör ihjäl sig har kört som idioter, inte alls, och har de gjort det så är det fortfarande oerhört tragiskt att folk ska behöva sätta livet till.

Känner ni inte att det är lite dubbla budskap? I ena stunden ska man vara en riktig daredevil och utmana döden, gärna på rätt sida om 200-sträcket och i andra stunden ska man ta det lugnt och köra försiktigt.

Måhända att det ej är samma personer som skriver i dessa trådar men det känns ändå lite skenheligt ibland.

Jag försöker inte på något sätt provocera fram någonting här utan vill få igång en vettig diskussion om användarnas sätt att se på våran körning och attityder.
Ett klockrent inlägg som jag till 110% ställer upp på.
Vissa påståenden bekräftas ju också senare i tråden.

HanneZ skrev:
2441317 Det jag tycker är värst med döds-trådarna är att vissa verkar trösta andra och sig själva med att "nu kör han hoj bland molnen på vägarna utan grus". Självklart är det viktigt att kunna akut-trösta anhöriga den första tiden men efter ett tag är det nog viktigt att alla motorcyklister inser att det inte finns någon "hojhimmel". När man dör så ruttnar man bort och sen finns inget kvar, så gör det bästa av detta livet istället att hoppas på att det finns ett nästa.

Jag hoppas ingen tar illa upp nu iochmed olyckan igår... det är verkligen inte menat så.

Det är så svårt att finna ord som passar..men att inget säga känns inte rätt heller..därav tror jag att många använder denna klychan eller vad man skall kalla det. Man vill visa respekt...tyvärr låter det kanske fjantigt (jag har själv sagt det och samtidigt känt att det låter barnsligt..) Det är bara så svårt att hitta orden i sånna situationer.

Jag är också ganska ny här på SH och håller i stort med "Sigges" åsikter.

Många anser att det bara finns en sak att göra om man får polisen efter sig. GASA!! Då gäller inte några lagar och moral.

MEN när någon mindre begåvad stjäl nåns MC är det plötsligt helt OK att polisen får preja och stoppa MC´n.....

Självklart ligger inte jag och följer hastighetsbegränsningarna fullt ut. Men det är nåt som jag är beredd att ta följderna av om polisen "hittar" på mig. Dock följer jag slaviskt 30-50 skyltarna där de största riskerna finns, därav fartbegränsningarna !!

Sen detta att inte köra över sin begränsning. Detta kan enl mig gälla vid bankörning där alla kör åt samma håll och Agda inte kommer ut vid nån korsning. Ute på vägen är det tyvärr inte bara MC förarens begränsning som avgör om det går bra eller inte........
Utanför vårt område är det många som kör MKT fort på 50-väg och säkert kan klara av farten MEN området kryllar av barn som inte har samma begränsningar som vuxna !!

Kalla mig moraltant, fegis, gubbe eller vad ni vill men när det gäller mina barns säkerhet tar jag det......

cage skrev:
2441347 Jag är också ganska ny här på SH och håller i stort med "Sigges" åsikter.

Många anser att det bara finns en sak att göra om man får polisen efter sig. GASA!! Då gäller inte några lagar och moral.

MEN när någon mindre begåvad stjäl nåns MC är det plötsligt helt OK att polisen får preja och stoppa MC´n.....

Självklart ligger inte jag och följer hastighetsbegränsningarna fullt ut. Men det är nåt som jag är beredd att ta följderna av om polisen "hittar" på mig. Dock följer jag slaviskt 30-50 skyltarna där de största riskerna finns, därav fartbegränsningarna !!

Sen detta att inte köra över sin begränsning. Detta kan enl mig gälla vid bankörning där alla kör åt samma håll och Agda inte kommer ut vid nån korsning. Ute på vägen är det tyvärr inte bara MC förarens begränsning som avgör om det går bra eller inte........
Utanför vårt område är det många som kör MKT fort på 50-väg och säkert kan klara av farten MEN området kryllar av barn som inte har samma begränsningar som vuxna !!

Kalla mig moraltant, fegis, gubbe eller vad ni vill men när det gäller mina barns säkerhet tar jag det......

Men vänta nu lite...
Om man kör mkt fort på en 50 väg så kan INGEN (oavsett rossi lr ngn annan fantom) stanna om ett barn springer ut!!!

ALLTSÅ KÖR MAN ÖVER SIN FÖRMÅGA!!!!!

Hur fort man kör ska bestämmas över sin EGNA personliga förmåga att kunna hantera hojen, alltså kunna bromsa, stanna, veja lr förutspå potensiala FAROR, osv, osv...

Med mkt körkunskap, god trafikvana kan man hantera en situation bättre än ngn som ej har ex: god trafikvana

Ex: så körde en bil ut mitt framför mig i en rondell. (i måndags)
Jag körde i ca 60 km/h o hade bra mkt lutning på hojen, dock så klarade jag upp sitiuationen tack vare mkt erfarenhet.
En nybörjare lr oerfaren förare hade troligen fått viss panik o bromsat för mkt (=lowside) lr ännu värre bromsat med bakbromsen (=garanterad lowside/highside) lr kanske bara fått hjärnsläpp o kört in i bilen!!!
Det där är ingen man kan lära sig av att andra säger hur du ska göra utan det är ngt man lär sig av att köra mkt hoj o TRÄNA på (i detta fallet) bromsa rätt i kurva.

Mkt text, men ni förstår nog vad jag menar...

.../Yoshi

Yoshi_gixxeRR skrev:
2441386 Men vänta nu lite...
Om man kör mkt fort på en 50 väg så kan INGEN (oavsett rossi lr ngn annan fantom) stanna om ett barn springer ut!!!

ALLTSÅ KÖR MAN ÖVER SIN FÖRMÅGA!!!!!

Hur fort man kör ska bestämmas över sin EGNA personliga förmåga att kunna hantera hojen, alltså kunna bromsa, stanna, veja lr förutspå potensiala FAROR, osv, osv...

Med mkt körkunskap, god trafikvana kan man hantera en situation bättre än ngn som ej har ex: god trafikvana

Ex: så körde en bil ut mitt framför mig i en rondell. (i måndags)
Jag körde i ca 60 km/h o hade bra mkt lutning på hojen, dock så klarade jag upp sitiuationen tack vare mkt erfarenhet.
En nybörjare lr oerfaren förare hade troligen fått viss panik o bromsat för mkt (=lowside) lr ännu värre bromsat med bakbromsen (=garanterad lowside/highside) lr kanske bara fått hjärnsläpp o kört in i bilen!!!
Det där är ingen man kan lära sig av att andra säger hur du ska göra utan det är ngt man lär sig av att köra mkt hoj o TRÄNA på (i detta fallet) bromsa rätt i kurva.

Mkt text, men ni förstår nog vad jag menar...

.../Yoshi

Jodå jag förstår vad du menar. Då kör man över sin förmåga. Men om man frågar personen ifråga som kör MKT fort där så tvivlar jag på att denna säger sig köra över sin förmåga......

Sen är ju det precis som du också säger att trafikerfarenhet gör att man kan förutse ev risker och potentiella faror. Men detta är ju ganska objektivt, vad är god trafikvana???

HanneZ skrev:
2441317 Det jag tycker är värst med döds-trådarna är att vissa verkar trösta andra och sig själva med att "nu kör han hoj bland molnen på vägarna utan grus". Självklart är det viktigt att kunna akut-trösta anhöriga den första tiden men efter ett tag är det nog viktigt att alla motorcyklister inser att det inte finns någon "hojhimmel". När man dör så ruttnar man bort och sen finns inget kvar, så gör det bästa av detta livet istället att hoppas på att det finns ett nästa.

Nu är det väl också så att det finns många som faktiskt tror på att det finns nånting mer efter detta livet. Att kanske kroppen ruttnar bort och försvinner men att vi ändå på nåt vis går vidare...
Så vitt jag kan förstå så är det väl ingen som riktigt vet om det finns nånting mera. Å i svåra stunder som när ett dödsfall inträffar kan ju en sådan tro om ett liv efter detta vara en liten tröst i all förtvivlan.
Vi tror ju alla olika så att bara säga "det finns ingen hojhimmel" stämmer kanske in på din tro medan någon annan kanske är helt övertygad om att det faktiskt existerar en sån.

cage skrev:
2441425 Jodå jag förstår vad du menar. Då kör man över sin förmåga. Men om man frågar personen ifråga som kör MKT fort där så tvivlar jag på att denna säger sig köra över sin förmåga......

Sen är ju det precis som du också säger att trafikerfarenhet gör att man kan förutse ev risker och potentiella faror. Men detta är ju ganska objektivt, vad är god trafikvana???

God trafikvana är när man kör mkt o ofta i trafiken.

Generellt kan man säga att en yrkeschafför som kört i yrkesmässig trafik i minst 5år har vad man kan anse GOD trafikvana

Saken är det: dessto mer man kör o i flera olika miljöer (allra helst i olika typer av fordon) dessto mer trafikvana får man.

Det e svårt (om inte omöjligt) att sätta in sig i hur andra kör o vilka egenskaper deras fordon har om man själv inte kört dom...

Ngn som BARA kört bil, vet inte alltid farorna med ex: mc, lastbil, buss lr arbetsfordon längs vägen.

Ju mer man lär sig o mer kunskap man har, ju bättre förare blir man.

MEN sedan finns det dom som ALDRIG borde ha fått KK!!
Och dom som lär sig mkt snabbare än andra...

Man ska ALDRIG tro att man e fulllärd, man lär sig alltid ngt när man kör.
Dessutom FÖRLORAR man mkt också om man har långa upphåll utan att köra i trafiken...
Ex: på våren när man tar ut hojen igen...

Sedan så finns det personer som tror dom e gudsgåva till mc/bilkörning, dom e det svårt att lära ngt...

.../Yoshi

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...