Skenförsäkringar och gnällspikar

Status
Ej öppen för fler svar.
HanneZ skrev:
Andra gången blir det betydligt dyrare om man är vållande.

Att evaluera förare kostar pengar och har tidigare konstaterat är omöjligt. Ett ev. test säger antagligen inte mer än uppkörningen.

Men blir väll bara dyrare för att man blir av med bonusen?

\Masonit

Last edited:
robeen: var din morsa en fästing och din pappa en sosse?
jag vill inte betala för din försäkring, betala för den själv, har du inte råd,välj en hoj som passar dig,, har hört att Honda MT50 är billigare att försäkra :tummenupp

När jag tankar bilen så ställer jag mig alltid brevid en motorcykel vid pumparna, för då kan jag skynda mig in och säga pump3, då frågar hon 18 eller 65 liter, och då betalar jag för att ha tankat motorcykeln istället, så blir det mycket billigare för mig, fiffigt va!

GuW// Skentankare

GuW skrev:
När jag tankar bilen så ställer jag mig alltid brevid en motorcykel vid pumparna, för då kan jag skynda mig in och säga pump3, då frågar hon 18 eller 65 liter, och då betalar jag för att ha tankat motorcykeln istället, så blir det mycket billigare för mig, fiffigt va!

GuW// Skentankare

Det var en filosofik liknelse... Eller gör du så?

/Urban

robeen skrev:
Om nu t.ex. både far och son ska åka på hojen, varför skulle man välja något annat än det billigaste alternativet? Spela roll då om du kör 80% av tiden. Är det OK med försäkringsbolaget så är det OK!

Det sköna är att du inte får ut ett öre när du bombar eftersom det är du och inte din far som har det ekonomiska intresset. Sen spelar det ingen roll hur mycket du har intalat dig att det du gör är lagligt bara för att du glömt att berätta detaljerna om vem som kör mest av er två.

Försäkra lagligt för din egen skull, inte för vår.

Masonit skrev:
Många gnäller som sagt om skenförsäkringar, men det gnälls aldrig om att vi alla får betala för varandras krascher m.m. Varför ska jag behöva betala extra för att någon annan kraschar 2 R1:or om året! :va Dags att införa försäkringar baserade på individen, då kanske även olyckorna blir färre.\Masonit
Tror du har missat hur en försäkring fungerar :3freak
Tanken är att solidariskt betala för varandras olyckor för att få ner premien för den enskilda individen.

För övrigt hade det varit trevligt om moderatorerna på SH tog bort sånna här trådar där skaparen inte har för avsikt att diskutera :tummenupp
Ni är alldeles för snälla :(

GuW skrev:

GuW// Skentankare
Hohohohoho vilken metafor :tummenupp

Till er som bara fortsätter, vad är det ni inte förstår?

Kommer man överens med försäkringsbolaget är det knappast att skenförsäkra, du kan be om skriftligt på det som är överenskommet om du känner dig osäker. Att skriva en försäkring på någon annan behöver inte alltid innebära att man skenförsäkrar. Många försäkringar gäller t.ex. alla i samma hushåll. Synd om er som inte kollat upp fakta bättre och betalar mer än nödvändigt.

Många här är väldigt snabba på att och döma folk, ta och lugna ner er lite. För att slippa fler påhopp och anklagelser kan jag informera er om att jag inte har någon försäkring skriven på någon annan. Men jag kör även tjejens hoj fullt lagligt på hennes försäkring, inga konstigheter.

Den bistra sanningen är att det är dyrt att ha hoj, det blir inte billigare av att ni gnäller. Kör lungt och försiktigt istället om ni vill påverka premien.

Ganska enkelt att påvisa, om alla på SH gnäller en hel säsong så får vi se hur mycket det påverkar premien nästa år. Sedan får man jämföra med att alla istället kör lungt och försiktigt en hel säsong. :)

Det du pratar om är alltså inte skenföräkra, så varför startar en tråd där du klagar på folk som gnäller om skenförsäkringar?

tycker det är du som ska lugna dig.

/N

robeen skrev:
Till er som bara fortsätter, vad är det ni inte förstår?

Kommer man överens med försäkringsbolaget är det knappast att skenförsäkra, du kan be om skriftligt på det som är överenskommet om du känner dig osäker.

Last edited:
Oj, vet inte hur många jag skrivit detta nu men..

Oooooooooooom pappa ringer och säger:
Hej! Min son har köpt en motorcykel. Det va så jääääääääla dyrt o försäkra på honom så vi tänkte att vi ställer motorcykeln på mig istället, han bor hemma så det gör väl inget?

Vid ovanstående scenario lär KNAPPAST försäkringsbolaget vilja försäkra.

HanneZ skrev:
Oj, vet inte hur många jag skrivit detta nu men..

Oooooooooooom pappa ringer och säger:
Hej! Min son har köpt en motorcykel. Det va så jääääääääla dyrt o försäkra på honom så vi tänkte att vi ställer motorcykeln på mig istället, han bor hemma så det gör väl inget?

Vid ovanstående scenario lär KNAPPAST försäkringsbolaget vilja försäkra.

Hur kan du vara så säker.. har du testat?

robeen skrev:
Många här är väldigt snabba på att och döma folk, ta och lugna ner er lite.

Stämmer så bra så att jag stänger den här tråden.

Dock kunde du kanske förklara lite bättre så alla förstår. Förklara som om du pratar med en person som inte förstår nånting alls. Lättare då att slippa alla grova missförstånd.

Avslutar diskussionen.

Lägg även tråden i rätt forum (har nu flyttat tråden)

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP