Skenande laddtryck!!! Varför? Hur fixa?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hej!
Jag fick lite bekymmer med min hoj! laddar 1,3 bar ungefär och om jag drar lite på växlarna så stickar laddtrycket iväg uppåt, och det vill jag inte. Är ju rädd om grejorna. Funkade fint när jag laddade 1,1 bar, då höll den sig där, men nu vill den inte längre. Nu skenar den. Varför? Hur ska jag fixa? Är det större wg-dosa som behövs? Får gärna vara en enkel lösning eftersom jag är ganska trött på att skruva... :( Det verkar de flesta turbohojägarna vara nu... Kör med originaldosan till min TD04-16T nu men jag har en T3-dosa här någonstans (i röran), och jag har fått för mig att den ska vara ganska bra. Hur löses detta på enklast sätt? Har kontrollerat alla slangar till hi/low-switchen, kompressorhuset och till wg:n, och det läcker inte någonstans. Tacksam för snabb hjälp! Verktygen ligger framme i garaget redan!

lahi skrev:
Hej!
Jag fick lite bekymmer med min hoj! laddar 1,3 bar ungefär och om jag drar lite på växlarna så stickar laddtrycket iväg uppåt, och det vill jag inte. Är ju rädd om grejorna. Funkade fint när jag laddade 1,1 bar, då höll den sig där, men nu vill den inte längre. Nu skenar den. Varför? Hur ska jag fixa? Är det större wg-dosa som behövs? Får gärna vara en enkel lösning eftersom jag är ganska trött på att skruva... :( Det verkar de flesta turbohojägarna vara nu... Kör med originaldosan till min TD04-16T nu men jag har en T3-dosa här någonstans (i röran), och jag har fått för mig att den ska vara ganska bra. Hur löses detta på enklast sätt? Har kontrollerat alla slangar till hi/low-switchen, kompressorhuset och till wg:n, och det läcker inte någonstans. Tacksam för snabb hjälp! Verktygen ligger framme i garaget redan!

Sätter en liten krona på att wastegaten inte orkar med de extra avgaserna som det höjda laddtrycket gav

aci skrev:
Sätter en liten krona på att wastegaten inte orkar med de extra avgaserna som det höjda laddtrycket gav

Japp så e de porta wastgatehålet så mycke du vågar

Gör en rits runt luckan när den e stängd
tänk även på glappet som finns håll dig sedan ca 1,5-2mm innanför ritsarna

Flera märkliga fel kan uppstå med inbyggda wastgates

1 lågt fjädertryck gör att luckan blåser upp utav avgastrycket (dålig spoolup)

2 wastgaten räcker inte till att hålla nere laddtrycket ( boostcreep)

3 När en motor flödar så pass bra att man " tömmer turbon" på luft i detta fall ca 320-330 hk (16T) så får man omvänt förhållande svårt att hålla upp laddtrycket avgastrycket blir för högt och blåser upp luckan

Alla dessa problem kan dyka upp och kan vara svårt att hålla isär ibland

Det roliga är att flera skriver att 16T hänger med ända till varvtalsstopp
och det gör den nog i vissa fall men om grundmotorn ger rätt bra med effekt
så som hayabusan och väldigt trimmade 1100R så ter sig 16-18-och 19T
som väldigt litet aggregat

Men som allround turbo så är den oslagbar

andersson turbo skrev:
Japp så e de porta wastgatehålet så mycke du vågar

Gör en rits runt luckan när den e stängd
tänk även på glappet som finns håll dig sedan ca 1,5-2mm innanför ritsarna

Flera märkliga fel kan uppstå med inbyggda wastgates

1 lågt fjädertryck gör att luckan blåser upp utav avgastrycket (dålig spoolup)

2 wastgaten räcker inte till att hålla nere laddtrycket ( boostcreep)

3 När en motor flödar så pass bra att man " tömmer turbon" på luft i detta fall ca 320-330 hk (16T) så får man omvänt förhållande svårt att hålla upp laddtrycket avgastrycket blir för högt och blåser upp luckan

Alla dessa problem kan dyka upp och kan vara svårt att hålla isär ibland

Det roliga är att flera skriver att 16T hänger med ända till varvtalsstopp
och det gör den nog i vissa fall men om grundmotorn ger rätt bra med effekt
så som hayabusan och väldigt trimmade 1100R så ter sig 16-18-och 19T
som väldigt litet aggregat

Men som allround turbo så är den oslagbar
Tackar för svaren!

Hur portar jag upp hålet? Rundfil eller det ska till ordentliga grejor? Tror du att det funkar med original dosa eller ska jag prova med T3 dosan? Hoppas det ska funka med original :hihi Orkar inte skruva och tillverka nya fästen och hålla på... :hihi

Svårt att hålla upp trycket pga mottryck har jag iaf inte. Har 20 cm långt 3"-avgasrör :) Låter fint!

En sak som jag tycker är väldigt konstigt är att jag har inte rört någonting för att höja trycket. Kontrollerade om det fanns läckage idag, och det var tätt som en grodröv, så det pyser inte ut någonting någonstans. Wastegaten sitter fast. Det enda som har hänt är att det har blivit 10-15 grader varmare utomhus. Hade 1,1 bar innan och mer nu. Har fått byta munstycke till hi/low-switchen från 130 till 165 för att få ner trycket till 1,3 (innan det skenar iväg). Kan det verkligen skilja så mycket mellan varmt väder och kallt väder? Körde innan när det var 12 grader här och hade 1,1 bar. Satte in hojen i garaget och tog ut den igen när det var 27 grader, och helt plötsligt hade jag ett jäkla tryck :va

Edit: Skrev att wg satt fast. Dosan gör det, inte armen... såg att det kunde missuppfattas.

Last edited:
Kom på en sak till... skruvade ner grejorna lite halvt nyss och jag tycker att luckan öppnar alldeles för lite. Jag har ju spänt upp wastegaten som sören och så pyser jag upp till önskat tryck, men det kan ju vara så att jag har spänt wg:n för mycket så jag minskar slaget. Verkar vara så, tycker jag... därför det var så jobbigt att haka på stången på armen :hihi minskar man slaget med t.ex. 5 mm så gör det ju väldigt mycket på hur mycket luckan öppnas. Så skulle det väl kunna vara? Men då borde det ju funka om jag minskar "förspänningen" på wg:n (släpper efter lite) så slaget på stången blir vad det borde vara och stoppar i lite mindre munstycke i slangen till hi/low-switchen från Mc-xpress så jag pyser upp den lite mer eftersom jag sänker grundtrycket. Borde väl funka? :) Kan ju passa på och porta upp hålet till wg-luckan nu när jag ändå har det demonterat.

lahi skrev:
Kom på en sak till... skruvade ner grejorna lite halvt nyss och jag tycker att luckan öppnar alldeles för lite. Jag har ju spänt upp wastegaten som sören och så pyser jag upp till önskat tryck, men det kan ju vara så att jag har spänt wg:n för mycket så jag minskar slaget. Verkar vara så, tycker jag... därför det var så jobbigt att haka på stången på armen :hihi minskar man slaget med t.ex. 5 mm så gör det ju väldigt mycket på hur mycket luckan öppnas. Så skulle det väl kunna vara? Men då borde det ju funka om jag minskar "förspänningen" på wg:n (släpper efter lite) så slaget på stången blir vad det borde vara och stoppar i lite mindre munstycke i slangen till hi/low-switchen från Mc-xpress så jag pyser upp den lite mer eftersom jag sänker grundtrycket. Borde väl funka? :) Kan ju passa på och porta upp hålet till wg-luckan nu när jag ändå har det demonterat.

Förspänningen ska vara max 5 mm annars e fjädern för klen

har ett likadant aggregat och den gör oxå så, den började smygöppna vid 0,5 och var duktigt öppen vid 1kg men så spände jag så den började smygöppna vid 0,7 men då öppnar den inte mer än kanske 5mm som max.

Jag har aldrig hållt på med turbo så blev fundersam över hur det fungerar, trodde att laddar man 1kg så öppnar wastgaten vid just 1kg men så verkar det ju inte vara :va prylarna är iaf nya så det är knappast nått fel och jag har bara lekt med snurran på bänken änsålänge :) enligt GIK så kan man bara justera klockan 20% sedan måste man byta fjäder.

Antar att grejen med dom flashiga laddtryckstyrningarna man kan köpa är att dom bla håller det inställda trycket mer exakt

andersson turbo skrev:
Förspänningen ska vara max 5 mm annars e fjädern för klen
Ahaa... Ja, det kan ha varit så att jag hade liiiite mer förspänning... :hihi Men det går väl inte att byta fjäder i originaldosan? Man ska ju kunna få ihop det sen igen utan att det läcker överallt... då får jag kanske börja leta efter annan dosa, eller tror du det räcker att ha mindre förspänning (inom de 5 millimetrarna), porta hålet och pysa upp trycket lite extra med Marklund-switchen för att kompensera för det minskade grundtrycket?

lahi skrev:
Ahaa... Ja, det kan ha varit så att jag hade liiiite mer förspänning... :hihi Men det går väl inte att byta fjäder i originaldosan? Man ska ju kunna få ihop det sen igen utan att det läcker överallt... då får jag kanske börja leta efter annan dosa, eller tror du det räcker att ha mindre förspänning (inom de 5 millimetrarna), porta hålet och pysa upp trycket lite extra med Marklund-switchen för att kompensera för det minskade grundtrycket?

En bra "bondlösning" är att svetsa på en arm till på turbon i motsatt riktning
och där hänga på vanlig dragfjäder

Funktionen blir klockren men ser kanske lite grötigt ut

andersson turbo skrev:
En bra "bondlösning" är att svetsa på en arm till på turbon i motsatt riktning
och där hänga på vanlig dragfjäder

Funktionen blir klockren men ser kanske lite grötigt ut
Hehe, ja, det skulle jag kanske ta och prova! Jag är för bondlösningar! Bor ju nästan på landet själv :hihi Tackar för tipset :tummenupp Jag testar!

lahi skrev:

det borde funka att kapa upp wg:n på undersidan av membranet (där fjädern sitter) den är bara tät på åvansidan iaf! den där killen med suzuki 750:n som du länkade till i en annan tråd hade gjort så! :tummenupp

Tjena,har du kollat timningen av dina kammar?Hade en kund inne på min firma med skenande laddtryck på sin gsxr 1100 92a. Två firmor hade rotat med den o fått kammarna fel,märktes inget på tomgång eller så men skena utav helvete när han ladda på! efter en nogrann timning så ladda den perfekt! :banana
lahi skrev:
Hej!

madmagnus skrev:
det borde funka att kapa upp wg:n på undersidan av membranet (där fjädern sitter) den är bara tät på åvansidan iaf! den där killen med suzuki 750:n som du länkade till i en annan tråd hade gjort så! :tummenupp
Hmmm, ja, varför inte? Har inte tänkt på att det inte är tätt på undersidan.. missade det i länken också. Tackar för tipset! Ska kolla i dagarna om det är lämpligt att utföra samma operation på min wg :tummenupp Funkade ju kanon för snubben med 750:n! :banana

skitte skrev:
Tjena,har du kollat timningen av dina kammar?Hade en kund inne på min firma med skenande laddtryck på sin gsxr 1100 92a. Två firmor hade rotat med den o fått kammarna fel,märktes inget på tomgång eller så men skena utav helvete när han ladda på! efter en nogrann timning så ladda den perfekt! :banana
Hejhej!
Japp, timningen är korrekt, ligger på 105/105 lobecenter och det sägs vara det bästa för turboladdade gammelgixxers. Kontrollerade 5 gånger på raken själv och sen ver det en mc-mek som kollade det efteråt så det ska stämma! :hihi Men den funkade fint på 1,1 bar innan... utan att det skenade.. men det kan ju ha varit för att jag spänt upp wg för mycket så jag minskade slaget så luckan öppnar för lite för att evakuera alla avgaserna, och då skenar det.

Jahaja, då har jag skruvat i två dagar och inte fan funkar det för det... :huvet Jaja, nya tag imorgon! Jippiiiii :banana :rolleyes: Jag har portat wastegatehålet och svetsat på en extra arm på "luckarmen". Monterade en fettofjäder på den extra armen, minskade förspänningen till ett minimum och stack ut och gasade lite. För lågt tryck. Hem igen och meka, ut igen och hem igen och meka och ut igen och hem igen och meka osv. osv. osv. Totalt strax över 7 mil testkörningar, ungefär en halvmil varje gång, dvs. ca 15 besök i garaget för att rätta till grejor. Under ett av mina försök att haka på wg-armen skule en fd. polare hjälpa till med tryckluften och poff så var inte wg:n tät i membranet längre. Testade med en annan wastegate, fick bygga nytt fäste och ny arm med en jäkla z-böj på för att få plats. Ihop med det igen om ut och köra. 0,2 bar i grundtryck. Glömde extrafjädern. Hem, på med fjädern, och ut igen. Mer tryck, men boostcreepet Greger uppstod.. hem igen, spänna fjädern ytterligare, några rundor till, fortfarande boostcreep. Kom på att böjen på wg-stången flexar pga. offseten i sidled på armen. Dessutom ska den trycka mot en jättefjäder. Hade säkert funkat kanon om fjädern och armen till luckan hade suttit i linje med varandra. Sen fick jag en snilleblixt! Hade varit kanon om jag hade kunnat använda den gamla wg:n eftersom den har mycket högre grundtryck, och för att jag behöver inte ha en massa böjar mm på stången för att det ska få plats. Bara något krökt stång, men inte mycket. Jag öppnade den gamla wg:n (den som gick sönder) och såg att membranet som ligger klämt mellan över- och underdel bara hade ploppat ur sitt spår. Passade på att slänga i några brickor för att få upp grundtrycket. Epoxy i skarven (över och under) på med locket och banka ihop. På med en slang, lite tryckluft och inget bubblande i läcksökningssprejen någonstans i skarvar mm! Där satt den! Helt tätt!!! Det gick tydligen att göra så! Jag monterade bort den andra wg:n och skruvade dit den som jag lagade. Brickorna borde ge ett grundtryck på runt 0,8 bar ungefär. Sen pyser jag upp resten. Hade runt 0,6 utan brickor. Bättre än den andra som hade 0,2... Så nu sitter den där, minimal förspänning och redo för test imorgon!!! Funkar säkert inte, pessimist som man har blivit efter dessa dagarna.. men man kan ju alltid hoppas!

Funderade på en sak, hur långt slag ska wg:n ha? Tänkte att jag kanske minskade slaget på wg:n iom att jag slängde i brickorna... men det kan väl inte vara fjädern som avgör hur långt slag det ska vara? Dvs om fjädern går ihop helt? Det är väl när den översta skålen som fjädern ligger i går i huset på insidan vid den där "kragen". Ca 20 mm över där fästet sitter på en td04-dosa. Eller tänker jag fel nu?

heliac skrev:
Pass på så du inte spränger plenumen.. :hihi
:hihi Nja, ska försöka undvika det! Men iofs, nu kan den ju inte blåsa av längre, sitter fast med stag nu ju, så nästa steg blir kanske en plenumsprängning... :hihi Eller, nä, så mycket ska ju inte ladda... borde tåla 1,3 tycker jag... hoppas jag iaf! Höll hela dagen idag på 1,3 bar! Laddtrycksregleringen fungerar nu :banana Trycket har aldrig varit stabilare! Så det blev 20 mil idag, med många fullgasrepor :)

Det fungerade alltså med brickorna :tummenupp

Vad ligger bränsleförbrukningen på? Jag hade med mig 5litaren i ryggsäcken när jag var ute å grusbusa på KTM,en :hihi men hur illa är det med turbohojar? antar att det går åt "lite" extra sås

PD skrev:
Det fungerade alltså med brickorna :tummenupp

Vad ligger bränsleförbrukningen på? Jag hade med mig 5litaren i ryggsäcken när jag var ute å grusbusa på KTM,en :hihi men hur illa är det med turbohojar? antar att det går åt "lite" extra sås
Jajjemän :tummenupp Bonnmeck på högsta nivå, men det funkade! Ang. bränsleförbrukningen så dricker den mindre nu än den gjorde som sugmotor :va När jag körde sugis så drack den runt 0,85-0,9 blandad körning, och långkörning runt 0,7. Nu dricker den ca 0,8 blandad körning och då ingår några ordentliga repor också. Vid lugn körning har jag varit nere på 0,63! Konstigt egentligen.. har ju dubbla effekten och ligger ganska fett hela registret, runt 11 - 11,5:1 i lambda för säkerhets skull. Men den fläskar ju bara på ordentligt med soppa vid laddtryck, och där ligger man egentligen inte så ofta och länge. Men det gör ju inget att den dricker mindre! Känns bara konstigt...

Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande