Skenande A/F-ratio över 8.500rpm?!!

• Thread starter Thread starter TM
  • Start date Start date

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
Trampcyklar
Har en GSX-R 750 -04 med PowerCommander 3, Yoshimura slip-on och annat luftfilter (typ K&N), som jag fick bänkad av Dynostar på Gotland Ring.
Effekt & momentkurvan ser hyffsat normal ut för modellen, men A/F-ration skenar vid ~8.500rpm. Från att ligga mellan 12,5 - 14,5 under registret 4.000 - 8.000rpm så skenar den i taket till 18,0 (eller mer, skalan slutar där) vid 8.500rpm.

Jag pratade med Dynostar-killen och han menade att tjuvluft i avgassystemet generellt sett kunde påverka A/F-resultatet, men att kurvan då skulle ligga högre över hela registret och inte som i mitt fall skjuta i höjden vid ett visst varvtal.

Om jag förstått saken riktigt så verkar min hoj gå rejält torrt över 8.500rpm enligt mätningen och enligt mitt sätt att se på saken så borde den gå lite fetare på högre varv för att kompensera effekten av luffarturbon.
Är PC3:an åt skogen felmappad eller finns det någon annan förklaring (hojen går bra, har dock inte haft möjlighet att kolla stiften)?

Antingen felmappad, bränslepump eller bränslefilter är torsk. Men lixom, när du var på bänken - kunde inte dyno-operatören mappa in den åt dig?

Effekt & momentkurvan ser hyffsat normal ut för modellen, men A/F-ration skenar vid ~8.500rpm. Från att ligga mellan 12,5 - 14,5 under registret 4.000 - 8.000rpm så skenar den i taket till 18,0 (eller mer, skalan slutar där) vid 8.500rpm.

Jag pratade med Dynostar-killen och han menade att tjuvluft i avgassystemet generellt sett kunde påverka A/F-resultatet, men att kurvan då skulle ligga högre över hela registret och inte som i mitt fall skjuta i höjden vid ett visst varvtal...

IMHO - Om effekt- och momentkurva ser vettig ut (linjär upp till max) borde väl INTE det verkliga AF-värdet sticka iväg så in i bängen? Ett AF över 18 borde väl ge en märkbart klen hoj? Jämför man med de kurvor man hittar på nätet så verkar kurvorna märkbart påverkas av betydligt mindre förändringar. Brink - stämmer detta med Din erfarenhet?

Kolla av det Anders föreslår, och kanske även hur mappen påverkar styrsignalerna i aktuellt varvtalsområde. Men mina 2p hamnar ändå på att mätningen inte blev relevant (resonansproblem, tjuvluft etc)...

Antingen felmappad, bränslepump eller bränslefilter är torsk. Men lixom, när du var på bänken - kunde inte dyno-operatören mappa in den åt dig?

Nä, det var ju en DynoStar-bänk och inte en DynoJet så några möjligheter att pilla på PC:n fanns det tydligen inte.

Det där lär du ju få mappat....annars har du brända avgasventiler snart..

Funderar starkt på att lämna in den för genomgång samt bänkning.

IMHO - Om effekt- och momentkurva ser vettig ut (linjär upp till max) borde väl INTE det verkliga AF-värdet sticka iväg så in i bängen? Ett AF över 18 borde väl ge en märkbart klen hoj? Jämför man med de kurvor man hittar på nätet så verkar kurvorna märkbart påverkas av betydligt mindre förändringar. Brink - stämmer detta med Din erfarenhet?

Kolla av det Anders föreslår, och kanske även hur mappen påverkar styrsignalerna i aktuellt varvtalsområde. Men mina 2p hamnar ändå på att mätningen inte blev relevant (resonansproblem, tjuvluft etc)...

Ja, hojen går ju bra (jämförde med kompisens GSX-R 750 -05) hela vägen upp till varvstoppet (inga konstigheter under acceleration eller höga temperaturer). Tjuvluft borde ju ge sig till känna över hela registret tycker jag, att det plötsligt skulle uppstå vid 8.500rpm verkar lite märkligt (samma värden vid ommätning).

jag bänkade min zx6a här om dagen och om jag fattar rätt så gjorde min likadant som din, lamdavärdet sköt i taket så pass att det var omöjligt att det kunde vara så, mellan 7-10krpm, de bytte till en annan lamdagivare samt höll fast den med en tång för att det vibrerade väldigt mkt, de trodde att det var pga vibrationerna som den visade galet, för att den visade perfekt efter bytet och "fasthållningen". jag bänkade på MCxpress. så det kan ju vara pga samma orsak som din visade galet

jag bänkade min zx6a här om dagen och om jag fattar rätt så gjorde min likadant som din, lamdavärdet sköt i taket så pass att det var omöjligt att det kunde vara så, mellan 7-10krpm, de bytte till en annan lamdagivare samt höll fast den med en tång för att det vibrerade väldigt mkt, de trodde att det var pga vibrationerna som den visade galet, för att den visade perfekt efter bytet och "fasthållningen". jag bänkade på MCxpress. så det kan ju vara pga samma orsak som din visade galet

Det låter som en möjlig/trolig förklaring, vill minnas hojen börjar vibrera märkbart mer vid just det varvtalet.

...Ja, hojen går ju bra (jämförde med kompisens GSX-R 750 -05) hela vägen upp till varvstoppet (inga konstigheter under acceleration eller höga temperaturer). Tjuvluft borde ju ge sig till känna över hela registret tycker jag, att det plötsligt skulle uppstå vid 8.500rpm verkar lite märkligt (samma värden vid ommätning).

mmm, jag menade "tjuvluft" till lambdasonden (sabbad mätning), inte till insuget:) . Min gissning ligger mer åt JohanH:s håll - men visst kan det vara klokt att åka förbi någonstans och få detta verifierat.

Ha de!

mmm, jag menade "tjuvluft" till lambdasonden (sabbad mätning), inte till insuget:) . Min gissning ligger mer åt JohanH:s håll - men visst kan det vara klokt att åka förbi någonstans och få detta verifierat.

Ha de!

Jo, jag menade samma sak (skrev dock luddigt ser jag nu).
Tack för all input, skall kolla upp detta lite nogrannare (stiften bör väl vara en bra början antar jag)!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park