sken..., nja? hehe

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Sverige
Hoj
ER-6n -09
Kom å tänka på en sak...
För 2,5 år sen hade jag en CBR 600, den var försäkrad på mig, men kördes nästan mest av farsan än av mig, han körde dessutom omkull med den så den blev skrot... (Något försäkringsärende för själva hojen blev det inte då det endast var halvförsäkring. Nåja...)

Räknas det som skenförsäkring trots detta? Nja, troligen inte!

Om vi vänder lite på det, i år hade jag en R1a, den var försäkrad på farsan och körd bara av mig. För nu mera vågar jag verkligen inte låna ut den till honom...
Nåja, fortfarande bara halv försäkring!

Räknas det som skenförsäkring nu då? Det är precis samma fast tvärt om, skillnaden är att jag tjänar på det denna gång!

Troligen räknas det som skenförsäkring, vilket är väldigt konstigt tycker jag. Mygel. Eller är det inte så?

// Peter
 

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
suzuki dr650se -00
det är skenförsäkring om den är försäkrad på person 1 och körs av person 2
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Ehm... det är skenförsäkring i båda fallen fast den ena gången sparar vi andra pengar på det och denna gång förlorar vi pengar på det. Fast denna gång lär vi förlora bra mkt mer än vad vi sparade förra gången.
 

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
whitesnake skrev:
det är skenförsäkring om den är försäkrad på person 1 och körs av person 2
Jag är skriven på Banditen men den körs av mej OCH min fru, är det också skenförsäkring?

(två personer kan inte vara registrerad ägare så vad gör vi?)
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Fredde Meck skrev:
Jag är skriven på Banditen men den körs av mej OCH min fru, är det också skenförsäkring?

(två personer kan inte vara registrerad ägare så vad gör vi?)
Självklart inte, om du skulle skriva den på frugan för att få billigare försäkring däremot...
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Skriver man den på en annan än den som äger den (d v s den som pyntade slantarna och är huvudsaklig brukare) i syfte att få lägre premie är det skenförsäkring.

Om den som pyntade inte är den som kör: Köper din farsa hojen åt dig, står kvar som ägare och ni försäkrar den på honom utan att berätta för bolaget att det är du som kör den mest är det skenförsäkring. Berättar ni däremot för bolaget hur det ligger till är det en annan femma.

Försäkrar man hojen på någon annan än ägaren och huvudsaklige brukaren på ett sätt som gör att man får betala mer är det inte skenförsäkring utan bara pantat.

Kort guide: Kan du gå in till försäkringsbolaget och berätta precis hur det är utan att de tycker illa vara eller vägrar betala ut vid olycka är det inte skenförsäkring. Annars är det det.
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
HanneZ skrev:
Självklart inte, om du skulle skriva den på frugan för att få billigare försäkring däremot...
Vart går gränsen? Det är ju fortfarande en annan person som kör ett fordon som han/hon inte äger eller betalar för...
 

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
HanneZ skrev:
Ofan, vad är det för lammkött du fått tag på då eller? :hihi
Nja, kanske jag som är lite sliten.....(gubb försäkring, ingen under 30 får köra, men det går bra om det är en tjej :3freak )

LocDog skrev:
Vart går gränsen? Det är ju fortfarande en annan person som kör ett fordon som han/hon inte äger eller betalar för...
Samma hushåll
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Fredde Meck skrev:
Nja, kanske jag som är lite sliten.....(gubb försäkring, ingen under 30 får köra, men det går bra om det är en tjej :3freak )


Samma hushåll
Så det betyder alltså att man kan dela på en hoj (gemensam ekonomi) och inte skena.

Men om sonen köper en hoj och den står på farsan i samma hushåll så skenar man alltså inte. Det finns ju fb som erbjuder försäkringar där samtliga i hushållet får köra.

SirBarret skrev:
43min sen var det dags.....
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
LocDog skrev:
Men om sonen köper en hoj och den står på farsan i samma hushåll så skenar man alltså inte. Det finns ju fb som erbjuder försäkringar där samtliga i hushållet får köra.

Det är fortf. olagligt att skriva hojen på en som inte äger den.
 

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha * X
LocDog skrev:
Så det betyder alltså att man kan dela på en hoj (gemensam ekonomi) och inte skena.

Men om sonen köper en hoj och den står på farsan i samma hushåll så skenar man alltså inte. Det finns ju fb som erbjuder försäkringar där samtliga i hushållet får köra.

Såvitt jag har förstått/fått förklarat för mig så är det ok hos de flesta FB så länge man är skriven/folkboförd under samma adress Jag Bodde i ett flerfamiljshus DVS flera Lägenheter i samma villa som även min far stod skriven i, då var det ok att dela försäkring...( även om vi inte bodde ihop så delade vi ju add....)

Däremot kollade de upp en kompis när hans vart vandaliserad. den stod på han pappa, men brukades av honom, då kollade de upp vems konto pengarna kom ifrån vid betalningen av fordonet... som tur va så kom pengarna från pappans konto dvs ägarens, annars hade ingen ersättning utgått enligt dem.
DVS ägaren skall stå för fordonet, sen om många är bortskämda och får pappa att betala den så kommer de ju undan förstås
 

SuperMicke

█ █ █
Gick med
14 Feb 2004
Ort
Speed Triple
Hoj
Sörmland
Min hoj står på mig, jag har halvförsäkring, men ingen kör hojen.
Är det skenförsäkring?
Eller är det jag som är skenmotorcyklist?
:confused:
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
När skenförsäkringsnackskottsmaffian vaknar så kommer du få berättat för dig att försäkringstagare skall vara den som brukar fordonet mest. Allt annat innebär skenförsäkring, dvs då försäkringstagaren använder fordonet mindre än någon annan.

Sen om man anser det vara moraliskt rätt att skenförsäkra är enligt mig upp till var och en.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
kaZmur skrev:
När skenförsäkringsnackskottsmaffian vaknar så kommer du få berättat för dig att försäkringstagare skall vara den som brukar fordonet mest. Allt annat innebär skenförsäkring, dvs då försäkringstagaren använder fordonet mindre än någon annan.

Sen om man anser det vara moraliskt rätt att skenförsäkra är enligt mig upp till var och en.
Moraliskt rätt är det inte, sen om man skiter i moralen eller inte är väl en annan sak.
 

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha * X
SuperMicke skrev:
Min hoj står på mig, jag har halvförsäkring, men ingen kör hojen.
Är det skenförsäkring?
Eller är det jag som är skenmotorcyklist?
:confused:
Hmm förmodligen är du nog mer ute efter en garageförsäkring, eller att få upp
motiveringen till att prioritera hojåkning framför allt annat igen.
För inte låter du väl den stå orörd trots att du har tid :huvet
 

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Skåne
Hoj
Flera :P
Försäkringen måste tecknas av den vv registrerade ägaren till hojen annars är försäkringen ogiltig.

Vissa bolag som Länsförsäkringar m.fl är det ett krav att brukare/ägare av mc ska vara folkbokförda på samma address för att försäkringen ska gälla.

Allt finns ju att läsa i försäkringsvillkoren....
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
HanneZ skrev:
Moraliskt rätt är det inte, sen om man skiter i moralen eller inte är väl en annan sak.
Nej, det är sant. Dåligt formulerat av mig.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top