Skatungen update

Nyteknik skrev:
Kan det verkligen löna sig att köpa en billig skrothög (förlåt) som kräver nya (dyra) magnesiumhjul? Och förmodligen en hel del annat. :va

En honda rs250r kostade runt 260kkr 1996. Så ja, det kan löna sig att köpa billigt. Nu blev just den här så billig som man hade hoppats. Men Teddy har ändå fått med rätt mycket prylar som uppväger priset. Ett gäng kittade cylindrar osv.
 
Teddy skrev:
Nej, fälgarna kommer endast användas om de kan lagas ordentligt så att de är säkra. Det är inte helt lätt att hitta någon som har erfarenhet av att laga magnesiumfälgar. Om du eller någon annan känner till någon som har det så är det vänligt av er om ni hojtar till. Igår talade jag med Thomas Pallander (jag svänger mig här med hans namn bara sådär eftersom alla racerdiggare känner till, eller borde känna till, honom) som tipsade mig om någon firma i Stockholmområdet som heter ESV eller likande och en kille som heter Erik Lundin men han hade inget telefonnummer. En halvtimmes sökande på Google och Gula sidorna gav inget. Någon som har hört de namnen förut?

ESW heter firman och Rickard Wänqvist här i stan byggde delar av sin RD350-ram hos dem. Han vet nog var man kan få tag i dem, PM'a Rickard här på forumet så får du säkert lite kontaktuppgifter.
Såg ävern att Mange säljer hjul till RS250 för 10.000 kr paret, www.roadracing.nu
 
oFFkeFF skrev:
En honda rs250r kostade runt 260kkr 1996. Så ja, det kan löna sig att köpa billigt. Nu blev just den här så billig som man hade hoppats. Men Teddy har ändå fått med rätt mycket prylar som uppväger priset. Ett gäng kittade cylindrar osv.

Jo, en ny verkar något oekonomiskt. Jag tänkte snarare på en bättre begagnad utan sprickor, tejp och spackel.
 
Det är ju nästan så du får en annan att bli sugen på att ta tag i mysmeket på en gång, byta till stålomspunnet på en 7-8 timmar och fila fotpinnarna runda igen. Men jag känner även igen ångesten över att behöva ta tag i kåplagningsbiten så jag skjuter på det ett par veckor till.
Snygga handskar förresten, mekvänliga :tummenupp
 
Jag vill också ha en racer... :(
He he, jag skrev lite i din gästbok "GulSLÖaprilia"! :hihi
 
Under förmiddagen hade jag ett intressant samtal med Anders Hernström på Intera, ett företag i Stockholm som reparerar fälgar. Tack för tipset Sweedo! De har bl a erfarenhet av att laga magnesiumfälgar.

Anders tyckte att jag skulle slänga fälgarna och förklarade varför. De lagar gärna fälgbanan men hellst inte ekrarna av skäkerhetsskäl. Det värsta som kan hända om en lagad fälgbana går sönder är att man få pyspunka men en trasig eker kan göra att fälgen kollapsar.

Vanliga fälgar är mjuka, de tar upp stötar och slag och är praktiskt taget outslitliga. Magnesiumfälgar är annorlunda. Både legerade och smidda magesiumfälgar är stenhårda och är dåliga på absorbera den ständiga påfresting de utsätts för vilket leder till materialutmattning. Förr eller senare börjar de alltid spricka. En en bilfälg av magnesium modell race anser de har en livslängd på max 10000 mil. När fälgen väl börjat spricka kan man laga den men den kommer garanterat att ganska snart börja spricka igen. De har sett magfälgar med så lite som två säsonger på nacken som börjat spricka.

Ett annat problem med magnesium är att det krymper när det värms upp, när man svetsar alltså. En lagad eker skulle bli kortare och göra färgbanan oval.

Så där har ni det. Det kostar att ligga på topp och inget varar för evigt. Det är bara att lägga in fälgbyte i racebudgeten om man kör med magfälgar och det är dags för mig att jaga en bakfälg. Frågan är om man ska leta begagnat eller satsa på nytt...hmmm? Begagnade magfälgar med okänd historik är alltså inte mycket värda.
 
Finns det inte aluminiumfälgar av "OZ-typ" till RS? Jag skulle gärna betala lite vikt för garanterad hållfasthet.
 
Mattias skrev:
Finns det inte aluminiumfälgar av "OZ-typ" till RS? Jag skulle gärna betala lite vikt för garanterad hållfasthet.

Mindre gyrokrafter gör faktiskt under för väghållningen, mycket mer än man tror.
Man upptäcker det inte förrän man prövat.
Dessutom, tyngre bakfälg=sämre acc.
Köp en marchesini, de håller. och några 10000 mil kommer teddy garanterat inte upp med sin racer de närmsta åren.
Honda originalfälgar är marchesini som gör också och de har jag inte hittils sett några sprickor i.
 
Härligt att se nakenbilder, nästan så att man själv blir sugen på att mysmecka lite, men jag avvaktar i väntan på bättre garage.
 
Mattias skrev:
Trasig bakfälg (eller framfälg)=mer död.

Jepp, men hoppar man över att köpa gamla marvic-fälgar, samt kollar över sina fälgar ibland, så är risken väldigt liten.
Iofs så väger oz-alufälgen inte så mycket mer, men den var heller inte särskilt billig.
 
Jag vill också ha en skatunge :kär
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top