Skatungen update

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
För en tid sedan gjorde jag det som jag sagt åt andra att aldrig göra, jag gjorde upp en affär över telefonen och reste långväga för att avsluta den. Hojen jag köpte var...Skatungen!

Här hänger Skatungen, eller det som är kvar av den, i taket. Det krävs ett specialverktyg för att demotera motorn ur ramen varför den fortfarande sitter kvar. Hade detta varit en gatcykel hade jag varit allvarligt oroad över möjligheten att få ihop den igen. Skatungens konstruktion är löjligt enkelt, t o m jag klarar av att skruva isär och ihop den. Fantastico!
 

Bifogat

  • skatungen.jpg
    skatungen.jpg
    40.2 KB · Visningar: 208
Här är roliga lådan. Ljuddämpare, en Öhlinspump, lite styrhalvor, styrkronor och stam, några bromsok och så där. Allt var ruskitg skitigt. Det har tagit en del tid att göra rent delarna vill jag lova. Men då är det tur att...(fortsättning följer i nästa inlägg)
 

Bifogat

  • roligaladan.jpg
    roligaladan.jpg
    44.9 KB · Visningar: 144
...Fabbo Chrille m fl har lärt mig innebörden och vikten av mysmek. Tiden i garaget blir så mycket trevligare med lite mysik (observera stavningen), snus och kaffe. Jag passar på ölen tills vidare.
 

Bifogat

  • mysmek.jpg
    mysmek.jpg
    27.2 KB · Visningar: 116
Kaffe kommer man långt med när man sitter och pillar lite lagom effektivt på kvällarna.

Har du inte haft stereo i garaget tidigare så förstår jag att det har känts motigt men nu är du ju på gång! Ska bli kul att följa projektet...
 
Eftersom de inre gaffelbenen är trasiga har dessa demonterats så att de kan skickas på lagning. Ett klart mysjobb. Det är alltid lika trevligt när man får användning för den 32mm blocknyckel som man köpt enbart för detta arbetsmoment.
 

Bifogat

  • gaffelben.jpg
    gaffelben.jpg
    36.7 KB · Visningar: 98
Det var på tiden med en uppdatering! Ser kul ut men vad var det där med specialverktyg för att få ut motorn ur ramen? Är det så illa på Hynda alltså?
De rengjorda prylarna såg verkligen extremt rena ut, gött putsat! Hur många Brakleenburkar har det gått åt?
 
Se där! Två avgaspipor, lagom förbehandlade och maskerade i väntan på lite färg.
 

Bifogat

  • avgasror.jpg
    avgasror.jpg
    23.2 KB · Visningar: 114
Ett stycke luftburk lagad med glasfiber. Den var tidigare ihoplappad med silvertejp (såklart!) vilket är ett ganska korkat val då bensin som förr eller senare hamnar i luftburken löser upp klistret till en kladdig yta som sjävla tejpen bara halkar omkring på och sen har man lösa bitar silvertejp överallt. Tyvärr syns lagningarna lite dåligt på bilden.
 

Bifogat

  • luftbox.jpg
    luftbox.jpg
    29.9 KB · Visningar: 85
Teddy skrev:
...Fabbo Chrille m fl har lärt mig innebörden och vikten av mysmek. Tiden i garaget blir så mycket trevligare med lite mysik (observera stavningen), snus och kaffe. Jag passar på ölen tills vidare.

Och så har di lärde tvistat om vad kärlek är i flera hundra år.
(Jag har i och för sig alltid vetat, det lärde EM mig .)

Veckotidningar, TV-program, insändare, debatter.
Och allting helt i onödan eftersom Teddy sammanfattar det ordet med en enda bild. Det där mina vänner, är KÄRLEK.

Jag har av ngn outgrundlig anledning bara haft radio i garaget, kanske mest pga snålhet. I söndags lättade jag på lädret och köpte en CD-radio på Clas Ohlson för 299:-. (När jag väl handlar snålar jag inte!)
Vips kom jag mycket närmare min kontroll av ventilspelet. Kylare, avgassystem, luftburk, förgasare bara flög av och mysfaktorn var runt 670%.
 
Jag var bara tvungen att prova den nyinköpta burken med svart, matt fälglack från Biltema så båda framfälgarna gjordes rena och fick var sin dusch färg. Resultatet blev väl sådär, m a o helt ok för racing.
 

Bifogat

  • f_falg.jpg
    f_falg.jpg
    49.1 KB · Visningar: 143
Här är den ena av två bakfälgar, båda med sprickor i ekrarna längst in mot navet. Sprickorna är små och svåra att upptäcka om man inte tittar noga. Ekrarna har en U-profil där öppningen ligger åt höger, samma håll som bilden är tagen från. Sprickorna finns på på exakt samma ställe på de flesta ekrarna på båda fälgarna, på den bakre delen av U'et (sett ur rotationsrikting) där mitt finger pekar.
 

Bifogat

  • b_falg.jpg
    b_falg.jpg
    44 KB · Visningar: 148
Rysarhögen, ett berg av begagnade kåpor. Rysare är de inte för att de är hopplösa utan för att jag lagat kåpor tidigare. Alla som rengjort, förbehandlat, lagat och lackat kåpor vet vilket jävla mastonontarbete det är. Förvisso finns det ett helt nytt kåpset som bara är att lacka och slänga på men det känns som fel väg att gå liksom. För när man kraschar (och det kommer jag garanterat att göra) då står man där med tre trasiga kåpset. Nä, de trasika kåporna måste lagas. Ett av kåpseten är riktigt idiotlagat. Ingen galsfiberväv, bara finspackel utan härdare! Spacklet är fortfarande mjukt och kan karvas bort med kniv.
 

Bifogat

  • kaphog.jpg
    kaphog.jpg
    51.8 KB · Visningar: 74
Teddy, nu är jag visserligen en riktig kärring i vissa avseenden rörande onödigt risktagande där svåra kroppskador ligger nära till hands, men du tänker väl inte köra med de fälgarna? Utmattningsskador i metall är inte något att leka med.

Edit/ För den som tycker att jag fegar:
300m lastfartyg går rakt av.
Flygplan slits i bitar.
Oljeplattformar, som får Sveriges största landbaserade byggnader att se ut som lego,tappar plötsligt stora delar av strukturen och kantrar så fort att ingen hänger med.
Bilfälgar lossar trots att navet fortfarande sitter fastskruvat.

Nästan ALLT sådant börjar med en hårfin spricka som kan växa extremt långsamt i början.
 
Last edited:
Nej, fälgarna kommer endast användas om de kan lagas ordentligt så att de är säkra. Det är inte helt lätt att hitta någon som har erfarenhet av att laga magnesiumfälgar. Om du eller någon annan känner till någon som har det så är det vänligt av er om ni hojtar till. Igår talade jag med Thomas Pallander (jag svänger mig här med hans namn bara sådär eftersom alla racerdiggare känner till, eller borde känna till, honom) som tipsade mig om någon firma i Stockholmområdet som heter ESV eller likande och en kille som heter Erik Lundin men han hade inget telefonnummer. En halvtimmes sökande på Google och Gula sidorna gav inget. Någon som har hört de namnen förut?
 
Teddy skrev:
Nej, fälgarna kommer endast användas om de kan lagas ordentligt så att de är säkra. Det är inte helt lätt att hitta någon som har erfarenhet av att laga magnesiumfälgar. Om du eller någon annan känner till någon som har det så är det vänligt av er om ni hojtar till. Igår talade jag med Thomas Pallander (jag svänger mig här med hans namn bara sådär eftersom alla racerdiggare känner till, eller borde känna till, honom) som tipsade mig om någon firma i Stockholmområdet som heter ESV eller likande och en kille som heter Erik Lundin men han hade inget telefonnummer. En halvtimmes sökande på Google och Gula sidorna gav inget. Någon som har hört de namnen förut?
Kolla med INTERA Teddy.
De lagar fälgar men jag vet inte hur duktiga de är på magnesium.
 
Teddy skrev:
Nej, fälgarna kommer endast användas om de kan lagas ordentligt så att de är säkra. Det är inte helt lätt att hitta någon som har erfarenhet av att laga magnesiumfälgar. Om du eller någon annan känner till någon som har det så är det vänligt av er om ni hojtar till. Igår talade jag med Thomas Pallander (jag svänger mig här med hans namn bara sådär eftersom alla racerdiggare känner till, eller borde känna till, honom) som tipsade mig om någon firma i Stockholmområdet som heter ESV eller likande och en kille som heter Erik Lundin men han hade inget telefonnummer. En halvtimmes sökande på Google och Gula sidorna gav inget. Någon som har hört de namnen förut?

ESV tillverkade racerchassin tidigare och gör det väl iofs kanske fortfarande till SoS-projekt.
Kan fråga knota om hans nummer.
Har du vart förbi Johan med dem ännu?
 
Teddy skrev:
Nej, fälgarna kommer endast användas om de kan lagas ordentligt så att de är säkra. Det är inte helt lätt att hitta någon som har erfarenhet av att laga magnesiumfälgar. Om du eller någon annan känner till någon som har det så är det vänligt av er om ni hojtar till. Igår talade jag med Thomas Pallander (jag svänger mig här med hans namn bara sådär eftersom alla racerdiggare känner till, eller borde känna till, honom) som tipsade mig om någon firma i Stockholmområdet som heter ESV eller likande och en kille som heter Erik Lundin men han hade inget telefonnummer. En halvtimmes sökande på Google och Gula sidorna gav inget. Någon som har hört de namnen förut?

Erfarenheten säger att det inte funkar att laga dom, de spricker direkt igen... :(

Släng fälgen i en brasa istället, blir skithäftigt när den tar eld :fyllisar :yoparty :brinnerup :hihi
 
Sweedo skrev:
Kolla med INTERA Teddy.
De lagar fälgar men jag vet inte hur duktiga de är på magnesium.

De finns på: http://www.intera-sverige.se/ och är duktiga men jag vet inte heller om de håller på med magnesium.

Jag lämnade in en en konstig metallbit (cylinder) där och svaret jag fick var att de skulle fixa det om de kunde fastställa vilken sorts legering det var, eftersom olika legeringar har olika smältpunkter osv... Resultatet blev kanon. Trots att den norrländska verkstaden pajjat cylindern ordentligt innan. Tur att de bästa och mest seriösa hantverkarna finns i Stockholm...

//Chribba
 
Nyteknik skrev:
Kan det verkligen löna sig att köpa en billig skrothög (förlåt) som kräver nya (dyra) magnesiumhjul? Och förmodligen en hel del annat. :va

Det tror jag nog, bara motorn är värd en hel del. De som kör superkart skulle säkert kunna tänka sig att hosta upp skapligt mycket för en RS250 motor :gnissla .
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top