Skatteverket bankrutt

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Skatteverket behöver tillskott på 400 miljoner för att kunna upprätthålla en god kontrollnivå utan större personalminskningar. Nu ser det äntligen ut som om de dåliga tiderna kan komma oss medborgare till gagn.:) Staten har inte längre resurser att råna oss på våra surt förvärvade slantar.:lol

Undrar om Mona kommer att ta pengar från välfärden för att ha råd med de skattehöjningar hon så vänligt lovat oss efter valet.:rofl

http://www.sr.se/EKOT/artikel.asp?artikel=3565681

Fast genom en skattehöjning så får väl skatteverket in mer pengar!?
Mer i statens kassa, mindre i invånarnas...

I min värld vore det ju roligt om skatteverket fick casha in mer till staten från bl.a "nolltaxerare"/ kriminella som kommer oss medborgare till gagn . Inför hösten känns det skönt att det blå laget verkar vara det lag med minst antal fans i Sverige :D

Jag tror i och för sig varje investerad krona i Skatteverket ger väldigt god utdelning, till skillnad från i princip alla andra verksamheter Partiet tvingat på oss.

Jag tror i och för sig varje investerad krona i Skatteverket ger väldigt god utdelning, till skillnad från i princip alla andra verksamheter Partiet tvingat på oss.

Frågan är om det finns pengar att investera och var dessa skall tas ifrån. Själv hyser jag inga tvivel om att mer pengar till Skatteverket prioriteras högre än exempelvis pengar till att renovera det av tjälskott numera förstörda vägnätet.

Nu måste jag nog faktiskt försvara Partiet lite... Skatt är ingen socialdemokratisk uppfinning även om Partiet har förädlat konsten att råna människor på deras tillgångar på ett i världshistorien oöverträffat sätt. Ungefär som sheriffen i Nottingham. Om honom kan man säga mycket, men sosse...:va

Frågan är om det finns pengar att investera och var dessa skall tas ifrån. Själv hyser jag inga tvivel om att mer pengar till Skatteverket prioriteras högre än exempelvis pengar till att renovera det av tjälskott numera förstörda vägnätet.

Jag tror att för varje krona du petar in i Skatteverket så får staten in fler tillbaka, ROI du vet. De behöver alltså inte tas någonstans ifrån, staten kan låna dem t.ex. Alternativt kan vi sluta ta emot "flyktingbarn" i 35-årsåldern, då vore de 400 miljonerna en piss i Mississippi.

Partiet har förädlat konsten att råna människor på deras tillgångar på ett i världshistorien oöverträffat sätt.

Precis min poäng, och värre skall det bli när de även får tillbaks den formella makten. Bestämt har de gjort hela tiden, förstås.

Läser man igenom texten i artikeln verkar de inte vara helt ense om var skon klämmer.

Precis som om Rot-avdraget skulle få skatteverket på knäna? Det är skrattretande att läsa. Däremot vet jag att det förekommer mycket "fusk". Tydligen kan man äga två procent av en bostad och söka rotavdrag. Det är rätt befängt att man ska kunna göra så.

Det ligger nog mer i påståendet att man satsat hårt på it-lösningar, lagt ner kontor och haft höga pensionsavsättningar.

Skatteverket har nog fler liv än en katt. Man kommer säkert att se till att de får de resurser som krävs. Vore rätt förödande för skattemoralen i landet om det framgick mellan raderna att de inte har resurser nog att granska medborgarna. Då skulle nog fusket snart hamna på grekernas nivå.

Vem är ansvarig för staten?

Nu låter det som om du fiskar efter nåt kvasifilosofiskt svar om att det är foket som är staten och att vi därigenom är ansvariga.

Så är dock inte fallet, jag är ute efter en person som vi kan ge nordkoreansk behandling.

Jag tror att för varje krona du petar in i Skatteverket så får staten in fler tillbaka, ROI du vet. De behöver alltså inte tas någonstans ifrån, staten kan låna dem t.ex. Alternativt kan vi sluta ta emot "flyktingbarn" i 35-årsåldern, då vore de 400 miljonerna en piss i Mississippi.

Jamenvilkenbraidé. Vi ger fan i att hit flyktingar så har staten bättre råd att råna oss på än mer pengar. Frågan är vad staten då skall ha dessa slantar till. Hjälpa flyktingar innan de blir flyktningar kanske?

nordkoreansk behandling.

Låter nästan lika fräckt som colombian neck tie.:)

Last edited:
Nu låter det som om du fiskar efter nåt kvasifilosofiskt svar om att det är foket som är staten och att vi därigenom är ansvariga.

ofta tjatas det om staten, har inte riktigt kommit underfund med vem staten är, är det en robot?

Så är dock inte fallet, jag är ute efter en person som vi kan ge nordkoreansk behandling.

ok, hur ska vi hitta den personen?

Last edited:
Jag tycker lite synd om skatteverket, kan inte vi ge en extra tusenlapp var så att den kan fortsätta kolla att vi betalar in skatt :tungan

ofta tjatas det om staten, har inte riktigt kommit underfund med vem staten är, är det en robot?

ok, hur ska vi hitta den personen?

Staten är vi men ändå inte så staten är staten, som ett gigantiskt företag som inte är registrerat som ett företag då den inte betalar skatt :tungan Staten är den som ger och tar, fast du kan inte gå och klaga/be hos den då staten är utspridd. Vem kontrollerar staten? tja staten kontrollerar sig själv. Staten är staten, den är där men inget man riktigt kan ta på eller prata med :tungan Staten finns ingenstans men på samma gång finns den överallt, lite som gud ungefär :gnissla Staten bryr sig inte om pengar men på samma gång vill den ha mer pengar, staten måste ha pengar för att överleva. Så staten är ungefär som ett svart hål som behöver energi för att överleva. Fast energi är inte allt, kontroll är lika viktigt så vi får översätta kontroll till en del av energin också. Staten är ständig tills den uppslukats av en superstat som är mer mäktig än vad staten är för tillfället :gnissla

Nu har de räknat ut det. Vi skall nu behöva betala för ynnesten att ha med Skatteverket att göra. Fyfan. :mad:
http://www.dn.se/ekonomi/skatteverket-vill-ta-betalt-for-tjanster-1.1065797
Tyst godkännade av deklarationen är ju annars fint. Slut med skattesmitning genom att inte lämna in deklarationen. Borde bli jobbigt för en och annan som hittills föredragit att minimera kontakten med Skatteverket.:)
Här är en bra konsekvens av dålig ekonomi annars. Frysta taxeringsvärden.
http://sverigesradio.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=3575388

Back