Skattetabell

tr3ge

Medlem
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Honda CBR 600 F-sport -01
Hej alla glada nationaldagsfirare :)

Jag sitter å funderar lite ang. min skattetbell. Jag extraknäcker lite på helger på en bildelskedja (inte biltema ;)) och då står det sen på lönespecen att min skatt dras efter tabell 32. Pratade då lite med min tjejs mamma ang. det och hon sa att jag kunde byta tabell? :confused:

Hon menade att tab.32 var om man jobbade heltid, vilket jag inte gör. att ja skulle byta till en lägre tabell å så få lägre skatt??

Finns det någon i den stora internetsfären som kan hjälpa mig?? :)

Stanna kvar i tabell32 så får du skatteåterbäring istället

får jag verkligen det?? :confused: är så totalt oinsatt i skatten öht. menar, dras det rätt skatt från tabell 32 och inte för mycket skatt, då lär jag ju inte få ngt tillbaka?? eller ?! :D make my day!

tack för snabbt svar btw!

Skatten beräknas på lönen så om du jobbar lite men har bra betalt kan tabell32 vara rätt men när kalenderåret är till ända sammanställs hela din inkomst det året och då får du tilbaka den skatten som du betalt för mycket alternativt får du betala in ytterligare skatt om du betalt för lite under året.

jobbar du över 160 tim/mån med tabell 32 så betalar du för lite skatt och komemr få restskatt nästa år (beroende på vad det är för marginaler)

jag har två jobb, måste ringa ekonomi avdelningen och be dom höja min skatt

Du kan be arbetsgivaren att dra mer eller mindre skatt, i slutet kommer du betala rätt ändå. De pengar som dras som skatt på din lön hamnar på ett konto som tillhör "dig" hos skatteverket, i slutet av året kommer det räknas ut exakt hur mkt du ska betala i skatt i förhållande till vad du har tjänat, och då tar de pengarna från "ditt konto". Finns det inte tillräckligt där får du restskatt. Finns det för mycket får du skatteåterbäring.
Så vilken skattetabell du tillhör är mest för att du ska slippa massa strul i efterhand. Drar de för mycket kommer du ju få tillbaka det när du minst väntar dig det, och lite extra pengar är aldrig fel :)

Tjänar du mindre än 18000/år (tror jag det är) kan du begära jämkning och slipper betala någon skatt alls.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...