EDIT:
Ska jag själv dra bort de 9000 kr eller görs det automagiskt i deklarationen?
EDIT 5111sjuttiotolv: Det gjordes automatiskt för när jag gjorde skatteuträkning igen så vart det 5000 extra pålagt.
GÖÖÖTTT
Du skriver in den total kostanden för åkandet. För att citera mig själv så är det altså 16724 kr som man skriver in i deklarationen.
226 dagar x 18,5 kr/mil x 4 mil fram och tillbaks = 16724 kr. Här måste man ta bort 9000 kr. Vilket ger dig 7724 kr kvar. Beroende på inkomst slipper du skatta 33/50% på dessa pengar. Det ger dig ca 2500-3500 kr i avdrag.
Sen finns det ju en del som kan ta två vägar till jobbet, en som tar 30 min och är 4 mil och en som tar 25 minuter men är 5 mil. Om du nu brukar ta den längre vägen, som blir snabbare pga mindre trafik och högre hastighet på vägen så ring in och fråga så att det är okej att dra av för denna vägen. Tänk på att ta namnet, för och efternamn på personen du pratar med, samt datum och klockslag. Ifall det skulle bli så att de stickprovskollar dig, så kan du referera till att Magda Persson, klockan 16,00 den 15 mars 2012 sa detta till dig. Ring gärna igenom Skype och spela in samtalet ifall du har möjlighet till det. Eller ring på högtalartelefon och spela in det med mobilen.
Hade en kompis, du vet den där kompisen man alltid har som gör allt "dumt"
Han hade ett jobb där han körde egen bil i tjänst utan milersättning från företaget (han fick pröjsa egen soppa i jobbet helt enkelt). Milersättningen där var att företaget räknande av de där 18.5 milen som du inte skattade för "direkt" på lönen istället för att ta ut det till sommaren. Så egentligen hade han ingen justering på deklarationen att göra. Dock ringde han till skattemasen 3 gånger och frågade om hur det låg till. 3 gånger kom de fram till att han kunde dra av de här pengarna igen, och 3 gånger hade de fel. Så han antecknade ner namnen på de han pratat med och drog av pengarna igen. Då hade han fått tillbaks 66% av det han kört i tjänsten, istället för 33% som han borde.
Nu blev han inte kollad, men hade han blivit det hade han tre namn att referera till och säga att det var deras egen personal som sa att han kunde göra det. Det värsta de kan göra då är att säga att deras personal hade fel och åtgärda misstaget. Felet ligger ju inte på min kompis sida, utan på skatteverkets.