Skattemasen förstör hela mitt år!!!

Precis! Det har kostat mig och alla andra som betalar skatt så att du
kan studera. Hur finansieras utbildningsväsendet tror du?
"Statlig stöld"?. Betalar du statlig skatt öht?.
Det mesta du betalar i skatt är ju kommunal skatt, inget som staten har något att göra med.

Kommunerna är bara underdivisioner till staten. Om det är staten själv eller någon av dess paraply-organisationer som drar in pengarna kan jag inte se som relevant. Oavsätt om jag vill eller inte får jag finna mig i att bli bestulen. Alltså bör jag rimligen också använda systemet. Även om jag tycker det är ett ineffektivt system som blivit ett råttbo av regleringar.

Ja, skatteverket, eller vår nuvarande högerregering är ju väldigt generösa med avdrag vad det verkar. Kan som egenföretagare dra av egenavgifterna från resultatet i min firma, samt dessutom begära nedsättning av dessa. Den som klagar på skatteklimatet som egenföretagare i dagens läge måste vara grovt egoistisk, jag betalar ju knappt någonting i skatt, känns det som.

Intressant fotnot ang egenavgifterna för övrigt: Alliansen har sänkt egenavgifterna med några procentenheter sen de kom till makten men vad som inte sägs är att den sänkningen har skett uteslutande genom minskad sjukförsäkringsavgift och arbetsskadeavgift. De har faktiskt tom haft mage att höja den "allmänna löneavgiften" som alltså är en ren skatt, och som inte kommer arbetsutföraren till godo, till skillnad från merparten av egenavgifterna, med nästan motsvarande procentenheter. Konstigt nog inga tidningar som skriver om det.

EDIT:
Ska jag själv dra bort de 9000 kr eller görs det automagiskt i deklarationen?

EDIT 5111sjuttiotolv: Det gjordes automatiskt för när jag gjorde skatteuträkning igen så vart det 5000 extra pålagt.
GÖÖÖTTT

Du skriver in den total kostanden för åkandet. För att citera mig själv så är det altså 16724 kr som man skriver in i deklarationen.

226 dagar x 18,5 kr/mil x 4 mil fram och tillbaks = 16724 kr. Här måste man ta bort 9000 kr. Vilket ger dig 7724 kr kvar. Beroende på inkomst slipper du skatta 33/50% på dessa pengar. Det ger dig ca 2500-3500 kr i avdrag.

Sen finns det ju en del som kan ta två vägar till jobbet, en som tar 30 min och är 4 mil och en som tar 25 minuter men är 5 mil. Om du nu brukar ta den längre vägen, som blir snabbare pga mindre trafik och högre hastighet på vägen så ring in och fråga så att det är okej att dra av för denna vägen. Tänk på att ta namnet, för och efternamn på personen du pratar med, samt datum och klockslag. Ifall det skulle bli så att de stickprovskollar dig, så kan du referera till att Magda Persson, klockan 16,00 den 15 mars 2012 sa detta till dig. Ring gärna igenom Skype och spela in samtalet ifall du har möjlighet till det. Eller ring på högtalartelefon och spela in det med mobilen.

Hade en kompis, du vet den där kompisen man alltid har som gör allt "dumt" :)

Han hade ett jobb där han körde egen bil i tjänst utan milersättning från företaget (han fick pröjsa egen soppa i jobbet helt enkelt). Milersättningen där var att företaget räknande av de där 18.5 milen som du inte skattade för "direkt" på lönen istället för att ta ut det till sommaren. Så egentligen hade han ingen justering på deklarationen att göra. Dock ringde han till skattemasen 3 gånger och frågade om hur det låg till. 3 gånger kom de fram till att han kunde dra av de här pengarna igen, och 3 gånger hade de fel. Så han antecknade ner namnen på de han pratat med och drog av pengarna igen. Då hade han fått tillbaks 66% av det han kört i tjänsten, istället för 33% som han borde.

Nu blev han inte kollad, men hade han blivit det hade han tre namn att referera till och säga att det var deras egen personal som sa att han kunde göra det. Det värsta de kan göra då är att säga att deras personal hade fel och åtgärda misstaget. Felet ligger ju inte på min kompis sida, utan på skatteverkets.

Nu blev han inte kollad, men hade han blivit det hade han tre namn att referera till och säga att det var deras egen personal som sa att han kunde göra det. Det värsta de kan göra då är att säga att deras personal hade fel och åtgärda misstaget. Felet ligger ju inte på min kompis sida, utan på skatteverkets.
Men han lär ju bli den som åker på smällen iaf. Att skatteverket skulle ge sig i en sådan tvist är ju mer eller mindre omöjligt!

Jag har tagit för vana att be arbetsgivaren betala in lite mer skatt varje månad, då slipper man såna där överraskningar och får tillbaka en 30k varje år istället.

Jag har tagit för vana att be arbetsgivaren betala in lite mer skatt varje månad, då slipper man såna där överraskningar och får tillbaka en 30k varje år istället.

Jag gör i princip samma sak - skiter i att jämka på bolån. Enda sättet att lyckas spara deg är att aldrig få cashen i nävarna ;)

Ni som vill spara pengar, begär om utträde ur Svenska kyrkan om ni inte redan gjort det. Sparar mig en del pengar varje år. Runt 1% mindre i skatt, och där kan jag faktiskt säga att jag inte använder deras tjänster:D

Jag kommer antagligen att göra lite extra avdrag för utgifter i jobbet, traktamente, reseersättning men jag vet inte om jag ens pallar med att fibbla. Får ändå pengar tillbaka så jag kan ha semester i år, för första gången på länge!

Men han lär ju bli den som åker på smällen iaf. Att skatteverket skulle ge sig i en sådan tvist är ju mer eller mindre omöjligt!

Han åker på smällen med skatteverket kommer inte orka tvista om det? Jag är inte riktigt hur du tänkte med i logiken där?

Om han åker på smällen som du säger, så betyder det ju att skatteverket säger "Okej, du har dragit av för saker som du inte får och vår personal har haft fel. Det skiter vi dock i och ger dig dryga byter och svartlistar dig, även att det är vår egen personal som uppmuntrat dig att begå brottet...

Verkar grymt ologiskt?

Han åker på smällen med skatteverket kommer inte orka tvista om det? Jag är inte riktigt hur du tänkte med i logiken där?

Om han åker på smällen som du säger, så betyder det ju att skatteverket säger "Okej, du har dragit av för saker som du inte får och vår personal har haft fel. Det skiter vi dock i och ger dig dryga byter och svartlistar dig, även att det är vår egen personal som uppmuntrat dig att begå brottet...

Verkar grymt ologiskt?

Han åker nog inte på smällen men får antagligen bara det han har rätt till och skatteverket får skämmas.

Det är inget brott att försöka göra avdrag, antingen godkänner dom avdragen eller inte, i värsta fall blir man granskad och kan man då inte styrka avdragen med kvitton så underkänns dom.

Brottsligt blir det först när du försöker att göra avdrag med hjälp av ex. förfalskade kvitton.

Det är inget brott att försöka göra avdrag, antingen godkänner dom avdragen eller inte, i värsta fall blir man granskad och kan man då inte styrka avdragen med kvitton så underkänns dom.

Brottsligt blir det först när du försöker att göra avdrag med hjälp av ex. förfalskade kvitton.

Skulle precis skriva det inlägget. Tror du gjorde det bättre ändå.

Citerar en bekant; "Du måste bara vara så smart att du kan bevisa att du är så dum att du inte begrep bättre".

Jag är inte kreativ nog till att komma på saker att prova dra av för.

Nja, att yrka avdrag man ej har rätt till kan föranleda till att skattetillägg påförs.
Inom förvaltningsrätten, gäller i de flesta fall omvänd bevisbörda, d.v.s att du skall bevisa att det är som du säger att det är medans motparten, t ex. SKV inte behöver bevisa att det är så eller så...

Ska man vara glad för pengarna, eller ska man vara bitter för alla timmar/mil man har spenderat i bilen till och från jobbet :va

Glad för pengarna!!!

Ja, man får väl vara det. Blir ju 10k+ iaf :)

... sen kom jag på att det är dags att ställa fram klockan i helgen.
Roligt att börja 05 på söndag. :gnissla
Men man får väl tänka $$$ när man ligger och cruisar på motorvägen.

Nja, jag vet att du kan detta så jag ska inte säga emot dig, men man kan ju göra avdrag man har rätt till men kanske inte kan styrka.
Om du exempelvis har cyklat till jobbet istället för att ta bilen så kan aldrig SKV veta det men du har naturligtvis inga bensin-notor att visa upp så avdraget underkänns om man blir granskad, att SKV i det läget skulle ta till skattepålägg är högst osannolikt,
Listan på liknande kan göras hur lång som helst, skyddskläder, verktyg osv.

Om du hade haft möjlighet att välja, skulle du välja bort att betala skatt mot att låta bli att nyttja de faciliteter som skattemedlen bekostar?

Sent from my ST17i using Tapatalk

Var det inte du som jobbade på kryssningsfartyg? Hur mycket svensk skatt betalar du då? Mest nyfiken...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park