Skattemasen förstör hela mitt år!!!

Om du hade haft möjlighet att välja, skulle du välja bort att betala skatt mot att låta bli att nyttja de faciliteter som skattemedlen bekostar?

Sent from my ST17i using Tapatalk

Då jag måste använda bilen är det en omöjlighet. Dessutom har jag ju studerat vilket kostat. Om jag hade valt ett annat system om jag fick välja? Absolut.

Jo men nu referarade han på glädjen utav vad som stod i aftonhoran.
Det var ju på skatteverkets sida chocken!!! Kom.

Inte alls! Då har jag vart otydlig! Aftonblad fick mig inte att tro att jag skulle få skatteåterbäring eller så. Det enda aftonbladet har gjort i detta sammanhang var att informera mig om att man kunde deklarera från och med kl 0700 i morse. Sen var glädjetankarna från att jag var övertygad om att allt stod rätt till, vilket det sen i slutändan inte gjorde.

Besök liberalapartiet.se så får du en hyffsad bild.

Ok, det ska jag göra vid tillfälle.

Personligen ser jag nyttan med skatt, vågar knappt ens tänka på vad min utbildning skulle kostat om jag hade varit tvungen att bekosta den själv. Exempelvis.

Jag kan inte logga in på min Inkomsdeklaration :glömdet
Tekniskt fel på server

Ok, det ska jag göra vid tillfälle.

Personligen ser jag nyttan med skatt, vågar knappt ens tänka på vad min utbildning skulle kostat om jag hade varit tvungen att bekosta den själv. Exempelvis.

Kollade precis, för en icke EU-medborgare skulle min utbildning kosta 500.000.

Jag ställer mig väldigt tveksam till att jag skulle ha gått den utbildningen och det skulle inneburit att jag varit tvungen att slanta in en halv miljon för att gå den. Dock med facit i hand hade investeringen betalat sig.

Kollade precis, för en icke EU-medborgare skulle min utbildning kosta 500.000.

Jag ställer mig väldigt tveksam till att jag skulle ha gått den utbildningen och det skulle inneburit att jag varit tvungen att slanta in en halv miljon för att gå den. Dock med facit i hand hade investeringen betalat sig.

man får ett nytt hjärta för 1200 spänn!!!

Tänkte väl det =)
Kom in tillslut iaf :tummenupp
+ nästan 10k :banana

Undrar om det blir någon skillnad med resor till o från arbetet:)

Det beror ju på hur långt du har så klart. Som mest har jag gjort avdrag på 45k i resor på ett år, hade ca 6 mil enkel resväg till arbetet. Kan ha varit i överkant men med jour och många kortare arbetsdagar samt övertid så drog det iväg.
45k i avdrag ger ju dock inga 45k i handen dessvärre, då hade det varit lite roligare att deklarera.

...Dessutom har jag ju studerat vilket kostat...
Precis! Det har kostat mig och alla andra som betalar skatt så att du
kan studera. Hur finansieras utbildningsväsendet tror du?
"Statlig stöld"?. Betalar du statlig skatt öht?.
Det mesta du betalar i skatt är ju kommunal skatt, inget som staten har något att göra med.

Reser man mycket i jobbet samt har bostadsrätt eller villa med lån på är ju det underbart när det kommer till restskatten :D

Till TS: Det är inte så att du har en liten bit till jobbet och reser en del fram och tillbaks?

Reser man mer än ett par mil om dagen till och från arbetet så kan man ofta dra av det.

Allt utöver 9000 kr i resekostnader för bil av avdragsbart med 18.5 kr/milen. Räknar du då med att du reser 2 mil enkel resa var dag och att man har 226 arbetsdagar på ett år som heltidare.

226 dagar x 18,5 kr/mil x 4 mil fram och tillbaks = 16724 kr. Här måste man ta bort 9000 kr. Vilket ger dig 7724 kr kvar. Beroende på inkomst slipper du skatta 33/50% på dessa pengar. Det ger dig ca 2500-3500 kr i avdrag.

Räknar man 8 mil/dag istället så blir der 8800 alt 12000 kr i skatteåterbäring.

Reser man mycket i jobbet samt har bostadsrätt eller villa med lån på är ju det underbart när det kommer till restskatten :D

Till TS: Det är inte så att du har en liten bit till jobbet och reser en del fram och tillbaks?

Reser man mer än ett par mil om dagen till och från arbetet så kan man ofta dra av det.

Allt utöver 9000 kr i resekostnader för bil av avdragsbart med 18.5 kr/milen. Räknar du då med att du reser 2 mil enkel resa var dag och att man har 226 arbetsdagar på ett år som heltidare.

226 dagar x 18,5 kr/mil x 4 mil fram och tillbaks = 16724 kr. Här måste man ta bort 9000 kr. Vilket ger dig 7724 kr kvar. Beroende på inkomst slipper du skatta 33/50% på dessa pengar. Det ger dig ca 2500-3500 kr i avdrag.

FY SATAN VAD SNÅLT 18,50:- TÄCKER JU KNAPPT BENSINEN NUMERA

:mad::mad::mad:

Har räknat på det hela och får fram 5142 kr i avdrag :)
Bra att jobba som tidningsbud såhär i efterskott och jobba långt borta i några månader.

FY SATAN VAD SNÅLT 18,50:- TÄCKER JU KNAPPT BENSINEN NUMERA

:mad::mad::mad:

Precis.
Känns som att det är på tiden att höjja det hela

EDIT:
Ska jag själv dra bort de 9000 kr eller görs det automagiskt i deklarationen?

EDIT 5111sjuttiotolv: Det gjordes automatiskt för när jag gjorde skatteuträkning igen så vart det 5000 extra pålagt.
GÖÖÖTTT

Last edited:
Har räknat på det hela och får fram 5142 kr i avdrag :)
Bra att jobba som tidningsbud såhär i efterskott och jobba långt borta i några månader.

Precis.
Känns som att det är på tiden att höjja det hela

EDIT:
Ska jag själv dra bort de 9000 kr eller görs det automagiskt i deklarationen?

EDIT 5111sjuttiotolv: Det gjordes automatiskt för när jag gjorde skatteuträkning igen så vart det 5000 extra pålagt.
GÖÖÖTTT

Du skriver hela summan, de drar de 9000 och sen får du avdrag med en symbolisk del av återstoden. Inkomståret 2012 höjs avdrgsgränsen till 10 000, tror inte uppräkning av milkostnaden uppgraderas efter kostnadsläget. Så är det med sosseregering...

Jag lånar inte ut flis till staten räntefritt, det får de göra till mig istället. :kvarskatt

Du skriver hela summan, de drar de 9000 och sen får du avdrag med en symbolisk del av återstoden. Inkomståret 2012 höjs avdrgsgränsen till 10 000, tror inte uppräkning av milkostnaden uppgraderas efter kostnadsläget. Så är det med sosseregering...

Jag lånar inte ut flis till staten räntefritt, det får de göra till mig istället. :kvarskatt

Precis det jag märkte =)
Skönt att "få" nästan en hel månadslön till sommaren :banana

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP