Skattemasen förstör hela mitt år!!!

MrWahlstrom

Medlem
Gick med
11 Dec 2006
Hoj
Honda Africa Twin -99
I full fart med att ta körkortet nu på körskola här i stan. Lagt undan pengar nu så man ska ha råd och skaffa sin första hoj - inte tillräckligt än, men ja, hinner bli det tills när jag får kortet tänkte jag! För hoj måste man ju ha en när man har kortet!

Dagen börjar fint. Lite blåsigt, men ändå soligt och vackert!
Jobbar på som vanligt och mellan sakerna smitter jag in på Aftonbladet för och se vad som är nytt - "Så mycket får du tillbaka på skatten" lyder rubriken. Aha, det är dags för deklaration och allt det där. Ja men varför inte. Kan va skoj och kolla upp hur mycket man får tillbaka alt, betala in. Men eftersom allt ser ut att stämma med dom skattetabeller osv på mina lönespecar så förväntar jag mig mest att jag ska få något litet tillbaka.

Sagt och gjort, gick in på skatteverkets hemsida, loggar in och kollar hur det ligger till!

*chock*:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet

Jo men det verkar som deras uppgifter stämmer bra, med dom jag har på mina kontrolluppgifter.

Ändå är jag skyldig dom en hej dundras massa tusenlappar!

Så nu försvann sparkapitalet för att skaffa hoj. Så ja... hoj? Nja, tydligen blir de nästa år för mig som det ser ut nu :(:huvet

Vet att det inte tillför så mycket denna diskussion. Bara skönt och skriva av sig det hela när man är så förbannad!

Tråkigt. Du får plocka fram revisorstakterna och göra lite kreativa avdrag helt enkelt.

Blodpudding, havregrynsgröt och lite extrajobb på nåt husbygge istället för krogkvällar löser det i ett nafs serru ;)

Å andra sidan betyder det att du har lånat en massa pengar från skattmasen utan att betala ränta. :tungan

Får vara nöjd med det lilla....

Har du koll på varför du går back, har arbetsgivare dragit skatt från fel tabell etc?

Å andra sidan betyder det att du har lånat en massa pengar från skattmasen utan att betala ränta. :tungan

Får vara nöjd med det lilla....

Har du koll på varför du går back, har arbetsgivare dragit skatt från fel tabell etc?

Lånat? Mennar du inte "lyckats förhala statlig stöld" ?

Om det är arbetsgivaren eller skatteverket låter jag förbli osagt än så länge då jag inte hittat vem som gjort fel ännu. Ekonomi är på plats i morgon så då ska jag sätta mig ner med dom och kolla på hur det kunnat bli såhär. Ändå störande och irriterande att bli av med så mkt pengar såhär.
Vet ju att jag inte "blir av med pengar" dom inte var mina från första gången, men lite mindre varje månad gör inget för min del bara jag slipper dom här klumpsummorna. Det är ju dom som känns! :(

Som sagt, enligt alla papper jag har så ska jag ha betalat rätt enligt rätt tabell, men återstår och se vad som sägs i morgon.

Du bör har fått kontrolluppgifter av din arbetsgivare, där framgår det vad som rapporterats till skatteverket.

när jag hade 3 olika jobb så föll det sej så att jag fick pitala nästan 10 000 ett år. Inte skoj. Inte skoj alls.

Varför? Varför löser du inte det så du slipper göra något sånt?

Helårsredovisning och ökat mer än Skatteverketsprognos varje år. Kan ju betala in extra men då ska man dessutom bokföra räntekostnader. Lättare att spara pengarna på kontot och betala ut dem när skatteverket ber om dem ;).

Du titta på dina kontroll uppgifter och konstatera att du har betalat för lite skatt. Sen surfar du in på fakta tidningen Aftonbladet och blir överlycklig. Aftonhoran har aldrig haft rätt och kommer inte ha vad gäller din deklaration.

Herregud. Vart är vi på väg i detta land.

Du titta på dina kontroll uppgifter och konstatera att du har betalat för lite skatt. Sen surfar du in på fakta tidningen Aftonbladet och blir överlycklig. Aftonhoran har aldrig haft rätt och kommer inte ha vad gäller din deklaration.

Herregud. Vart är vi på väg i detta land.

Han kan ju också ha kikat på sin deklaration på www.skatteverket.se.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park