Skattemärket i bakfickan?

Svane

Nu med cykel...
Gick med
12 May 2003
Hoj
På landvägen Columbus Capo, i skogen Scott Scale
Vad säger farbro blå om att ha skattemärket i bakfickan? Vet att en del som kör gynstol tillämpar detta men jag vet inte hur pelle polis ser på det.
Någon med erfarenhet???

Svane skrev:
Vad säger farbro blå om att ha skattemärket i bakfickan? Vet att en del som kör gynstol tillämpar detta men jag vet inte hur pelle polis ser på det.
Någon med erfarenhet???

En kompis hamnade i dispyt med trafikpolis om att skattemärket saknades och fick 300:- i böter, om märket hade varit med o inte legat hemma hade böterna kunnat undvikas.
Men förklara gärna varför man ska åka omkring med märket i fickan?
Är det cooooolt, lr? :confused:

/ Racerpelle

En gång för läääänge sedan, när jag skulle konfirmera mig fick jag och tre till från konfirmationsgruppen skjuts av församlingsprästen i hans bil. Vi blev stoppade av polisen då prästen glömt att sätta på det nya skattemärket på registreringsskylten. Det hjälpte inte att han hade det nya skattemärket på sig och kunde visa upp det för polisen på plats och att han klistrade på det på registreringsskylten medan polisen tittade på, han fick en bot ändå.

Snuten var på mig en gång i en rutinkontroll och frågade varför jag inte hade skattemärke på för, jag förklarade att jag precis fått de nya skyltarna och att jag väntade på nytt skattemärke... Okej sade de då...

Silwer skrev:
jag brukar klistra på mina på registreringsskylten, går inte det för alla?

Funkar alltid för mig.
Man kanske inte får klistrig baksida på märket i södra landet.

Jag skulle till o klistra på mitt nya skattemärke en gång men så var bilen så skitig för vi hade lekt i lera dagen innan så i frustration satte jag det temporärt i handsfacket och tänkte inte mer på det.
Såklart blev jag stannad efter 30meter och visade att jag ahde det klistrat i luckan och han sa att det egentligen är böter på det där.
Lovade jag honom att tvätta skylten och beställa nytt märke så slapp jag böterna.

Jag sa att jag inte palla och tog böterna med högt buret huve. :cool:

eller ente :rolleyes:

Jag upplever att polisen slutat bry sig om flaggan
eftersom vägverket har havererat på denna punkt.
Man får ofta vänta flera veckor efter besiktning/skattebetalning
inom flaggan kommer med posten om den kommer alls.

Jag har inte klistrat på märket de senaste tio åren och har aldrig haft något obehag från Polisen för det. De kör en koll på alla fordon de stoppar och ser då om skatten är betald eller inte.

Det är inte ett ställningstagande. Brukar bara inte ha lust att tvätta skylten när märket kommer. Och sen går dagarna :D

Racerpelle skrev:
En kompis hamnade i dispyt med trafikpolis om att skattemärket saknades och fick 300:- i böter, om märket hade varit med o inte legat hemma hade böterna kunnat undvikas.
Men förklara gärna varför man ska åka omkring med märket i fickan?
Är det cooooolt, lr? :confused:

/ Racerpelle

Miniskylten mäter 170*60, skattemärket är ca 65 högt. Bekvämlighetsfråga helt enkelt, vill inte börjar klippa o klistra... :mattias

Svane skrev:
Miniskylten mäter 170*60, skattemärket är ca 65 högt. Bekvämlighetsfråga helt enkelt, vill inte börjar klippa o klistra... :mattias

Jojo, men har du miniskylt så behöver du väl inte bekymra dig om skattemärket?

Gustav1 skrev:
Jojo, men har du miniskylt så behöver du väl inte bekymra dig om skattemärket?

Point taken....

Oavsett skylt så ser det ju klart "lagligare" ut om skylten ser ur som sig bör även om man tummat på storleken. Vet inte hur man blir bötfälld om man har miniskylt (iofs bryr jag mig inte iheller då jag är med i Ducceklubbens skyltfond :rofl ) Men skulle man få för skattemärket också så är det ju trist...

Jag har kört utan skattemärke på alla mina fordon i 10 år, och aldrig blivit stoppad.

Resonerar som så att det är snyggare utan.

snyggare o snyggare, varför inte bara tejpa på lappen så slipper man massa trams från duktiga poliser?
Miniskylt har ju inte jag så då är det ju inget problem.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph