Skattefusk?

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Tänk er följande scenario:
"En kille tillverkar prylar åt folk, låt oss säga att han snidar jultomtar ur ananasfrukter. Han börjar så smått med att göra någon enstaka åt någon han träffat på nätet. Efter ett tag så blir det större och större intresse, köparna av jultomtarna får inget kvitto och de sätter in pengarna på hans lönekonto."

Min fråga är nu hur länge han kan fortsätta så här utan att få skattemyndigheten på sig, finns det något maxbelopp hur mycket han får sälja på ett år? Måste han starta egen firma eller nåt annat, eller är det bara att köra på?

OBS! Jag frågar bara helt hypotetiskt.....åt en kompis :rolleyes:

kan hålla på ett bra tag!
man får inte göra det till affärer alltså att man säljer det till vem som helts tror jag?!?!

man måste starta ett företag som säljer sakerna till privatpersoner o man måste deklarera allt!

Cyanid skrev:
kan hålla på ett bra tag!
man får inte göra det till affärer alltså att man säljer det till vem som helts tror jag?!?!

man måste starta ett företag som säljer sakerna till privatpersoner o man måste deklarera allt!

Du råkar inte veta vad det kostar att starta ett företag, och vad man betalar i skatt?

K-Micke skrev:
Hobby, alltså nåt man gör som inte nödvändigtvis måste generera någon vinst.

Varför inte registrera en enskild firma, det kostar inget, då deklarerar du det under inkomst av näringsverksamhet. Och så kan du ju dra av alla kostnader som du har (verktyg, mtrl m.m.), så behöver ju verksamheten inte göra någon vinst, och du betalar ingen skatt. Bara momsen måste du redovisa.

Ok, det kanske kunde vara något. Jag kan absolut ingenting om ekonomi, deklarerar man momsen i den vanliga deklarationen? Är den olika på olika saker?

går bra ifall man har ett jobb som man jobbar på ngr dar i veckan o så man får en månadslön som går o leva på....då kan man tjäna en rejäl hacka vid sidan av....
men ifall man åker fast blir det en jävla skattesmäll....inget o leka med....

Jag skall inte svära på det, men jag tror att "fribeloppet" ligger någon
stans mellan 10tkr och 12tkr ... Så tjänar du mindre än 10tkr / år
på det så behöver du inte skatta...

[Akryl]*Amid skrev:
Jag skall inte svära på det, men jag tror att "fribeloppet" ligger någon
stans mellan 10tkr och 12tkr ... Så tjänar du mindre än 10tkr / år
på det så behöver du inte skatta...

Antar att det är samma belopp som det man slipper skatta för vid tex. sommar jobb? Det beloppet höjdes nyligen till 16400kr/år.

Varför inte ring till skatteupplysningen?

tfn 0771-567 567

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back