Skattefråga.

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
-
Om man i dagsläget jobbar för ett företag som varje månad sätter undan semesterersättningen på ett konto som betalas ut i en klumpsumma ett visst datum varje år och varje månad betalar dom skatt på semesterersättningen.

Mitt upp i allt så kommer ett annat företag och köper upp det gamla företaget och ändrar om hela lönesystemet och semestersystemet.

Vad händer med dom pengarna som man skattade för 2010 som skulle bli semesterlön 2011?

Kan den nya bolaget bara betala ut det skattat och klart?

1. Skatten ska bokföras när utbetalning sker, fram till dess står skulden till arbetstagaren (upplupen sem.lön (27xx?)) och skattekontot (25xx) och ingen annan.

1.2 Det eventuella fel som Izah är inne på har hon rätt i, men är nog mer ett ämne för revisorn och bör för ett mindre bolag inte ställa till det nämnvärt med några myndigheter. (Dumt att bjucka på räntan bara)

2. OM bolaget nu betalat in skatten iaf, så ger det en skattefordran, som vid överlåtelse följer med till den nya ägaren. Är tveksam på den associationsrättsliga biten, skulle möjligtvis kunna ställa till det om det ena bolaget går enl. BFL och det andra IFRS. Men gissar att det går att lösa det med om än lite mer byråkrati.

Last edited:
1. Skatten ska bokföras när utbetalning sker, fram till dess står skulden till arbetstagaren och ingen annan.

1.2 Det eventuella fel som Izah är inne på har hon rätt i, men är nog mer ett ämne för revisorn och bör för ett mindre bolag inte ställa till det nämnvärt med några myndigheter. (Dumt att bjucka på räntan bara)

2. OM bolaget nu betalat in skatten iaf, så ger det en skattefordran, som vid överlåtelse följer med till den nya ägaren.

Jag har inte fel:mad: du bara utvecklade det lite mer....

Jag e trött, jag e tre timmar före dig...

:mattias
Är du visstidsanställd eller helgarbetare så får du förhoppningsvis semesterersättning. Är du däremot tillsvidareanställd så får du semestertillägg. :fakta

;)

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...