Skattechock??

:tummenupp

... men att betala mer skatt än dem i södra sverige är inte frivilligt,
vad betalar du i skatt? 29%? jag betalar 33% bara för att scania har ett eget lönekontor här i norrland, dock klarar sig de som har lönekontoret i stockholm....
så du menar att de är våran skylldighet att betala mer skatt och börja jogga till jobben då den lokala buss trafiken kanske inte går samma skift?
Det är lungt ja kan betala mer skatt och få mindre för pengarna. vi betalar mer än dig och får vi se röken av dom pengarna? dom går till lokaltrafik, tunnelbana, schysta vägar och fina parker i södra sverige.

grattis ni har "skattelättnad" och lokaltrafik 24/7 överallt, bra för dig...

Luleå har 31.70% skatt, Lund har 31,23%

Och du kan vara alleles säker på att det är dina egna komunalpolitiker i Luleå som du ska gnälla på om du tycker kommunalskatten är för hög! Och det är även dom som slösar upp dom på nytt fint folkets hus, bidrag till Kallax flygplats och eran(enligt dig) bristfälliga lokaltrafik mm

Eller också flyttar du till Vellinge där är skatten 28,89%!

Det är ett fritt land och det är dina egna val så jag förstår inte varför du gnäller.

... men att betala mer skatt än dem i södra sverige är inte frivilligt,
vad betalar du i skatt? 29%? jag betalar 33% bara för att scania har ett eget lönekontor här i norrland, dock klarar sig de som har lönekontoret i stockholm....
så du menar att de är våran skylldighet att betala mer skatt och börja jogga till jobben då den lokala buss trafiken kanske inte går samma skift?
Det är lungt ja kan betala mer skatt och få mindre för pengarna. vi betalar mer än dig och får vi se röken av dom pengarna? dom går till lokaltrafik, tunnelbana, schysta vägar och fina parker i södra sverige.

grattis ni har "skattelättnad" och lokaltrafik 24/7 överallt, bra för dig...[/Q

Norrland lider söder suger! bläbläblä, jag vet löjligt
.... tunga o.s.v, men så är det! Kul att facket får mindre att säga tili lom i samband med att medlemmar försvinner..... kan det bero på.... ähhh skiter i allt ftw....

Och du kan vara alleles säker på att det är dina egna komunalpolitiker i Luleå som du ska gnälla på om du tycker kommunalskatten är för hög! Och det är även dom som slösar upp dom på nytt fint folkets hus, bidrag till Kallax flygplats och eran(enligt dig) bristfälliga lokaltrafik mm

Det är ett fritt land och det är dina egna val så jag förstår inte varför du gnäller.

alla kommuner får olika stora klump summor varje år att fixa vägar och skit....
jag gillar inte dig eller ditt sätt att tänka...

EDIT: ska ja posta en lönespec till dig? vad har du för adress till ditt 3 mille hus, glidarn?

Ditt sätt att se på saken är ju en vinkel, annars är det ett klassiskt sätt att hålla bygden i liv genom pr, det har nog fan aldrig misslyckats i världens historia! På så sätt får man igen pengar tillbax genom att folk trivs, se längre.....

Edit: 33% gäller för mig iaf så inte fan vet jag...

Förresten klagar inte axelsson_vpg inte på lokaltrafik i luleå utan den i norrbotten!

Last edited:
Njae, det var väl inte direkt vad ni sade. Du pratade ju uttryckligen om smygskattehöjningspolitik innan. Nu verkar du prata fördelningspolitik istället, det är något annat.

Du kanske menar att det blå laget för en skattesänkningspolitik med felaktig fördelningsprofil (eller vad det brukar heta)?

Vad jag vet handlar det om en vägledande dom i Regeringsrätten som kom nyligen. Regeringen blir kanske tvungen att täppa till ett hål i skattelagstiftningen där? Vad nu det har med saken att göra.

Nej, jag menar att det är en smygskattehöjningspolitik, blev en väldans dyr tusenlapp. Att sedan lättnaderna har riktats nästan enbart på dem som inte behöver dem, är ju en annan femma. Eftersom du kände dej nödgad att omformulera mitt inlägg, undrar jag i min tur varför du sätter ett frågetecken efter ett resonemang du uppenbart greppat?

Bara undrar om de kommer lägga samma energi på att täppa till det hålet, är ju ingen åtgärd mot låginkomsttagare som gynnar de tätaste och just därför ointressant. Om Sverige vore ett bolag så plundras det i detta nu...

En får tacka för ditt pedagogiska sätt att ta dej an mitt ringa inlägg!

Kommer inte att svara på mer, tycker tråden har ballat ur.

alla kommuner får olika stora klump summor varje år att fixa vägar och skit....
jag gillar inte dig eller ditt sätt att tänka...

EDIT: ska ja posta en lönespec till dig? vad har du för adress till ditt 3 mille hus, glidarn?

Den klumpen tar kommunen av sina invånare!

Att du inte gillar mig och mitt sätt att tänka tar jag som en komplimang! (Man ska ta kritik efter varifrån den kommer!)

Din lönespec är nog fetare än min! Jag bor inte i ett 3-millehus för jag har inte råd till ett drägligt liv i ett sånt hus. (Det var bara ett exempel)
Jag betalar ca 2000kr i månaden för min bostad! Det är litet och enkelt men det är mina prioriteringar som jag själv valt och jag är nöjd med det och jag gillar den frihet det ger mig.

Du kanske betalar 33%-skatt men då tjänar du antagligen så mycket att du även betalar statlig skatt.
Jag tycker du ska läsa på lite om hur politiken och skatterna funkar så du kan gnälla på rätt personer nästa gång.

Och hur ska jag veta att Axelsson menar länstrafiken när han pratar om lokaltrafiken?

Den klumpen tar kommunen av sina invånare!

Att du inte gillar mig och mitt sätt att tänka tar jag som en komplimang! (Man ska ta kritik efter varifrån den kommer!)

Din lönespec är nog fetare än min! Jag bor inte i ett 3-millehus för jag har inte råd till ett drägligt liv i ett sånt hus. (Det var bara ett exempel)
Jag betalar ca 2000kr i månaden för min bostad! Det är litet och enkelt men det är mina prioriteringar som jag själv valt och jag är nöjd med det och jag gillar den frihet det ger mig.

Du kanske betalar 33%-skatt men då tjänar du antagligen så mycket att du även betalar statlig skatt.
Jag tycker du ska läsa på lite om hur politiken och skatterna funkar så du kan gnälla på rätt personer nästa gång.

Och hur ska jag veta att Axelsson menar länstrafiken när han pratar om lokaltrafiken?

Så blev man snäll plötsligt, oj du verkar ju ha det tungt- det är du som lever som en lodis, som förespråkar blå handling, nääää.... jag lägger ned börjar bli förbannad.

EDIT: dubbeltaktarn haha ta inte allt föör seriöst norrland rules södra rules, det är ju sverige!

Last edited:
Kul tråd. Många här som är kraftigt vänster, vore kul att höra lite fler argument om hur bra det var med sossarna vid makten. 50 års misshandel av svensk ekonomi går inte att rätta till på en mandatperiod. Vänta med att såga regeringen tills det går att dra säkra slutsatser istället.

Så blev man snäll plötsligt, oj du verkar ju ha det tungt- det är du som lever som en lodis, som förespråkar blå handling, nääää.... jag lägger ned börjar bli förbannad.

Är man snäll om man har billig bostad? :va

Lodisliv...? Det får du kalla det om du vill! Men jag är inte avundsjuk på dom som har fina bostäder och bilar men inga pengar över till nöjen

Här har ni kommunalskatterna ifall ni undrar
http://di.se/Nyheter/?page=/Artikla...nID=Ettan&menusection=Startsidan;Huvudnyheter

Är man snäll om man har billig bostad? :va

Lodisliv...? Det får du kalla det om du vill! Men jag är inte avundsjuk på dom som har fina bostäder och bilar men inga pengar över till nöjen

Här har ni kommunalskatterna ifall ni undrar
http://di.se/Nyheter/?page=/Artikla...nID=Ettan&menusection=Startsidan;Huvudnyheter

Perfectamundo! då ska jag ha tebax som fan! I övrigt har jag vart hemlös så jag vet hur det är att inte ha 1 öre.... det löste sig sen, sen blev man äldre...... så det fixade sig som fan:tummenupp

Är inte nästan allt som blå blocket försökte införa förra gången dom satt vid makten genomfört av det röda efter dom kom tillbaka?

Vill minnas att det var förändringarna som skickade dom till skogs,sen accepterades det när rätt färg genomförde det.

Kanske behöver ett blått styre med visioner emellanåt som kan ge alla stackars arbetsovilliga svenskars frälsare några bra ideer att driva som sina frågor.

Henrik

Nej, jag menar att det är en smygskattehöjningspolitik, blev en väldans dyr tusenlapp. Att sedan lättnaderna har riktats nästan enbart på dem som inte behöver dem, är ju en annan femma. Eftersom du kände dej nödgad att omformulera mitt inlägg, undrar jag i min tur varför du sätter ett frågetecken efter ett resonemang du uppenbart greppat?

Bara undrar om de kommer lägga samma energi på att täppa till det hålet, är ju ingen åtgärd mot låginkomsttagare som gynnar de tätaste och just därför ointressant. Om Sverige vore ett bolag så plundras det i detta nu...

En får tacka för ditt pedagogiska sätt att ta dej an mitt ringa inlägg!

Kommer inte att svara på mer, tycker tråden har ballat ur.

Smygskattehöjningar???

Det regeringen försöker uppnå är att vi ska få mer genomskinlighet. Vi ska se vad som kostar pengar och vi ska själva ha större möjlighet att individuellt anpassa vad vi prioriterar. Det är inte meningen att staten ska ha en klumpsumma att portionera ut till olika poster utan vi ska se vart våra pengar tar vägen. Ensamstående mamma Liljan, 42 år, med 2 små barn ska inte länge subventionera min MC-åkning genom skatten på sin lönespec utan det ska jag och alla som åker MC göra. Alla ska betala in A-kasseavgift för att staten ska slippa betala ut lika mycket socialbidrag. Eftersom att det kostar med miljöarbete får miljöbovar som bensin, olja m.m högre skatt. DVS de som inte ösnkar deltaga i aktiviteter som är kostsamma ska slippa betala för det. Det är väl en bra och rättvis politik och det gynnar definitivt även lågavlönade. Däremot kanske det blir dyrt för en lågavlönad som väljer att åka en riktigt vass sporthoj just eftersom att inte hela samhället längre ska hjälpa till att betala dennes försäkring.

Men summan av kardemumman är helt enkelt att varje individ själv ska kunna prioritera vart man vill lägga sina pengar och att mindre saker ska finansierars av den skatt vi betaler på våra löner. Det kommer så klart att ta tid för den här reformen att sätta sig men på sikt tycker jag det är kanon att alla får tar mer ansvar för sin ena ekonomiska situation.

Anledningen till att vi de senaste 35 åren gått från att ligga i topp vad gäller utbildningskvalitet och sjukvårdskvalitet till att ligga en bra bit efter många andra länder är att skatter gått åt till att finansiera trafikskador, administrationskostnader för flytt av pengar fram och tillbaks. Socialbidrag till folk som inte orkar jobba och folk som satt system att leva på A-kassa och samtidigt jobba svart etc etc. Det är ju superbra att A-kassan sänks, tanken är ju ändå att det är en hjälp om man under en kort period är arbetslös inte ett sätt att leva långsiktigt. Problemet med Sverige är att många i det här landet är så vana vid att bli daltade med och slippa tänka för egen maskin.

Smygskattehöjningar???

Det regeringen försöker uppnå är att vi ska få mer genomskinlighet. Vi ska se vad som kostar pengar och vi ska själva ha större möjlighet att individuellt anpassa vad vi prioriterar. Det är inte meningen att staten ska ha en klumpsumma att portionera ut till olika poster utan vi ska se vart våra pengar tar vägen. Ensamstående mamma Liljan, 42 år, med 2 små barn ska inte länge subventionera min MC-åkning genom skatten på sin lönespec utan det ska jag och alla som åker MC göra. Alla ska betala in A-kasseavgift för att staten ska slippa betala ut lika mycket socialbidrag. Eftersom att det kostar med miljöarbete får miljöbovar som bensin, olja m.m högre skatt. DVS de som inte ösnkar deltaga i aktiviteter som är kostsamma ska slippa betala för det. Det är väl en bra och rättvis politik och det gynnar definitivt även lågavlönade. Däremot kanske det blir dyrt för en lågavlönad som väljer att åka en riktigt vass sporthoj just eftersom att inte hela samhället längre ska hjälpa till att betala dennes försäkring.

Men summan av kardemumman är helt enkelt att varje individ själv ska kunna prioritera vart man vill lägga sina pengar och att mindre saker ska finansierars av den skatt vi betaler på våra löner. Det kommer så klart att ta tid för den här reformen att sätta sig men på sikt tycker jag det är kanon att alla får tar mer ansvar för sin ena ekonomiska situation.

Anledningen till att vi de senaste 35 åren gått från att ligga i topp vad gäller utbildningskvalitet och sjukvårdskvalitet till att ligga en bra bit efter många andra länder är att skatter gått åt till att finansiera trafikskador, administrationskostnader för flytt av pengar fram och tillbaks. Socialbidrag till folk som inte orkar jobba och folk som satt system att leva på A-kassa och samtidigt jobba svart etc etc. Det är ju superbra att A-kassan sänks, tanken är ju ändå att det är en hjälp om man under en kort period är arbetslös inte ett sätt att leva långsiktigt. Problemet med Sverige är att många i det här landet är så vana vid att bli daltade med och slippa tänka för egen maskin.

Smygskattehöjningar???

Wanna marry? :)

Smygskattehöjningar???

Tack för lektionen!

Nu får jag göra våld på vad jag skrev i mitt förra inlägg om att inte svara mer. Det blir en kompromiss;

När du tar "ensamma mamman" som exempel i det här sammanhanget har du tappat allt vad trovärdighet heter. Att välja den mest översubventionerade grupp parasiter som bara går att uppbringa blir med ett ord löjligt. De har tom "bidrag" som stjäls ur barnens tillvaro hos den andra hälften föräldrar,(fö den enda föräldragrupp som inte har en spänn i stöttning till sitt/sina barn utan bara böter), skattade lovor som döps om till "underhållsstöd" och "bidragsförskott. Boendet är kraftigt subventionerat och kostnader runt umgänge läggs på den andra parten. Du vet, Liljan har vant sej vid att någon annan tar de sura utgifterna och det trivs hon bra med.

Det är du som kör vass sporthoj, inte jag.

Vad resten beträffar tror jag du har förläst dej på valfläsk och kärat ner dej i den bild alliansen vill förmedla. Inget fel i det, men heller inget jag tänker tjafsa vidare i.

Nu tar jag mig en bira :öl i högskattekommunen väsby och förundras av gnället i norra sverige där man har lägre elskatt och feta stöd från EU och dessutom så förbaskat lägre kostnader för boende.:fyllisar

Ja jag kan då hålla med i att det känns fel att kräva att ensamstående föräldrar,sjukpensionärer,arbetslösa och övriga som lever på vatten och bröd ska subventionera min mc åkning...

Men då borde dom ju börja ha en mkt bättre ekonomi nu när vi betalar trafikförsäkringsskatt,högre bränsleskatt,dyrare fortkörningsböter och liknande kostnader själva...

Någon som känner nån som har det knapert eller har det själv som kan komma med lite info om hur många tusenlappar mer dom har i månaden nu???

Dom pengarna går inte tillbaka till dom som redan lever på bidrag,endast ett litet lyft för dom som betalar för bidragstagarna och kanske motiverar dom att börja jobba dom med.

Henrik

Dom pengarna går inte tillbaka till dom som redan lever på bidrag,endast ett litet lyft för dom som betalar för bidragstagarna och kanske motiverar dom att börja jobba dom med.

Henrik

Aha då har jag fattat det helt fel då...

Låter bara lite konstigt att försvara ökade kostnader för oss som kör hoj med att ingen annan stackare ska behöva betala för vår mc-åkning om dom andra ändå inte tjänar nåt på att vi betalar för oss själva???

Eller gäller sympatierna enbart dom andra som kan arbeta:va

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard